• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Återkommande fuktskada i garagedelen Rapido 9090DF

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Vi är ägare till en Rapido 9090DF årsmodell 2014, byggd på Fiat Chassi (4 250kg).
Bilen köptes av oss sensommaren 2015 av en privatperson som pga sjukdom var tvungen att sälja den efter att ha ägt bilen endast 1 år.

2015
Fukttest utfördes på husbilen av (tidigare ägaren), utan anmärkning.

2016
Utförde vi vår första fukttest hos Bengt i Örkelljunga, BiÖ. Där påträffades fukt för första gången. Fukten fanns i garaget i bakre vänstra hörnet (sett bakifrån). Åtgärd för detta krävdes enligt protokollet. Vi lämna in bilen till en auktoriserad verkstad för åtgärd. Vi trodde i och med detta att problemet var ur världen.

2017
Utfördes en fukttest utan anmärkning.

2018
Utfördes en fukttest där man återigen påträffade fukt på samma ställe som tidigare, men det var i en ännu lite större omfattning. Vi lämnade in bilen till samma företag som åtgärdade felet första gången. Återigen åtgärdade företaget skadan och vi kände oss nöjda.

2019
Utfördes en fukttest där man återigen påträffade fukt på samma ställe som tidigare, men det var i en ännu lite större omfattning. Vi lämnade in bilen till samma företag som åtgärdade felet tidigare. Vid det här laget börjar vi bli lite smått irriterade och undrande huruvida detta företag är kompetent nog att hitta felet på vår husbil. Eftersom detta betalades av bilens fuktgaranti var vi hänvisade till auktoriserade företag. Och där vi bor finns inte så många att välja på. Därför återkommer vi till samma företag gång efter annan.

2020
Utfördes en fukttest där man återigen påträffade fukt på samma ställe som tidigare…Nu börjar vi bli förbannade på riktigt. Det inleds lite ”vassare” diskussioner med företagsledningen gällande deras kompetensnivå, etc. Vi har nu inget annat val än att åka till samma företag igen då fuktgarantitiden har löpt ut från Rapido. För att slippa betala själva måste vi numer åberopa garantin på utfört arbete av verkstaden. Ännu en gång lämnas husbilen in till samma företag. Denna gång blev den kvar hela vintern från oktober till strax innan påsk… Denna gång utför man ett gediget arbete där man byter ut en massa inredning etc så att allt är torrt och friskt. Detta finns dokumenterat med fotografier etc.

2021
Igår 21-09-15, fukttestades bilen på nytt. Fukt igen, på samma ställe! Hur är det möjligt? Ingen vet varför. Allt som var fuktigt sist är utbytt, och bilen hade ingen fukt alls kvar i sig. Det finns inget hål där fukten kan tränga in. Det finns inte heller något ställe där fukt kommer inifrån bilen och orsakar skadan. Ytterligare samtal med företagsledningen där jag undrar hur vi har hamnat här. Ingen vet vad man ska göra. Vi ska återigen åka med bilen till företaget ifråga för en besiktning samt komma fram med ännu en åtgärdsplan för att avhjälpa det fel som ingen hittar....


Nu till mina frågor...

Vad har man som privatperson för möjligheter att jobba med här?

Kan man på något sätt begära att få bilen inlöst? Den är ju i det närmast spetälsk på byn med denna typ av fukthistoria. Jag kan/vill inte sälja den till en privatperson med denna vetskap.

Kan man tänka sig att en annan verkstad gör ett försök denna gång? Hur ska detta i så fall betalas. Jag anser att vi inte ska betala i alla fall. Det är ju samma fel som har kvarstått sedan första gången då det fanns en fuktgaranti från Rapido. Verkstaden i fråga har ju brustit i sin uppgift att avhjälpa felet.

Måste man ta kontakt med Rapido i Frankrike, eller räcker det med att prata med deras förlängda arm här i Sverige. Alltså de förtag som är auktoriserade för fabrikatet.

