• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ökad säkerhet = Ytterbelysningen igång om natten!

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Hej!

Har förvånats över när man står på parkeringar/ställplatser att nästan samtliga släcker sina ytterbelysningar på natten.

Borde det inte vara ett bra sätt att skydda sig från inbrott i bilarna att samtliga har ytterbelysningslampan igång?
Hemma i villan har iallafall jag ytterlampan tänd för att göra det mindre "smidigt" för tjuven att smyga runt osedd, varför då inte i husbilen?

Argumentet att det skulle dra massa ström tycker jag inte håller, diodlampor som det i regel numera är drar inte mycket.

Så nästa gång som Ni övernattar tycker jag att även -DU! som inte brukar ha den igång ska tänd den för att öka vår gemensamma säkerhet :msn_idea:;)
 

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Sv: Ökad säkerhet = Ytterbelysningen igång om natten!

3 st

2 ledde rörelsesensor lampa utomhus trådlösa strålkastare 300 lumen nattbelysning 2016 – Kr.318


xincdd1448535507246.jpg


borde lösa ev problem.

Får väl fixa ngn typ av infästning med snabbkoppling till takräcket
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ökad säkerhet = Ytterbelysningen igång om natten!

Nej! Jag vill ha mörkt på natten, eller naturligt månljus över det snötäckta landskapet som under den gångna veckan. Det har gått bra under de gångna 36 åren med husbil, utan inbrott. Men larm med skalskydd brukar jag oftast ha aktiverat.
Vid övernattning vid sjön Näkten natten mot i förrgår så betade två älgar i närkontakt med bilen och det skulle de sannolikt inte ha gjort om jag hade haft belysning tänd; trivsamt att kika på djuren där de helt omedvetna om mig rörde sig några meter från bilen.
Även hemma undviker vi "light pollution" och släcker utebelysningen på kvällen och ingen av oss fem permanentboende i byn har uttryckt önskemål om vägbelysning. Men någon har dekorerat sin trädgård med led-slingor inför julen, inget som stör eftersom det är stora tomter och skog mellan gårdarna, men det vore svårt att skydda sig om husen låg inom synhåll.

aake
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Ökad säkerhet = Ytterbelysningen igång om natten!

Jag har gärna utebelysningen tänd fönderar även att sätta en till på v,sida om bilen ,så slipper jag ha någon som obemärkt kommer för nära, jag hadde en led list i fönsterlisten på förra bilen ,mvh håkan
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Ökad säkerhet = Ytterbelysningen igång om natten!

Vi köpte hos Linders Belysning. Enkla billiga batteridrivna, funkar kanonbra. Sitter högst upp på bilen, vänster o höger fram, med självhäftande tejp.

Tänder bara om det är mörkt o någon kommer i närheten. Uppfyller alla våra önskemål som skyddsljus.

Kuriosa, en satte vi i brevlådan. Nu ser vi direkt om det ligger någon försändelse kvar längst ner på botten, suveränt. Hälsar Björn.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Ökad säkerhet = Ytterbelysningen igång om natten!

Köpte denna med rörelsedetektor från Linders belysning:

IR-led silver
69 kronor
Artikelnr: IR-ledsilver

Är egentligen en inomhuslampa men den har jag monterat utomhus för ett par år sedan efter att ha tätat skarvarna med silikon. När jag behövde byta batteri bröt jag upp silikonen och tätade igen efter bytet.
Fungerar alldeles utmärkt utomhus!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ökad säkerhet = Ytterbelysningen igång om natten!

Jag kommer att köpa en sådan där 12V rörelse detektor som får starta bilstereon med memostickan där jag spelat in min hunds dovaste morrande som verkligen får blodet att isa. Kanske med timerfunktion på någon minut. Inget ljus. Jag kan inte inbilla med någon typ av tjuv, varken påtänd eller om de är flera, att bryta sig in hos pesten.

Eftersom jag har två stora hundar och parkerar var jag vill, ofta skumma platser, har jag sett många incidenter som hundarna avstyrt. Problemet med "levande" hundar är att de är lite granna sadister och utvecklar / förfinar sitt vaktande. De väntar innan de morrar, i början skällde de på långt avstånd, men numera njuter de mest av "tjuvens" förskäckta min innan han flyr fältet. Den ena jycken har gått så långt att hon säger ingenting, utan visar bara de vita gaddarna i månljuset. Effekten blir ännu bättre....
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Ökad säkerhet = Ytterbelysningen igång om natten!

Vi har också en hund som vl använder då vi måste lämna Norrland, den är
köpt på Jula och är inte så dyr i drift.
Tommy R
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Ökad säkerhet = Ytterbelysningen igång om natten!

Vi föredrar att ha helt mörkt under natten då vi oftast står på platser som saknar all annan belysning.
Man måste då komma ganska nära bilen innan den över huvud taget syns (vid det laget har hundarna redan reagerat). Står man på sådana platser med någon form av belysning så skyltar man på långt håll att man finns där, vilket i sig ökar risken.
 
Toppen