• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Återkommande fuktskada i garagedelen Rapido 9090DF

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Vi är ägare till en Rapido 9090DF årsmodell 2014, byggd på Fiat Chassi (4 250kg).
Bilen köptes av oss sensommaren 2015 av en privatperson som pga sjukdom var tvungen att sälja den efter att ha ägt bilen endast 1 år.

2015
Fukttest utfördes på husbilen av (tidigare ägaren), utan anmärkning.

2016
Utförde vi vår första fukttest hos Bengt i Örkelljunga, BiÖ. Där påträffades fukt för första gången. Fukten fanns i garaget i bakre vänstra hörnet (sett bakifrån). Åtgärd för detta krävdes enligt protokollet. Vi lämna in bilen till en auktoriserad verkstad för åtgärd. Vi trodde i och med detta att problemet var ur världen.

2017
Utfördes en fukttest utan anmärkning.

2018
Utfördes en fukttest där man återigen påträffade fukt på samma ställe som tidigare, men det var i en ännu lite större omfattning. Vi lämnade in bilen till samma företag som åtgärdade felet första gången. Återigen åtgärdade företaget skadan och vi kände oss nöjda.

2019
Utfördes en fukttest där man återigen påträffade fukt på samma ställe som tidigare, men det var i en ännu lite större omfattning. Vi lämnade in bilen till samma företag som åtgärdade felet tidigare. Vid det här laget börjar vi bli lite smått irriterade och undrande huruvida detta företag är kompetent nog att hitta felet på vår husbil. Eftersom detta betalades av bilens fuktgaranti var vi hänvisade till auktoriserade företag. Och där vi bor finns inte så många att välja på. Därför återkommer vi till samma företag gång efter annan.

2020
Utfördes en fukttest där man återigen påträffade fukt på samma ställe som tidigare…Nu börjar vi bli förbannade på riktigt. Det inleds lite ”vassare” diskussioner med företagsledningen gällande deras kompetensnivå, etc. Vi har nu inget annat val än att åka till samma företag igen då fuktgarantitiden har löpt ut från Rapido. För att slippa betala själva måste vi numer åberopa garantin på utfört arbete av verkstaden. Ännu en gång lämnas husbilen in till samma företag. Denna gång blev den kvar hela vintern från oktober till strax innan påsk… Denna gång utför man ett gediget arbete där man byter ut en massa inredning etc så att allt är torrt och friskt. Detta finns dokumenterat med fotografier etc.

2021
Igår 21-09-15, fukttestades bilen på nytt. Fukt igen, på samma ställe! Hur är det möjligt? Ingen vet varför. Allt som var fuktigt sist är utbytt, och bilen hade ingen fukt alls kvar i sig. Det finns inget hål där fukten kan tränga in. Det finns inte heller något ställe där fukt kommer inifrån bilen och orsakar skadan. Ytterligare samtal med företagsledningen där jag undrar hur vi har hamnat här. Ingen vet vad man ska göra. Vi ska återigen åka med bilen till företaget ifråga för en besiktning samt komma fram med ännu en åtgärdsplan för att avhjälpa det fel som ingen hittar....


Nu till mina frågor...

Vad har man som privatperson för möjligheter att jobba med här?

Kan man på något sätt begära att få bilen inlöst? Den är ju i det närmast spetälsk på byn med denna typ av fukthistoria. Jag kan/vill inte sälja den till en privatperson med denna vetskap.

Kan man tänka sig att en annan verkstad gör ett försök denna gång? Hur ska detta i så fall betalas. Jag anser att vi inte ska betala i alla fall. Det är ju samma fel som har kvarstått sedan första gången då det fanns en fuktgaranti från Rapido. Verkstaden i fråga har ju brustit i sin uppgift att avhjälpa felet.

Måste man ta kontakt med Rapido i Frankrike, eller räcker det med att prata med deras förlängda arm här i Sverige. Alltså de förtag som är auktoriserade för fabrikatet.

Finns det någon här i klubben som har hamnat i samma läge som oss, och vet hur man ska gå till väga för att få ett slut på det hela?
Det ska tilläggas att företaget som har jobbat med vår bil alla dessa gånger kanske inte har levererat så bra resultat tidigare, men efter att Rapidos garantiåtagande har de verkligen försökt att lösa problemet. Det börjar ju på att bli både genant och dyrt för dem nu.

Fukttesterna har alltid utförts av ett annat företag än de som ska åtgärda skadan.

Jag har föreslagit att företaget byter in bilen mot att vi köper någon av deras bilar. De ska då helt bortse från skadan och prissätta husbilen utifrån marknadsvärdet. Detta har företagsledningen inget problem med. Kanske är det den vägen vi får gå. Förutom denna skada är vi så otroligt nöjda med bilen, så vi vill helst inte byta ut den just nu. Om några år vill vi ha en större, men inte nu.

Jag har medvetet valt att inte lägga ut några namn på inblandade personer eller företag. Jag önskar att det fortsätter bli så. Det är inte pajkastning jag är ute efter.


Vår älskade husbil vid namn Ella sommaren -21 ;)
20210722_160227.jpg


//Jocke
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Går ju också att spola vatten med en slang på olika ställen för att se om det kommer in.
Kan vara svårt med tappvatten. Det är olika ytspänning för tapp resp. regnvatten.
En hink och några droppar diskmedel för att minska på ytspännngen.
Annars är det en bra idé.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Tack alla för era tankar och funderingar ;) Vi ska under nästa vecka åka till verkstaden med bilen igen. Efter att de har kikat på bilen ska vi ha ett nytt samtal med företaget. Kanske är det ändå bäst att vi byter in husbilen mot en annan bil... Vi får se hur vi känner. Det gäller ju också att de har just DEN bilen vi vill byta till inne. Jag har ingen lust att köpa en helt ny bil.

//Jocke
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det var en rejäl tråkig historia :eek: inte ens i min vildaste fantasi skulle jag kunna tänka mig att sådant här kan hända :eek:
Men en sak som jag tycker är helt sjuk... Att de som skulle fixa skadan inte lyckades :eek:... Varför? Alla de ord som jag skulle sagt om firman passar inte här i forumet... Så därför avstår jag från detta :eek:
Men en sak tycker jag när en firma skall laga en typ av dessa skadorj... Att firman verkar vara helt inkompetent :eek:
Har man en fuktskada så skall orsaken till skadan hittas... Om så hela bilen skall demonteras och utredas :eek:... Man kan nu börja undra hur många med samma problem och verkstad kör runt och tror att verkstaden har fixat problemet :eek:
Med all den erfarenhet som ni tråkigt nog har fått, så hade jag köpt en båt istället :eek::twitcy:;)
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Det var en rejäl tråkig historia :eek: inte ens i min vildaste fantasi skulle jag kunna tänka mig att sådant här kan hända :eek:
Men en sak som jag tycker är helt sjuk... Att de som skulle fixa skadan inte lyckades :eek:... Varför? Alla de ord som jag skulle sagt om firman passar inte här i forumet... Så därför avstår jag från detta :eek:
Men en sak tycker jag när en firma skall laga en typ av dessa skadorj... Att firman verkar vara helt inkompetent :eek:
Har man en fuktskada så skall orsaken till skadan hittas... Om så hela bilen skall demonteras och utredas :eek:... Man kan nu börja undra hur många med samma problem och verkstad kör runt och tror att verkstaden har fixat problemet :eek:
Med all den erfarenhet som ni tråkigt nog har fått, så hade jag köpt en båt istället :eek::twitcy:;)
Ja, vad ska man säga... Jag tror att jag tänker på samma ord som du skulle ha sagt gällande företaget. De har gjort bra jobb gällande att byta ut de delar som har varit skadade, men de kan inte finna anledningen till att skadorna uppstår.

Jag har fått många bra tips i denna tråd på möjliga orsaker som jag tänker ventilera med dem när vi åker dit nästa gång.

Vi bytte båten till husbil...kanske dags att byta tillbaka igen ;)

//Jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, vad ska man säga... Jag tror att jag tänker på samma ord som du skulle ha sagt gällande företaget. De har gjort bra jobb gällande att byta ut de delar som har varit skadade, men de kan inte finna anledningen till att skadorna uppstår.

Jag har fått många bra tips i denna tråd på möjliga orsaker som jag tänker ventilera med dem när vi åker dit nästa gång.

Vi bytte båten till husbil...kanske dags att byta tillbaka igen ;)

//Jocke

Jag tycker att du skall kräva att på deras bekostnad få anlita ett annat företag som söker efter felet, så komplicerad är inte en husbil att
man med ett antal försök inte skall hitta orsaken till läckaget, låter snarare som att man inte har letat ordentligt!
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Hej På våran årsmodell 2020 I 1090 kom det in vatten i garaget. Kunde komma när det regnade och bilen stod still, ibland kom det när man körde på våt väg. Efter mycket letande kunde de konstatera att vattnet samlades i tätningslisten runt dörren och rann in i garaget. De löste det provisoriskt med att göra hål i gummilisten där nere och utåt. Sen fick jag nya garagedörrar som inte passade men tätningslisten passade. På min första täthetsgranskning var det förhöjt värde i bakstammen men inte så mycket att det åtgärdades, Får se nu till våren hur det är.
PS! Kom precis till Tantolundens husbilsparkering och skall hälsa på min dotter. Det sista var en personligt info åt Ewa Jocke
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara någon vattenkoppling, avloppsslang eller dyligt som läcker i mellangolvet någonstans. Sen rinner vattnet bakåt hela vägen längst bak i mellangolvet. Kan det vara så att det är öppet ändträ i slutet av golvet.
Det kan vara förklaringen till fukten tar sig framåt så sakterliga mot bakhjulet.
Vatten kan rinna långt och ta konstiga vägar.
Det kan också vara förklaringen till att fuktskadan kommer tillbaka hela tiden.
Bara en teori
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej På våran årsmodell 2020 I 1090 kom det in vatten i garaget. Kunde komma när det regnade och bilen stod still, ibland kom det när man körde på våt väg. Efter mycket letande kunde de konstatera att vattnet samlades i tätningslisten runt dörren och rann in i garaget. De löste det provisoriskt med att göra hål i gummilisten där nere och utåt. Sen fick jag nya garagedörrar som inte passade men tätningslisten passade. På min första täthetsgranskning var det förhöjt värde i bakstammen men inte så mycket att det åtgärdades, Får se nu till våren hur det är.
PS! Kom precis till Tantolundens husbilsparkering och skall hälsa på min dotter. Det sista var en personligt info åt Ewa Jocke
Hej :)
Tänk att det ska vara så svårt Det här med fukt. Hoppas verkligen att allt går som det ska.
Hälsa din dotter välkommen till Stockholm från oss
//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag tycker att du skall kräva att på deras bekostnad få anlita ett annat företag som söker efter felet, så komplicerad är inte en husbil att
man med ett antal försök inte skall hitta orsaken till läckaget, låter snarare som att man inte har letat ordentligt!
Jag har provat lite att känna på deras inställning till detta, men det känns inte som att de går med på det... Tyvärr. De har ändå vid flera tillfällen faktiskt ringt till den mekaniken som utfört fukttestet för att rådfråga honom om problemet. Det tycker jag ändå är ganska stort och prestigelös av dem.
//Jocke
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag skulle legat på dom igen och begärt att dom löser problemet.
Som redan nämnts i tråden så går det att hitta läckan bara man lägger ner tillräckligt med tid på det istället för att kanske gissa och tro var det läcker och sen bara reparera det som skadats.
Kanske det skall vara lite tätare mellan fukttesterna nu efter nästa fix och givetvis att dom betalar dom. Om det går ett år mellan aktiviteterna så hinner dom också glömma bort hur jobbigt det är att ta tag i ärendet. Någonstans borde det nu börja bli så mycket jobb och kostnader för dom också så dom börjar inse att dom måste lägga ner mer krut på att lösa detta en gång för alla. Kanske kan dom bjuda in fuktkillen för att tillsammans hitta läckan?
Att det är deras ansvar är ju tämligen klart då dom fortfarande inte har åtgärdat det dom skulle fixat när du lämnade in bilen första gången. Dom har ju även fått betalt för det.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag skulle legat på dom igen och begärt att dom löser problemet.
Som redan nämnts i tråden så går det att hitta läckan bara man lägger ner tillräckligt med tid på det istället för att kanske gissa och tro var det läcker och sen bara reparera det som skadats.
Kanske det skall vara lite tätare mellan fukttesterna nu efter nästa fix och givetvis att dom betalar dom. Om det går ett år mellan aktiviteterna så hinner dom också glömma bort hur jobbigt det är att ta tag i ärendet. Någonstans borde det nu börja bli så mycket jobb och kostnader för dom också så dom börjar inse att dom måste lägga ner mer krut på att lösa detta en gång för alla. Kanske kan dom bjuda in fuktkillen för att tillsammans hitta läckan?
Att det är deras ansvar är ju tämligen klart då dom fortfarande inte har åtgärdat det dom skulle fixat när du lämnade in bilen första gången. Dom har ju även fått betalt för det.
Hej!
Tanken är att vi ska ha ett möte om några veckor där vi ska ta fram en åtgärdsplan. Vi får väl se hur de tänker sig att lösa problemet denna gång.
Det som jag känner är en stor skillnad mot tidigare är att idag pratar jag med den absolut högsta ledningen för företaget. De har också anställt en mekaniker som både jag och min fru fick största förtroende för. Vintern 20/21 gjordes en väldigt stor insats från deras sida för att lösa problemet.
De första årens försök till att komma tillrätta med skadan inser både företaget och vi, att det inte har utförts på ett bra sätt. Företaget i fråga har ju nu själva börjat få betala för arbetet vilket gör att de är mycket mer intressant för dem att få ett slut på detta.

Jag har via olika företag lyssnat runt lite för att höra deras åsikter i frågan. Samtliga känner ungefär samma sak som all ni som skrivit i denna tråd, och jag själv såklart, att detta kan ju inte vara ett omöjligt problem att lösa. Det roliga är att när jag ställer frågan till dem om de vill ta över...ja då börjar det hostas och harklas och kommentarer som att har inte de lyckats så kanske inte vi heller....

Det är med detta som bakgrund som gör att vi fortfarande är kvar hos samma företag, i alla fall tills vidare.

//Jocke
 
Senast ändrad:
Toppen