• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskade att Post nord delad ut posten här

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag köpte en Kina brännare på eBay från Tyskland och den skickas med DHL till mig här i Grekland där jag befinner mig för tillfället och fick ett tracking nummer..... och ett internationellt tracking nummer :eek:.... Den anlände den 2-12-2019 till Grekland allt enligt det Tyska numret, Men sen lämnar DHL över paketet till SPEEDEX.här i Gr. för det är de som nu skall leverera paketet till mig..
Då tar jag kontakt med SPEEDEX.... och de frågar efter tracking numret..... jag ger dem det Tyska DHL nummer.... nä nä... du måste ha ett Grekisk tracking nummer....:eek:???.. jaha vart får jag tag i detta då.... du måste ringa Speedex i Athen..:confused:..

Så tillbaka till Hb. för att reda ut detta med Speedex i Athen...... Efter lite om och men så får jag ett nytt tracking nummer.... och de informerar mig att packetet finns nu att avhämta hos Speedex i Alexandroupolis...

Jag ringer senare Speedex i Alex. och de bekräftar att packetet är där.... sen undrar jag om de gör "hem leveranser" jodå vi kör till Makri fredag eller lördag så vi tar det med oss, jag hade ett packet också från U.K. som de också hade fått..... och så väntade jag på ytterligare ett från Tyskland men enligt trackningen jag gjort så var det inte i Grekland än.....

Fredag kom de inte..... de kom vid 5 tiden på lördagen....ser att det ena paketet är det med två solpaneler (och som jag inte hade trackning numret till) och så är där ett paket stort som en ölback... han hade bråttom och jag behövde inte skriva under något :eek:.... och innan jag kollat paketen så körde han iväg..... När jag skall ta in dem så ser jag att det lilla paketet är från U.K och inte det från Tyskland som han hade lovat att komma med....

Ringer dem på måndagen den 16-dec..... och undrar vart är paketet som ni lovade leverera.... vänta jag skall kolla..... nääää... jag hittar inte det, jag ringer dig när jag ser det....

När ingen har ringt tillbaka den 23 dec. så ringer jag speedex i Athen.... och till min förvåning så säger de att paketet gick i retur i dag......

Jag låter julen passera och tar kontakt med säljaren från eBay.... för att försöka få tillbaka mina pengar.... de gör en trackning..... och konstaterar att paketet är ju levererat.... så det blev inga pengar i retur.... går in på min eBay sida och där står att tiden för monye back garantin är förbi :eek::(

Så nu sitter jag här utan min Kina värmare och utan att få tillbaka mina pengar.... och speditions företagen anser att de har inte gjort något fel.....

Men vist kan man ställa sig frågan varför i helvetet behövs det 3 olika:eek: trackning nummer för ett packet.... inte underlättar detta det för mottagaren.... :swoon:

Detta händer just nu 2020..... Så ni skall vara glada att ni bara har POSTNORD :twitcy:

Original trackningnummert från DHL De.

DHL traking Germany.jpg
Andra trackningnummer från DHL och varan är levererat

Tracking eBay was delivered.jpg


Och Speedex tracking nummer ....

SPEDEEX tracking..... retunerad.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan muskatten, ja du skall inte tro att det är mycket bättre här i Sverige.
Efter många varianter, katastrofer och transportfirmor under senaste åren så vet jag vad som i alla fall verkar funkar bäst nu för tiden.
Om någon av de större kända transportfirmorna får hand om paketet i landet som skickar paketet och samma transportfirma har ett utlämningsställe i staden du bor här i Sverige så är chansen rätt stor att allt funkar. DHL hör till den kategorin här i Norrköping.
Om transportbolaget synbart verkar ha ännu bättre service och skall lämna vid dörren kan det börja att strula om man inte är hemma. Det skall lämnas ett meddelande för kontakt för nästa leverans vilket inte jämt sker tyvärr och då är cirkusen ingång.
Jag blev medlem med inloggning hos UPS som nog får högst betyg av transport och lev. Man kan logga in och ge dem tillstånd att lämna av paketet "På bakre stolen på verandan" om man inte är hemma eller redan i förväg komma överens om annan lev, och då har paketet legat på bakre stolen på verandan bestämd dag.
De brukar också få rätt på angiven leverans och även klockslag. Sju dagar i förväg när de har fått paketet kan man se på deras trackingsida "Beräknad lev. (datum) Tisdag sent på e.m." och hittills har även det funkat.
Sedan finns det stora firmor som man ser på tracking funkar bra så länge paketet är utomlands men bangar ur i Sverige p.g.av dåligt eller knappt ingen service i Sverige. Då får något lokalt mindre biltransportbolag hand om paketet, och samtidigt så funkar inte tracking och kontakter med nya firman längre. FedEx hör tyvärr till dom.
O så posten. Om man får en leverans från utlandet och man kan se på tracking och nummer att den övergår till Postnord i Helsingborg så blir första reaktionen en rysning i nacken, och dj..... dyker upp i huvudet tyvärr.
O så om det är ett kinapaket. Jag har inget emot att betala 3 kronor i moms, jag kan stå ut med att betala 75 kronor i postavgift för att de driver in tre kronor till staten. Men de veckor som går åt från trolig ankomst till Sverige, SMS för betalning, tullning och till slut hämtning hos lokala ICA handlaren har jag ingen som helst förståelse för.
De blev överraskade av mängden paket skyllde de på i början. Frågan är hur många år man kan skylla på överraskning och komma undan med oacceptabla leveranstider.
Ett fungerande system kanske hade varit lämpligt att få igång innan staten bestämde att de behövde småpengar i införselavgifter på privata småpaket.

