• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åtgärda fuktskadad lastlucka

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Helsingborg
Har en äldre Autoroller med en fuktskadad lastlucka som jag tänkte åtgärda. Det verkar vara en tunn masonitskiva och friglot i innanmätet i luckan. Således har jag köpt XPS skivor (som inte ska binda fukt) samt 4mm plywood. Tanken är att riva ut befintligt innanmäta och limma fast 25mm xps samt 4mm plywood med Cascos polyuretanlim. Ytterhöljet är i plast. Är lite orolig att limmet ska expandera och buckla till plasten, vad tror ni? Spänna med fler tvingar kanske räcker?


 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Den kraften har inte polyuretanlim...
Duscha med en blomsterspruta på limmet så jäser det mer, när det har jäst färdigt kan du spänna hårt...

Se till så att limmet jäser ut i kanterna så du kan se när det har slutat jäsa...
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
När jag hade en Ci riviera med liknande konstruktion, borrade jag några evakueringshål i den delen av aluprofilen som var botten i luckan när den var stängd. För vid regn hade vattnet ingen möjlighet att rinna ut, utan sögs upp i isoleringen
Jag lyckades rädda samtliga luckor innan det gått för långt med fukten på de sättet.

Krister
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har en äldre Autoroller med en fuktskadad lastlucka som jag tänkte åtgärda. Det verkar vara en tunn masonitskiva och friglot i innanmätet i luckan. Således har jag köpt XPS skivor (som inte ska binda fukt) samt 4mm plywood. Tanken är att riva ut befintligt innanmäta och limma fast 25mm xps samt 4mm plywood med Cascos polyuretanlim. Ytterhöljet är i plast. Är lite orolig att limmet ska expandera och buckla till plasten, vad tror ni? Spänna med fler tvingar kanske räcker?


Varför polyuretanlim, ta ett lim som inte expanderar istället! ;)
 

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Helsingborg
När jag hade en Ci riviera med liknande konstruktion, borrade jag några evakueringshål i den delen av aluprofilen som var botten i luckan när den var stängd. För vid regn hade vattnet ingen möjlighet att rinna ut, utan sögs upp i isoleringen
Jag lyckades rädda samtliga luckor innan det gått för långt med fukten på de sättet.

Krister
Bra tips, tack. Jag tror problemet har varit att luckan inte slutit tätt då vinkeljärnen i låset var lite sisådär, i mörker kunde man se ljuset ut, så den var inte tätt. Finner dock inte avrinningshål i alu ramen vilket man kan tycka borde finnas.

Det hade gått ganska långt i mitt fall, det luktar rejäl röta och träklossarna i luckan var genomblöta så blir byte.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Har liknande problem på en lucka. Funderar på om jag inte i stället ska reparera insidan med en tunn aluminiumplåt? Den står ju bättre emot mekanisk åverkan som lätt kan hända på en sådan lucka!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har liknande problem på en lucka. Funderar på om jag inte i stället ska reparera insidan med en tunn aluminiumplåt? Den står ju bättre emot mekanisk åverkan som lätt kan hända på en sådan lucka!
Tror bättre med plyfa som målas i önska färg. Aluminium plåt blir lätt bucklig om du inte tänker på en sån räfflad plåt
 
Toppen