Finns det någon här i klubben som har hamnat i samma läge som oss, och vet hur man ska gå till väga för att få ett slut på det hela?
Det ska tilläggas att företaget som har jobbat med vår bil alla dessa gånger kanske inte har levererat så bra resultat tidigare, men efter att Rapidos garantiåtagande har de verkligen försökt att lösa problemet. Det börjar ju på att bli både genant och dyrt för dem nu.

Fukttesterna har alltid utförts av ett annat företag än de som ska åtgärda skadan.

Jag har föreslagit att företaget byter in bilen mot att vi köper någon av deras bilar. De ska då helt bortse från skadan och prissätta husbilen utifrån marknadsvärdet. Detta har företagsledningen inget problem med. Kanske är det den vägen vi får gå. Förutom denna skada är vi så otroligt nöjda med bilen, så vi vill helst inte byta ut den just nu. Om några år vill vi ha en större, men inte nu.

Jag har medvetet valt att inte lägga ut några namn på inblandade personer eller företag. Jag önskar att det fortsätter bli så. Det är inte pajkastning jag är ute efter.


Vår älskade husbil vid namn Ella sommaren -21 ;)
20210722_160227.jpg


//Jocke
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack Ivar för din reflektion.
Jag hoppas att du inte har rätt. Det blir så väldigt mycket jobb då :( Det låter ändå som en väldigt vettig analys av problemet.
Det är noterat i min lilla bok att ta med inför nästa möte med verkstaden.

Ha de gott!

//Jocke
Trist för er, måste ta mycket energi.
Har det tagits några bilder på fuktskadan vid de tillfällena när bilen varit på verkstan. Även under pågående reparation.

Finns det något på taket som är monterat med skruvar. Det kan också vara en taklucka som läcker. Kolla om det samlas vatten på taket när det regnar kraftigt.
Det kan ge en hint om var man ska leta efter var vattnet kommer ifrån.

Använder ni bilen på vintern.
Det är flera som har fått kondens i garaget när man har täckt för framrutan.
Då kondenserar det i garaget i stället för på framrutan.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Insämmer med linalinus här, kolla så det inte kommer in vatten via ett högt placeras ljus typ bromsljuset.

Där hade vi läckage på vår Hobby 600 så vattnet letade sig genom bakväggen ner till bakhörnen där det sen blev ståendes. Ett enkelt test kan vara att skruva bort ljusen helt efter några dagar med riktigt regnväder. Minsta fukt innanför så är man nog på rätt spår.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej!
Vi är ägare till en Rapido 9090DF årsmodell 2014, byggd på Fiat Chassi (4 250kg).
Bilen köptes av oss sensommaren 2015 av en privatperson som pga sjukdom var tvungen att sälja den efter att ha ägt bilen endast 1 år.

2015
Fukttest utfördes på husbilen av (tidigare ägaren), utan anmärkning.

2016
Utförde vi vår första fukttest hos Bengt i Örkelljunga, BiÖ. Där påträffades fukt för första gången. Fukten fanns i garaget i bakre vänstra hörnet (sett bakifrån). Åtgärd för detta krävdes enligt protokollet. Vi lämna in bilen till en auktoriserad verkstad för åtgärd. Vi trodde i och med detta att problemet var ur världen.

2017
Utfördes en fukttest utan anmärkning.

2018
Utfördes en fukttest där man återigen påträffade fukt på samma ställe som tidigare, men det var i en ännu lite större omfattning. Vi lämnade in bilen till samma företag som åtgärdade felet första gången. Återigen åtgärdade företaget skadan och vi kände oss nöjda.

