• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öppet brev till ställplatsgruppen o övriga intresserade

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Jag var ute på vår ställplatslista och kollade efter någon fin ställplats att åka till för några helger sedan. Kravet var lugnt skönt läge vid ett ställe där det gick att fiska. Behöver ingen stor serviceapparat.
Jag hittade ca 10st. Med de diskussionerna som är nu med stängda ställplatser i bakhuvudet så kollade jag upp dessa ställplatser. Jag har tillgång till absolut färsk fakta. Jag brydde mig inte om ägarförhållanden men jag kollade strandskydd dispensen, fanns det någon sådan? Svaret för alla 10 blev NEJ!
Det innebär att det som hänt på Öland och lite var stans i Sverige. Kan hända på alla ställplatser som ligger inom 100 meter från vattnet eller där 300 metersregeln gäller, 300 meter. Kan bara konstatera att vi lever nära en kollaps.
Det som borde gälla vid alla nya förfrågningar om ställplatser nära vatten är. Placera uppställningsplatsen/parkeringen utanför dessa gränser så blir det inget krångel.
De som vill kommentera får gärna göra detta men håll inne med tyckande för här handlar det om lagstiftning och byråkrati.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Öppet brev till ställplatsgruppen o övriga intresserade

Tack Tommy för ditt initiativ. Jag har gått och funderat på samma sak och det ser inte alls kul ut. Vi kommer att diskutera detta i ställplatsgruppen och försöka ha det med oss i tankarna.

Jag vet också att samma diskussioner finns längs med Göta kanal, men där verkar ingen veta vad som gäller. Det skulle kunna ta bort så gott som varenda ställplats efter kanalen om samma regler skulle tillämpas...

Finns många många fler platser som kan få problem...
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Öppet brev till ställplatsgruppen o övriga intresserade

Skulle vara mycket bättre att bara erbjuda parkering för Personbil klass 2

Ralph, det har ingen betydelse i juridisk mening om det är en parkeringsplats för personbilar eller lastbilar eller vad det nu är. En parkering är en anläggning, och myndigheterna och domstolarna tolkar Naturvårdsverkets anvisningar i sin bok "Strandskydd - en vägledning för planering och prövning" som att det krävs strandskyddsdispens.
Men skrivelsen är otydlig (finns i tråden om Degerhamn), det är därför det är så svårt att få till ett överklagande som håller hela vägen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Öppet brev till ställplatsgruppen o övriga intresserade

Tack Tommy för att du lyfter upp detta!!
Vi blev uppmärksammade på problemet i samband med ombyggnad av Ystads reningsverk för ett par år sen. Då innebar strandskyddet en inskränkning på den parkeringen som besöks av så många. Sen har det blivit än mer aktuellt på andra, mer etablerade, ställplatser:mad:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Öppet brev till ställplatsgruppen o övriga intresserade

Bengt, Efter lite funderande så är risken stor att samma sak kommer att hända längs Göta kanal. Det är inte frågan om bestämmelserna är samma där eller inte, för det är dom. Lst och domstolarna tolkar miljöbalken som om det krävs strandskyddsdispens, men det gör inte kommunerna. Detta naturligtvis för man värnar sina medborgare.
Vet inte om det är bra att nämna någon vid namn men det finns en stor fin ställplats som blev vald till årets ställplats (någon gång) och har varit nominerad ett antal gånger som ligger vid Göta kanal. Där finns en del byggnader som magasin etc som byggts om till servicehus och kafé för båttrafiken. Men så på senare tid även fungerar bra till ställplatsen som ligger i anslutning till kanalen (vattnet). För att denna parkering ska vara laglig så måste den ligga på samma fastighetsbeteckning som kaféet. För kravet att få dispens är att det finns ett särskilt skäl för dispensen. Detta kan vara att fastigheten är sedan tidigare är ianspråktagen på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syfte.
Detta innebär att det inte går att anlägga en parkering och kalla den för ställplats om det är en fastighet som tidigare inte är ianspråktagen (typ bebyggd eller likn) utan dispens. Sedan skulle detta kunnat vara var som i Sverige.
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Öppet brev till ställplatsgruppen o övriga intresserade

Ja, delvis rätt. Ägare är i mångt o mycket Kanalbolaget AB. Men det är olika fastighetsbeteckningar och det är det som gäller. Kolla bif fil och se skillnaden mellan figuren 11 och 12. Tänk dig att alla fastigheterna är samma ägare men har olika beteckningar Fig 12 har inget säskilt skäl att åberopa det har däremot fig 11
 

Bilagor

  • Strandskydd fig 11-12.pdf
    799,2 KB · Visningar: 85

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Öppet brev till ställplatsgruppen o övriga intresserade

Det är nog en EU regel i botten också. Vi har råkar ut för att polisen i Spanien kör bort husbilar som står för nära stranden. De håller på 300 meter.

Hej Lena, Letade i mina "böcker" och hittade denna enkla beskrivning av strandskyddet i Spanien. Håll till godo.
 

Bilagor

  • Strandskyddsproblematiken i Spanien idag.doc
    26,5 KB · Visningar: 156

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Öppet brev till ställplatsgruppen o övriga intresserade

Man får väl ändå se det som positivt att man i olika länder är rädd om sin strandmiljö. Vi får nog se till att vi hb-åkare ser till att tänka oss för vart vi parkerar. Vi ska ju ha gott rykte. ☺️
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Öppet brev till ställplatsgruppen o övriga intresserade

En fråga Tommy o. Elisabeth.
Detta med strandskyddet måste gälla mer än ställplatser eller parkeringar.
Det måste finnas många campingar som sitter i samma sits?

Krister.

Ja Krister, exakt samma gäller för campingar som anläggs inom 100 resp 300 metersgränsen. Det måste finnas en strandskyddsdispens som vunnit laga kraft.
Nu ska vi inte måla fan på väggen och tro att alla campingar o ställplatser (parkeringar) är olagliga. För de flesta (önsketänkande) har nog dispens. Men samma regler o lagstiftning gäller.
 
Toppen