Men muskatten, vi har kanske den fördelen att även om det dröjer och spänningen stiger för var dag, så brukar nog paketen komma fram till slut i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
 
F

Fd.47585

Guest
Även en hel del speditionsföretag i Sverige fungerar inte enligt "Nöjd kund" principen. Bor i Ekerö kommun som helt och hållet håller till på öar.
Jag bor i norra änden av en av dessa öar. När DHL eller DB Schenker så tycker dom att utlämning i Jakobsberg är bäst för mig. Ligger förvisso fågelvägen närmast mig men bilvägen är 6 mil enkel resa.
Att vi i kommunen har utlämningställen för bägge spelar ingen roll. Inte är dom villiga att byta utlämningställe heller, utan retur avsändaren eller hämta på anvisat utlämningsställe är det som gäller.

Eftersom vi ligger så avlägset (knappt 3 mil fågelvägen till Sergels torg) så kör vissa bara ut tisdagar och torsdagar, dvs om jag beställer grejer till mitt företag på onsdag så kan jag först få leverans tisdag nästa vecka då tordagsleveransen redan gått när mitt paket kommer till utkörningsstället på torsdag! Men jag får gärna hämta i tidigare nämnda Järfälla på torsdag och köra 12 mil! Man undrar ju hur ni stackare i norrbotten gör när ni får paket, först vänta ett halvår sen åka 60 mil till närmsta utlämning?

Sverige har blivit underbart. Tidigare fick vi utkörning 5 dagar i veckan men icke nu mer.
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Når en sjef i Post-Nord, blir interjuvet av Svensk Radio, og uttaler at "Man må akseptere at noe post forsvinner underveis",
da skjönner selv den dummeste at man ikke lenger kan stole på posten!

Uante mengder med post; brev og andre forsendelser, forsvinner og dukker aldri opp, med kjedlige fölger for mottaker!

Man kan risikere betalingsanmerkning for ubetalt "bropassering" i Sundsvall til belöpet av hele 9 Svenske kronor, fordi Post Nord roter vekk/ unlater å levere brev post./ utsendt rekning.......
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Självklart kommer det alltid att försvinna brev och paket i en så stor hantering som paketföretagen är, om den skulle göras helt felsäker skulle de flesta av oss inte ha råd att skicka några paket alls.
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
OMG!

Med andre ord, er det OK, at viktig post forsvinner fordi foretaket er av en viss storlek?

I et moderne samfunn eksisterer kvalitetssikring og diverse interne rutiner, som skal evalueres i en kontinuerlig prosess av foretaket.

Det er med all tydelighet at PostNord ikke har slike rutiner, basert på virkeliug erfaring med deres tjenester.

Å kunne stole på et slikt foretak, bör ikke koste penger!

Men for all del, jobber m,an i Post Nord, så er det vel vanskelig å ta selvkritikk!