2019
Utfördes en fukttest där man återigen påträffade fukt på samma ställe som tidigare, men det var i en ännu lite större omfattning. Vi lämnade in bilen till samma företag som åtgärdade felet tidigare. Vid det här laget börjar vi bli lite smått irriterade och undrande huruvida detta företag är kompetent nog att hitta felet på vår husbil. Eftersom detta betalades av bilens fuktgaranti var vi hänvisade till auktoriserade företag. Och där vi bor finns inte så många att välja på. Därför återkommer vi till samma företag gång efter annan.

2020
Utfördes en fukttest där man återigen påträffade fukt på samma ställe som tidigare…Nu börjar vi bli förbannade på riktigt. Det inleds lite ”vassare” diskussioner med företagsledningen gällande deras kompetensnivå, etc. Vi har nu inget annat val än att åka till samma företag igen då fuktgarantitiden har gått ut från Rapido. För att slippa betala själva måste vi numer åberopa garantin på utfört arbete av verkstaden. Ännu en gång lämnas bil in till samma företag. Denna gång blev bilen kvar hela vintern från oktober till strax innan påsk… Denna gång utför man ett gediget arbete där man byter ut en massa inredning etc så att allt är torrt och friskt. Detta finns dokumenterat med fotografier etc.

2021
Igår 21-09-15, fukttestades bilen på nytt. Fukt igen, på samma ställe! Hur är det möjligt? Ingen vet varför. Allt som var fuktigt sist är utbytt, och bilen hade ingen fukt alls kvar i sig. Det finns inget hål där fukten kan tränga in. Det finns inte heller något ställe där fukt kommer inifrån bilen och orsakar skadan. Ytterligare samtal med företagsledningen där jag undrar hur vi har hamnat här. Ingen vet vad man ska göra. Vi ska återigen åka med bilen till företaget ifråga för en besiktning samt komma fram med en åtgärdsplan för att avhjälpa det fel (som ingen hittar).


Nu till mina frågor...

Vad har man som privatperson för möjligheter att jobba med här?

Kan man på något sätt begära att få bilen inlöst? Den är ju i det närmast spetälsk på byn med denna typ av fukthistoria. Jag kan/vill inte sälja den till en privatperson med denna vetskap.

Kan man tänka sig att en annan verkstad gör ett försök denna gång? Hur ska detta i så fall betalas. Jag anser att vi inte ska betala i alla fall. Det är ju samma fel som har kvarstått sedan första gången då det fanns en fuktgaranti från Rapido. Verkstaden i fråga har ju brustit i sin uppgift att avhjälpa felet.

Måste man ta kontakt med Rapido i Frankrike, eller räcker det med att prata med deras förlängda arm här i Sverige. Alltså de förtag som är auktoriserade för fabrikatet.

Finns det någon här i klubben som har hamnat i samma läge som oss, och vet hur man ska gå till väga för att få ett slut på det hela?
Det ska tilläggas att företaget som har jobbat med vår bil alla dessa gånger kanske inte har levererat så bra resultat tidigare, men efter att Rapidos garantiåtagande har de verkligen försökt att lösa problemet. Det börjar ju på att bli både genant och dyrt för dem nu.

Fukttesterna har alltid utförts av ett annat företag än de som ska åtgärda skadan.

Jag har föreslagit att företaget byter in bilen mot att vi köper någon av deras bilar. De ska då helt bortse från skadan och prissätta husbilen utifrån marknadsvärdet. Detta har företagsledningen inget problem med. Kanske är det den vägen vi får gå. Förutom denna skada är vi så otroligt nöjda med bilen, så vi vill helst inte byta ut den just nu. Om några år vill vi ha en större, men inte nu.

Jag har medvetet valt att inte lägga ut några namn på inblandade personer eller företag. Jag önskar att det fortsätter bli så. Det är inte pajkastning jag är ute efter.


