• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar råd angående tilläggsvärme

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tänkte montera en luftvärmare (diesel) på nya husbilen men är lite i val och kval hur jag ska göra.
Antingen en vanlig luftvärmare som får blåsa in i kupén, en 2kW som då oftast går på mellan 75 och 100%, eller en 5kW som går mellan 25 och 50% men med möjlighet att braka på med mer) och komplettera med en 500W vanlig motorvärmare (kan då förvärmas ½-1h via inverter och batteri).
Eller en 5kW vattenvärmare som värmer motorn (och, om jag lyckas koppla den så man kan utnyttja kupèfläkten, även kupén).
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har fortfarande inte hunnit montera värmaren.
Dock är hela litium- och elsystemet klart och hallen till hälften klar.

Funderar på att beställa en motorvärmare också.
Dock är de flesta ja hittat varianten "slå bort frostplugg, skära sig i händerna, sitta mycket trångt".
Är det någon som monterat slang varianten?
Sedan har jag någon grunka som ser ut som en avlång värmeväxlare som värmerören till kupén går igenom. Någon som vet vad det är? (Fiat).
 

DeVille

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Håverud
HBK-Nr
30914
Medlemskap
2021
Jag har också skaffat husbil igen och till den beställt en 5kW Dieselvärmare. Köpte från Amazon denna gången.
Tänkte sätta min i garaget, ungefär som på bilden. (grr. kan inte lägga in bilder.. kanske för att jag inte är betalande medlem..)

Röd linje är min tänkta värmeslangsdragning.
Innanför den blåa markeringen sitter Truma-värmaren (under handfatet i bilen)

Tänkte att försöka koppla in mig på original slangarna för värmespridning.

Funderade på att göra som bäckis och tjuva diesel från motor-returen till tanken.

/DeVille
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har också skaffat husbil igen och till den beställt en 5kW Dieselvärmare. Köpte från Amazon denna gången.
Tänkte sätta min i garaget, ungefär som på bilden. (grr. kan inte lägga in bilder.. kanske för att jag inte är betalande medlem..)

Röd linje är min tänkta värmeslangsdragning.
Innanför den blåa markeringen sitter Truma-värmaren (under handfatet i bilen)

Tänkte att försöka koppla in mig på original slangarna för värmespridning.

Funderade på att göra som bäckis och tjuva diesel från motor-returen till tanken.

/DeVille
Det går sådär att koppla in sig på orginalslangarna.
Dieselvärmare har väldigt dåliga fläktar, lågt tryck.
Detta gör att de har svårt att bli av med värmen och löser då på överhettning.
Ett alternativ är att lägga slangen i serie med en extern fläkt.
Tex Volvos kupé fläkt för volvoflygmotors bränslevärmare (fanns tex på Volvo 240) funkar bra.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Jag monterade en Kinavärmare luft i vintras På 5kw. Har 2 luftutsläpp. Ett blåser från sängarna o framåt den andra ner i dubbelgolvet. Värmaren monterad i garaget med egen tank. Har vattenburen Alde 3020 som standardvärmare. Frikampar mycket höst vinter vår o gör av med över 10 PA11/år.
Dieselvärmaren är toppen vid den temp när man inte behöver värme under natten. Brukar starta på morgonen o då kan innetempen vara ca 12-14gr. Värmen kommer nästan direkt. Kan bli att köra den även en stund på kvällen.
Första minuterna så ligger förbrukningen på ca 7-9A o när inställd temp uppnåtts så drar den ca 0,5A. Svårt att mäta eftersom pumpen slår. Den slår aldrig av helt vilket gör att den mår bättre än massa till/frånslag.
Nu när det blivit kallare(värme hela dygnet) så blir det att välja hög elförbrukning eller dyr gasol. Har testat nu att köra dieselvärme dagtid o gasol nattetid vilket jag tycker fungerar bra.
Tycker jag monterat det bästa nu för oss. 2x96Ah Sunlux litium. Victron MPPT, Victron 230V/30A, Votronic boster 12/12/30. Har även Victron bmv712 för avläsning o allt på blåtand så man kan nog säga att jag har bra koll o är riktigt nöjd med den utrusningen. Har nog snart sparat in värmaren på sänkt gasolkostnad snart.
Jag rekommenderar en Kina luft.
Hur gjorde du med luftintag och avgasröret? hål i golvet?
 
F

Fd.47585

Guest
Ingen luft tas nerifrån golvet på husbilar även husbilens avgaser hade då kunnat komma in.

Bara husvagnar som har insläpp i golv.
Varifrån tas den då? Ventilationen skapas ju av att vam luft stiger och går ut genom takluckorna, så var kommer den in om inte underifrån?!? Finns ju inga hål i sidorna eller baksidan (fönstren är ju täta). Om jag inte kommer ihåg fel så har någon skrivit att b-stolpen är öppen nedåt och det drar från den håligheten.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det går sådär att koppla in sig på orginalslangarna.
Dieselvärmare har väldigt dåliga fläktar, lågt tryck.
Detta gör att de har svårt att bli av med värmen och löser då på överhettning.
Ett alternativ är att lägga slangen i serie med en extern fläkt.
Tex Volvos kupé fläkt för volvoflygmotors bränslevärmare (fanns tex på Volvo 240) funkar bra.

Jag har kopplat min C. diesel värmare till de rören som min truma hade... Ser inga problem med det.... Det har fungerat u. a. i två vinter.... Som kallast ute har det varit - 10....
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Blir lite rädd ibland när jag läser alla funderingar, tips och rekommendationer – speciellt när det gäller så viktiga saker som gasol och ventilation. Dessa områden är omgärdade av strikta föreskrifter.

OBS: Ovanstående rader riktar sig INTE till några speciella HBK-medlemmar, och åsyftar INTE några specifika inlägg i denna tråd, utan är enbart en allmän fundering.

Pålle
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Varifrån tas den då? Ventilationen skapas ju av att vam luft stiger och går ut genom takluckorna, så var kommer den in om inte underifrån?!? Finns ju inga hål i sidorna eller baksidan (fönstren är ju täta). Om jag inte kommer ihåg fel så har någon skrivit att b-stolpen är öppen nedåt och det drar från den håligheten.
Att det drar från B-stolpen beror inte på att tillverkaren valt detta som ventilation, utan på att man inte brytt sig om att täta,några ventilationsöppningar i golvet finns inte,att släppa in kall luft vid golvet är inte en bra lösning för komforten.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Många har ventilationen via takluckorna

Ventilationen via takluckor (eller andra ventiler i taket) är enbart till för att släppa ut den "förbrukade" luften. Denna ersätts sedan med luft som "sugs in" via lågt placerade öppningar – företrädesvis i golvet.

Se för övrigt inlägg 55 och 56.

Pålle
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Ventilationen via takluckor (eller andra ventiler i taket) är enbart till för att släppa ut den "förbrukade" luften. Denna ersätts sedan med luft som "sugs in" via lågt placerade öppningar – företrädesvis i golvet.

Se för övrigt inlägg 55 och 56.

Pålle
Jag har nog upplevt att det kommer in kylig luft genom takluckorna när det blåser, och det gör det ju ganska ofta.
 
Toppen