• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka effekten på befintliga solpaneler

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Spännande att se om/när detta blir en färdig produkt. Ett sätt som fungerar redan idag är att med speglar/reflektorer bredvid solcellen projicera mer ljus på den. Man ökar infångningsytan så att säga. Fast lite krångligt att fixa på ett husbilstak förstås
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Man kan vända på frågan , hur mycket ström behöver en husbil ? Många har enorma batteribanker med tillhörande solceller för att sen stå med landström på ställplatserna. Bra med ström men lite sans tycker jag.
Vi har vår husbil som lyxtillflykt i vardagen (och helger/semester) i stället för hotellvistelser och uppskattar verkligen tillvaron. Detta mer än äventyret, då hade vi fortsatt med vår gamla Hymer från -90, den gav oss spänning och upplevelser.
Vår strömförbrukning är nog högre i husbilen än hemma, definitivt per m2 :)
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Vi har 2 st 170 Ah bodelsbatterier men vi har inga solceller och har heller aldrig känt ngt behov av det. Om vi står 2-3 dygn utan el-anslutning så visar instrumentet att vi har batterikapacitet för ytterligare 4-5 dygn. Generatorn laddar över 40 amp redan på tomgång och normalt räcker det med bara generator för laddning. Vi kör drygt 1000mil per år och har mer än 70 övernattningar/år. Vid helgturer hemmavid laddar vi när vi kommit hem. Den enda stora el-förbrukaren är brödrosten men den används ju bara några få minuter per dygn. Teven går ungefär lika mycket som hemma. Vi har även med ett Honda elverk men har hittills aldrig behövt att starta det.
BBa
 
Toppen