• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Öppet spjäll på förgasaren?

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Hej på er

Är ute på första turen för iår och bilen startade och gick ok om än lite ryckigt ibland vid högersväng och uppförsbacke precis som att det skulle vara dålig med soppa i tanken. Så slår i 30l till men problemet kvarstår.

Kommer fram till kvällens plats öppnar huven och kollar förgasaren då jag misstänker att det är tjuvluft eller igensatt bränslefilter.

Men så ser jag att spjället till förgasaren är helt öppet det ska den väl inte vara när bilen är av? Dock funkar ju gasen som ska när man kör om man bortser från att den hackar ibland.

Har begränsad erfarenhet av att skruva just förgasare men någon här kanske kan något mer?

Citroën c25 - 91 bensin


20220416_183814.jpg
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.268
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nej, när motorn är kall så behövs mer ränsle i förhållande till luftmängden. För att uppnå detta stryps luftflödet och bränsleflödet ökas, detta genom att chokespjället stängs till.

Om du inte har koll på dessa grundläggande principer är det omöjligt för dig att diagnosticera och själv fixa ditt problem.
Sagt i all välmening, man kan inte kunna allt.
 

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Nu är jag inte född med tummen mitt hand har heltenoverat moterer, turbokonverterat en bil och skruvat mycket moppe och mycket annan elektronik så meka kan jag. Dock var ju bilen en insprutare så det är första gången jag har en bil med förgasare.

Någon som har en idé varför den beter sig som att det är lite soppa i uppförsbackar och svängar men inte när man kör rakt fram på plan mark? Soppafiltret såg ok ut och nytankad så ingen gammal soppa kvar.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det ser ut som att du har komplicerad förgasare. De något äldre bilarna har en mycket enklare förgasare med manuell choke. På din bild syns en kontakt precis framför förgasaren. Den kan vara full med smuts. Det går att se att en av kablarna går till ett munstycke/ insprutning eller dyligt.
En kort period fanns det en förgasare med insprutning.

Förgasaren på bilden ser ut att vara lika som i din bil.
Tyvärr vet inte hur din förgasare fungerar.
 

Bilagor

  • 6138F8C3-7CEC-4DB4-9F98-A81C96911F02.png
    6138F8C3-7CEC-4DB4-9F98-A81C96911F02.png
    3,7 MB · Visningar: 41

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag tänker på dina symptom.
Bilen går hackigt vid vänstersväng och uppför.
Något som påverkas av centrifugalkraften vid sväng och lutningen uppför.
Då tänker jag på flottören och dess nivå och nålventil.
Nu kan det ju vara en förgasare av senare modell som bygger på en bensinpump med konstant tryck, och då finns ingen flottör som reglerar bränslenivån före munstyckena.

Tidens tand tär på äldre aluminiumgjutgods, och även i viss mån mässing som munstycken är gjorda av.
Bensinen gör inte saken bättre....
Det kan göra att rörliga saker som spjällaxlar går trögt,
Munstycken som blivit delvis igensatta.

Ja det vi ser på bilen är chokspjället.
Förmodligen automatchoke som då stänger succesivt med kylan.
Kanske oxo går till kallstartsläge, ett stängt läge motvarande aktuell kyla, vid nedtrampning av gaspedalen som skall göras före start.

Gasreglagespjället sitter nog längst ner i förgasaren, närmast motorn.

Förr hade man manuell choke som direkt via en reglagekabl påverkade detta spjäll.

Känn på spjället, det skall förmodligen gå att vrida och sen återgå till öppet, gå lätt och fjädrande.
Då får du en uppfattning om spjällaxlarna går så lätt som dom skall.
Det går bra att smörja spjällaxlar. Men det är en temporär lösning, som bara ger information att den måste demonteras och putsas upp. Bensinen sköljer ju snart bort smörjolja.
Axlar poleras, munstycken renas lämpligen med en trästicka som "gnider lagom" utan att rymma upp hålet i munstyckena. (pinnar från tops och en liten kniv ger bra stickor)

Sen brukar det finnas en accelerationspump. den pytsar in en extra skvätt bensin om man trycker ner gasen lite hastigare. Sker inte den blir motorn hackig av för mager blandning. Den påverkas däremot inte av sväng och backe.

Roysan
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag googlade på TBIA förgasaren. Det är inte bara Citroen som har en sån förgasare. Jag ville inte lägga in länken, upphovsrättigheter. Testa och sök själv.
Den länken som jag hittade är från en verkstadshandbok. Utförlig beskrivning.
Där kan man se hur förgasaren är uppbyggd. Det finns en flottör i förgasaren
Det går att dra åt skruvarna försiktigt på den den övre delen av förgasaren om man misstänker tjuvluft. Lika som på de äldre förgasarna.

Sen har vi kontakten som är placerad mellan fördelaren och tändmodulen.
Mitt på kabeln.
Standard fel på de här bilarna. Det är många som har fått fixa till den kontakten.
Det kan ha kommit in fukt i kontakten under vintern. Ta isär den och rengör. Det kan även vara dålig kontakt mellan stiften i kontakten. Då får bryta lite försiktigt på stiften. Ta även en titt på jordplinten bredvid startbatteriet, också ett standard fel.
Tändningen är jordad från den plinten.
 

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Idag bytte jag stiften och bränslefilter och den har ju helt klart gått lite magert men jag hittar/vet inte hur man justerar den här förgasaren.

Dock gick den precis lika bra som förra året nu när jag provkörde en sväng. Så något gjorde ju bytet
 

Bilagor

  • 20220423_145350.jpg
    20220423_145350.jpg
    1,2 MB · Visningar: 34
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kanske finns ett till bränslefilter. Inuti anslutningsnippeln för bränsleledningen på ovansidan av förgasaren. Jag tycker att den nippeln ser likadan ut som på de äldre förgasarna. I dom finns ett bränslefilter i nippeln. Nippeln går att ta loss.
På min gamla 89: finns det ett filter i nippeln.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.757
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Idag bytte jag stiften och bränslefilter och den har ju helt klart gått lite magert men jag hittar/vet inte hur man justerar den här förgasaren.

Dock gick den precis lika bra som förra året nu när jag provkörde en sväng. Så något gjorde ju bytet
Om du inte har bytt bränsleslangarna mellan tank, bränslepump och förgasare, gör det först, på så gamla bilar är det ofta sprickor i slangarna
och då drar den tjuvluft mellan tank och bräslepump, och motorn går dåligt (magert).
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Testa, med motorn på tomgång, att spraya startgas runt förgasare och insug, följ även vacuum slangarna och spraya.
Går motorn upp det minsta i varv så har du hittat ett vacuumläckage.
Annars skulle jag gissa på låg bränslenivå i flottör huset.
Det brukar ge sig till känna vid svängar eller kraftiga inbromsningar.
Många gånger kan man ha en liten läcka på flottören så den blir för tung och inte fyller huset med tillräckligt med bränsle.
Flottören är ofta av tunn mässing men går att laga med en dutt tvåkomponentslim.
 
Toppen