• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ökad totalvikt med b-kort

Fredrik Starck

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
39492
Medlemskap
2025
Hej. Kanske någon mer som blivit av med körkortet pga fortkörning och på så vis blivit av med farfarsregeln ?

Någon som vet hurdet går med följande förslag ?

"Regeringen bör därför överväga att verka för att den högsta tillåtna totalvikten för B‑körkort ska utökas till 4 250 kg och att det ska gälla alla fordon och fordonskombinationer oavsett framdrivningsteknik"

Snälla - glöm inte - en sak kommer att vara svenska regler - en annan när du står i en schweizisk kontroll. Nej jag är inte drabbad utan har C1/C1E. Det viktiga - precis som nu - är inte vad du tror du får - men jag vill inte stå anklagad i en domstol i Schweiz eller Tyskland - saknar behörighet att framföra fordon. Kolla dom nya reglerna när dom väl är där, men tro inte ni kan tjafsa er till att svenska regler gäller globalt - för den risken och kostnaden - att bli stämd och riskera försäkringsskyddet för hög för att ta behörigheten.

Tillbaka
Toppen