Som avsluttning; adskillig brev fra skatteverket, private juleklapp-sendinger, rekninger fra foretak o.dylikt, pluss mottaking av granner's postforsendelser.....
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Under alla åren som jag handlat på Ebay, Amazon mm mm. Betalar alltid med PayPal. Har det de flesta ggr fungerat. Dom gånger det inte kommet något på utsatt tid. Har jag alltid öppnat ett case (monye back waranty) för att vara på den säkra sidan. Alltid fått pengar tillbaka. Nån gång har paketet kommit + att man fått pengar

Så min erfarenhet har det alltid fungerat
 

zakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7768
Medlemskap
2024
Som tur är finns det bra alternativ bokar själv alla frakter genom sendify.se företag eller privat går lika bra. Har här möjlighet att använda det bolag som passar bäst och lägsta pris, får då faktura varje månad från sendify
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Som tur är finns det bra alternativ bokar själv alla frakter genom sendify.se företag eller privat går lika bra. Har här möjlighet att använda det bolag som passar bäst och lägsta pris, får då faktura varje månad från sendify


Hur registrerar du dig som privatperson där?
Står att det är för företag och dom kräver ett företagsnamn?

Eller går det att bara hitta på ett? Kräver som organisationsnummer sen efter registrering?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hejsan muskatten, ja du skall inte tro att det är mycket bättre här i Sverige.
Efter många varianter, katastrofer och transportfirmor under senaste åren så vet jag vad som i alla fall verkar funkar bäst nu för tiden.
Om någon av de större kända transportfirmorna får hand om paketet i landet som skickar paketet och samma transportfirma har ett utlämningsställe i staden du bor här i Sverige så är chansen rätt stor att allt funkar. DHL hör till den kategorin här i Norrköping.
Om transportbolaget synbart verkar ha ännu bättre service och skall lämna vid dörren kan det börja att strula om man inte är hemma. Det skall lämnas ett meddelande för kontakt för nästa leverans vilket inte jämt sker tyvärr och då är cirkusen ingång.
Jag blev medlem med inloggning hos UPS som nog får högst betyg av transport och lev. Man kan logga in och ge dem tillstånd att lämna av paketet "På bakre stolen på verandan" om man inte är hemma eller redan i förväg komma överens om annan lev, och då har paketet legat på bakre stolen på verandan bestämd dag.
De brukar också få rätt på angiven leverans och även klockslag. Sju dagar i förväg när de har fått paketet kan man se på deras trackingsida "Beräknad lev. (datum) Tisdag sent på e.m." och hittills har även det funkat.
Sedan finns det stora firmor som man ser på tracking funkar bra så länge paketet är utomlands men bangar ur i Sverige p.g.av dåligt eller knappt ingen service i Sverige. Då får något lokalt mindre biltransportbolag hand om paketet, och samtidigt så funkar inte tracking och kontakter med nya firman längre. FedEx hör tyvärr till dom.
O så posten. Om man får en leverans från utlandet och man kan se på tracking och nummer att den övergår till Postnord i Helsingborg så blir första reaktionen en rysning i nacken, och dj..... dyker upp i huvudet tyvärr.
O så om det är ett kinapaket. Jag har inget emot att betala 3 kronor i moms, jag kan stå ut med att betala 75 kronor i postavgift för att de driver in tre kronor till staten. Men de veckor som går åt från trolig ankomst till Sverige, SMS för betalning, tullning och till slut hämtning hos lokala ICA handlaren har jag ingen som helst förståelse för.
De blev överraskade av mängden paket skyllde de på i början. Frågan är hur många år man kan skylla på överraskning och komma undan med oacceptabla leveranstider.
Ett fungerande system kanske hade varit lämpligt att få igång innan staten bestämde att de behövde småpengar i införselavgifter på privata småpaket.

Men muskatten, vi har kanske den fördelen att även om det dröjer och spänningen stiger för var dag, så brukar nog paketen komma fram till slut i alla fall.

M.v.h. JANKRO.

Hi JANKRO...
Kan också säga att jag har fått många packet till mina Poste Restante adresser under alla år som jag har kört runt, inte ofta det krånglar som denna gång.
Att ständigt hålla koll på vart paketet är, är ju inte svårt idag,, men när ett paket har tre olika tracking numer så tycker jag risken för att något skall gå fel är mycket större.... Och inte nog med detta här i Grekland kontaktar inte kuriren dig och berättar att du har fått ett grekisk trackning numer.... nä det får man själv lösa här.
Sen att det gick så dåligt med just detta packet... där finns många anledningar.... och alla är hos speditionsfirman.... för mer än vad jag har gjort kan man inte göra....

