• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka totalvikt intyg?

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Ok jag har också varit med och importerat flera husbilar från Tyskland!
Så här skriver MRF!

Nytt fordon kräver CoC-dokument
Från och med 1 september 2020 upphör EU-direktivet 2007/46/EG, istället gäller en EU-förordning 2018/858 som blir direkt tillämplig i Sverige . Den anger att till ett nytt fordon som registreras i EU ska ha ett s k CoC-dokument (Certificate of Conformity) som ska medfölja fordonet vid leverans (gäller fordon med helbilsgodkännande).
Tidigare kunde detta hanteras som ett elektroniskt dokument men från den 1 september 2020 ska direktivet följas utan avvikelse, vilket medför att det ska vara ett utskrivet CoC-dokument.

Enligt förordningen är det tillverkarna som ansvarar för detta, de har i de flesta fall delegerat detta till resp. importör som ska säkerställa att det medföljer fordonet. Resp. importör har sedan olika lösningar för att lösa detta men för er som MRF-medlemmar medför detta extra arbete att säkra att detta sker på det sätt som er importör föreskrivit. CoC-dokumentet är en värdehandling, vilket ni bör informera köparna om vid leverans, det bör alltså ej förvaras i bilen efter leverans.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
De flesta husbil ägare har nog inte koll på sin Totalvikt ink all utrustning vatten mm mm medpassagerare mm.
Jag har åkt in i Poliskontroll och vägning.
Det plockar på om man räknar efter.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ok jag har också varit med och importerat flera husbilar från Tyskland!
Så här skriver MRF!

Nytt fordon kräver CoC-dokument
Från och med 1 september 2020 upphör EU-direktivet 2007/46/EG, istället gäller en EU-förordning 2018/858 som blir direkt tillämplig i Sverige . Den anger att till ett nytt fordon som registreras i EU ska ha ett s k CoC-dokument (Certificate of Conformity) som ska medfölja fordonet vid leverans (gäller fordon med helbilsgodkännande).
Tidigare kunde detta hanteras som ett elektroniskt dokument men från den 1 september 2020 ska direktivet följas utan avvikelse, vilket medför att det ska vara ett utskrivet CoC-dokument.

Enligt förordningen är det tillverkarna som ansvarar för detta, de har i de flesta fall delegerat detta till resp. importör som ska säkerställa att det medföljer fordonet. Resp. importör har sedan olika lösningar för att lösa detta men för er som MRF-medlemmar medför detta extra arbete att säkra att detta sker på det sätt som er importör föreskrivit. CoC-dokumentet är en värdehandling, vilket ni bör informera köparna om vid leverans, det bör alltså ej förvaras i bilen efter leverans.

Det verkar främst gälla hanteringen och första leveransen av nya bilar.
Undrar om det finns eller kommer några krav på tillfällen när man måste ha det även sen när det är begagnat?

Vid mina importer är det bara vid ett tillfälle dom tittade på och tog CoC dokumentet men reglerna kan ju ändras även där.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Ja som Håkan säger går det bra att få ut en kopia av CoC från transportstyrelsen då de tar hand om originalet vid inregistrering i Sverige.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
De flesta husbil ägare har nog inte koll på sin Totalvikt ink all utrustning vatten mm mm medpassagerare mm.
Jag har åkt in i Poliskontroll och vägning.
Det plockar på om man räknar efter.
Det är nog bruttovikten du menar.... (vad bilen väger)
Totalvikt är en teoretisk vikt som är den maximala vikt fordonet får ha (står på reg.beviset)
Edit:
Men du har rätt, många vet nog inte vad bilen väger.
Att väga är att veta...
 
Senast ändrad:

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Det är ju totalvikten som gäller om bilen vägs i en fordonskontroll, den får ju inte överstiga totalvikten.
Så det gäller ju å ha koll på vad du har i lastvikt.
 
Toppen