Vår älskade husbil vid namn Ella sommaren -21 ;)
Visa bilaga 215773


//Jocke
Det låter ju som att man aldrig hittat orsaken till fuktskadan och åtgärdat denna. Då är det självklart att fuktskadan återkommer gång på gång. Ett förslag kan ju vara att låta ett annat företag fukttesta bilen för att se om de kan hitta orsaken till att det läcker in. Har för mig att det i en annan tråd på forumet står om fuktskador på grund av läckage från hjulhuset. Kanske inte till så mycket hjälp men kanske något bidrag till era funderingar.
Kjell
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Det låter ju som att man aldrig hittat orsaken till fuktskadan och åtgärdat denna. Då är det självklart att fuktskadan återkommer gång på gång. Ett förslag kan ju vara att låta ett annat företag fukttesta bilen för att se om de kan hitta orsaken till att det läcker in. Har för mig att det i en annan tråd på forumet står om fuktskador på grund av läckage från hjulhuset. Kanske inte till så mycket hjälp men kanske något bidrag till era funderingar.
Kjell
Tack för input.
Ja de har helt klart inte lyckats klura ut hur fukten kommer in. Det finns liksom inga hål.... Teorin just nu är att det bildas kondens via några kraftigare bultar som möjligen orsaka problemet, men ingen vet riktigt. Det är oerhört frustrerande.

Jag har varit i kontakt med flera olika husbilsverkstäder för att höra deras åsikter och idéer.

Läckage från hjulhuset tror jag inte att det är. Det börjar längst bak och letar sig så småningom fram till bakre hjulhuset.

//Jocke
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tack för input.
Ja de har helt klart inte lyckats klura ut hur fukten kommer in. Det finns liksom inga hål.... Teorin just nu är att det bildas kondens via några kraftigare bultar som möjligen orsaka problemet, men ingen vet riktigt. Det är oerhört frustrerande.

Jag har varit i kontakt med flera olika husbilsverkstäder för att höra deras åsikter och idéer.

Läckage från hjulhuset tror jag inte att det är. Det börjar längst bak och letar sig så småningom fram till bakre hjulhuset.

//Jocke
Finns det ingen Rapidoklubb som du kan rådfråga om liknande problem?

Läste i en annan tråd om att orsaken till deras fuktskada var kondens från en balk.

Kjell
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Finns det ingen Rapidoklubb som du kan rådfråga om liknande problem?

Läste i en annan tråd om att orsaken till deras fuktskada var kondens från en balk.

Kjell
Det finns en "Rapido klubb" på Facebook, men jag är inte med där. Frugan är dock medlem. Jag kanske borde skicka in ett inlägg där också ;)

Spännande med kondens från en balk. Jag har själv inte trott på den teorin, men om det finns fler personer som råkat ut för kondens så kanske det ligger något i det.

//Jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns en "Rapido klubb" på Facebook, men jag är inte med där. Frugan är dock medlem. Jag kanske borde skicka in ett inlägg där också ;)

Spännande med kondens från en balk. Jag har själv inte trott på den teorin, men om det finns fler personer som råkat ut för kondens så kanske det ligger något i det.

//Jocke

Vatten från bakhjulet som sprutar upp innanför kjolarna längst bak, finns det stänkskydd på bilen?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Via baklyktan? Det problem har flera haft. Hoppas det löser sig, sådant är ju en mardröm:(
Man tänker ju att verkstan måste ha kikat på det alternativet, men man vet ju inte. Tack för input. Jag sparar alla förslag för att ta med som idé-sprutor till mekanikern som inte riktigt vet vad han ska göra härnäst ;)

//Jocke
 

Heidi & Ivar

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Tønsberg
HBK-Nr
27697
Medlemskap
2025
Det er trist når bare følgeskadene blir rettet og ikke feilen blir rettet. Vindpresset kan trykke vann inn de utruligste steder når du kjører i regnvær. Alle vet att vann renner nedover, Hvis bilen til daglig står parkert med venstre bak som laveste punkt så kan lekkasjen være en helt annen plass på bilen, eller kanskje i vannsystemet eller toalettspyling?
Jeg har opplevd en feil som jeg ikke har sett omtalt så mye på forumet. Vannlekkasje fra baksiden av krana når du tapper vann, der disse berømte ledningene til mikrobryteren kommer ut. Det er vanligvis lett å kjenne etter under håndvasken og også under kjøkkenvask, MEN dusjen...........
Der sliter du, dusjkrana sitter ofte i en bred "plastlist" i hjørne mellom dusjveggene. Du må demontere denne "listen" fra gulv til tak for å se om krana lekker når du tapper vann med dusjkrana. Når du løfter vekk denne listen er det ofte åpent rett ned på tregulvet og lekkasjen fra kran renner rett ned på tregulvet og så i den retningen som er det laveste punktet på bilen. Før du demonterer noe, se om du kommer til område under duskrana fra garasje/Lasterom eller utvendige luker. Det er veldig lett å se seg blind på ting når du feilsøker, ja jeg vet av erfaring.
Håper dette kan være til hjelp.

Mvh Ivar
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Vatten från bakhjulet som sprutar upp innanför kjolarna längst bak, finns det stänkskydd på bilen?
Bilen har stänkskydd. Jag tror att mekanikern har kollat även denna väg för fukten att krypa in.
Saken är den att fukten börjar precis i hörnet där vänster vägg, bakvägg och golv möts, för att sedan med tiden krypa fram mot bakhjulet samt följa bakväggen mot höger sidovägg. Det måste således vara något i det hörnet som inte håller tätt.
Det finns ett järnbeslag med ett antal bultar i det hörnet. Det kan vara detta som är boven i dramat.

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Det er trist når bare følgeskadene blir rettet og ikke feilen blir rettet. Vindpresset kan trykke vann inn de utruligste steder når du kjører i regnvær. Alle vet att vann renner nedover, Hvis bilen til daglig står parkert med venstre bak som laveste punkt så kan lekkasjen være en helt annen plass på bilen, eller kanskje i vannsystemet eller toalettspyling?
Jeg har opplevd en feil som jeg ikke har sett omtalt så mye på forumet. Vannlekkasje fra baksiden av krana når du tapper vann, der disse berømte ledningene til mikrobryteren kommer ut. Det er vanligvis lett å kjenne etter under håndvasken og også under kjøkkenvask, MEN dusjen...........
Der sliter du, dusjkrana sitter ofte i en bred "plastlist" i hjørne mellom dusjveggene. Du må demontere denne "listen" fra gulv til tak for å se om krana lekker når du tapper vann med dusjkrana. Når du løfter vekk denne listen er det ofte åpent rett ned på tregulvet og lekkasjen fra kran renner rett ned på tregulvet og så i den retningen som er det laveste punktet på bilen. Før du demonterer noe, se om du kommer til område under duskrana fra garasje/Lasterom eller utvendige luker. Det er veldig lett å se seg blind på ting når du feilsøker, ja jeg vet av erfaring.
Håper dette kan være til hjelp.

Mvh Ivar
Tack Ivar för din reflektion.
Jag hoppas att du inte har rätt. Det blir så väldigt mycket jobb då :( Det låter ändå som en väldigt vettig analys av problemet.
Det är noterat i min lilla bok att ta med inför nästa möte med verkstaden.

Ha de gott!

//Jocke
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Går ju också att spola vatten med en slang på olika ställen för att se om det kommer in.
När jag upptäckte läckage i ett fönster så spolade jag vatten men såg inget vatten som trängde in. På verkstaden sa man att det är svårt spola för se läckage däremot vid regn är det lättare att spåra.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Kranvatten och regnvatten är ju olika och regnvatten tränger lättare in.....Hade problem med läckage på bakluckan på en bil och plockade bort all klädsel och lät frun spola med högtryck länge medan jag satt innanför och lyste i minsta skrymsle utan att något vatten kom. Men när det regnade kröp det ändå in.....
 
Toppen