Angående UPS så är det en katastrof när man har Poste Restante adress.... fått ett par paket returnerad under åren av just UPS. :swoon:

Jaja... jag har ju ett par kort i ärmen..... och om jag inte får pengarna i retur av säljaren så kan jag öppna ett case hos paypal, eller via mitt köpkort.....
Nu väntar jag på nästa Kina värmare som jag har köpt av en annan säljare.... så håll tummarna :yes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som tur är finns det bra alternativ bokar själv alla frakter genom sendify.se företag eller privat går lika bra. Har här möjlighet att använda det bolag som passar bäst och lägsta pris, får då faktura varje månad från sendify


Kör det också ut till Grekland ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
OMG!

Med andre ord, er det OK, at viktig post forsvinner fordi foretaket er av en viss storlek?

I et moderne samfunn eksisterer kvalitetssikring og diverse interne rutiner, som skal evalueres i en kontinuerlig prosess av foretaket.

Det er med all tydelighet at PostNord ikke har slike rutiner, basert på virkeliug erfaring med deres tjenester.

Å kunne stole på et slikt foretak, bör ikke koste penger!

Men for all del, jobber m,an i Post Nord, så er det vel vanskelig å ta selvkritikk!

Som avsluttning; adskillig brev fra skatteverket, private juleklapp-sendinger, rekninger fra foretak o.dylikt, pluss mottaking av granner's postforsendelser.....

Nejdå, jobbar inte på Postnord eller något annat fraktföretag, men har däremot haft kontakt med dom med många tusen försändelser genom åren. Men jag inser att med ett så stort flöde kommer alltid fel att uppstå eftersom vi knappast vill eller kan betala vad det kostar med absolut säkerhet i leveransen, och frågan är om det är nödvändigt för de flesta försändelser?
Vill man ha en högre säkerhet finns det hos alla fraktare mot en högre kostnad, t.ex. rekommenderade brev, expressförsändelser m.m. Min erfarenhet är att kunder gärna vill ha den typen av försändelser tills man nämner priset?
Sedan är ju en relativt stor del av problemen orsakade av kunderna själva, man begär som exempel utkörning på förmiddagen en viss dag, när chauffören kommer dit finns ingen där, eller man öppnar inte vid påringning. När man sedan frågar varför får man svaren: jag var ju bara på toa, jag var tvungen att fixa ett ärende o.s.v. Så även om det är populärt att klaga på fraktföretagen, finns det ibland andra orsaker till att försändelser inte kommer fram!
 
R

RobbeS

Guest
Har inte så stor erfarenhet av paketleveranser i Grekland men väldigt många bra erfarenheter av Postnord i Sverige. Har under alla år fungerat helt felfritt. Däremot är det en hel del strul med DHL och Schenker. Tyvärr så kan man inte alltid välja vem som ska leverera paketet och är det DHL så vet jag att väntetiden blir lång. ALLTID. Sist slarvade dom bort en bergvärmepump på 150 kg och nästan två meter hög. Visade sig dock att den stod i Luleå men någon idés inte leverera den på grund av vikten. Tack vare DHL så fördröjdes installationen av bergvärmeanläggningen med två veckor mitt i smällkalla vintern.
Postnord är däremot snabba och även vi i norr får våra grejer inom två till tre dagar. Jag väljer dock alltid att hämta på postterminalen då vi sällan är hemma vardagar.
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Bla., bla.bla....

-i all verden, må man be skatteverket om å sende registrert post, fordi Post-Nord ikke fungerer tilfredsstillende, d.v.s å levere post/ pakker og annet gods?
-må man be sine venner og bekjente sende post registrert, fordi Post-Nord, ikke fungerer?
-Hva jeg beskriver er ikke Norske röverhistorier, men regelmessige opplevelser i Sverige, i de seineste 10 årene, trist, men sant!
-som en liten orientering; jeg sender alltid brev, pakker og annet gods, registrert, slik at jeg eventuelt kan muligens spore tilbake bortkommen sending! Så jeg er ikke snål.......

Post-Nord er ikke et foretak, man kan stole på, man kunne jo önske at HB-medlemmer med dårlig erfaring, berettet om sine erfaringer.............
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
En tankevekker må det jo väre at ca. 40% av kommentarene i denne tråden er "NEGATIV" til Post-Nord!
Kanskje en liten bjelle burde ringe hos "noen og enhver"....., Post-Nord, wakie-wakie
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen