• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Återkallat" Körkort

Gudby

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2024
Hej ! Jag har några frågor angående ordet "återkallat" körkort.
Hur länge skall det vara åtekallat 1 månad utan ny uppkörning utan nytt datum när du tog det, endast tagit nytt fotografi står ingenstans på körkortet att det är nytt alla behörigheterna kvar. Gäller det som återkallat och att man inte får köra tyngre än 3500kg , eller skall det vara en längre period utan körkort. Finns det ingen tidsfrist hur länge man inte får köra tyngre fordon, eller är man en sämre förare för man har åkt för fort i ett akut läge resten av livet.Så man måste ta C1 kort?
Om man har behörigheterna C och D på körkortet och kör för fort blir dom också indragna då?

Vad är böterna om man skulle köra ett tyngre fordon typ husbil och bli stoppad. Olovlig körning eller?

Försäkringsbolaget var snabba på att höja premien med över 3000kr år för dom fick fram att det var nytaget körkort (som det inte står på mitt), men efter redogörelse varför jag kört för fort akut utryckning i arbetet så tog dom tillbaka detta och sänkte premien.

Det blev lite fler tankar än jag todde, men kanske någon har varit med om något liknande o.ch har något svar
/ Benke
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: "Återkallat" Körkort

Jag fick mitt kort indraget p.ga några fortkörningar. Dyrt som tusan 3200kr 3600 kr o 2400kr. Så nu är jag snäll jag lovar. ;)
Fick körkortet indraget så klart men behövde inte ta ett nytt. Dvs jag var tvungen o skicka in mitt befintliga körkort, som sedan kom på retur när tiden var ute.
Skall man nu vara ful så har jag ett litet tips. Se till o ta hem ett internationellt körkort för då har du en back up för körning i europa . :p

Internationellt körkort - Motormännen
 
F

F.d. 1606

Guest
Sv: "Återkallat" Körkort

Kaj P. Din rekomendation om internationellt kort kan bli satans dyr. Inget försäkringsbolag betalar ut en skada på fordon eget eller annans orsakad av någon som kör utan giltigt körkort. Det är nog oxå lika dystert om man skulle bli på körd av någon annan i trafiken.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: "Återkallat" Körkort

Det internationella körkortet är bara en översättning av ditt svenska körkort. Därför ska du alltid ha med dig ditt svenska körkort när du kör i utlandet.

Birger
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: "Återkallat" Körkort

Ok då tar väl tillbaka mitt tips då . :D
O när det gäller försäkringar Ja då är oftast alla bra tills det händer något. :twitcy:
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: "Återkallat" Körkort

Det där är risken när men kör på undantaget, en miss så är man utan behörighet för pb2 över 3,5 ton hade du haft ett C så skulle du fått tillbaka behörigheten. Man kan tycka det är onödigt tufft, på gränsen till jävelskap men det är nog bara att bita ihop och ta ett C1. Du får se det som en tillgång när du ska ut i europa och slipper den osäkerheten med lokala tolkningar // Peter

PS ring transportstyrelsen och kolla vad dom tycker gäller i ditt fall, man vet inte helt säkert vilka svar man får (finns på annan tråd på forumet).
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: "Återkallat" Körkort

Kaj P. Din rekomendation om internationellt kort kan bli satans dyr. Inget försäkringsbolag betalar ut en skada på fordon eget eller annans orsakad av någon som kör utan giltigt körkort. Det är nog oxå lika dystert om man skulle bli på körd av någon annan i trafiken.

Trafikförsäkringen gäller alltid, till och med om du är full o saknar körkort.
Tyvärr :)
 

Gudby

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2024
Sv: "Återkallat" Körkort

Tack för alla svaren
Jag har pratat med 2 st på TP och den ena sa att det gick bra att köra för jag har inte tagit nytt körkort och den andra att det inte gick bra . Man vet varken ut eller in. När det gäller C1 utbildning har jag ringt runt till bilskolor i Stockholm och frågat om utbildning men ingen kommer att börja med den utbildningen för det blir för dyrt att införskaffa sådana lastbilar som väger minst 4000 och högst 7500 kg med färdskrivare samt att det är för få som behöver det. Dom tyckte att man kan gå C korts utbildningen. Det är väl bara att hoppas på att dom tar bort kravet på färdskrivare så man kan använda HB vid uppkörningen.

/Benke
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: "Återkallat" Körkort

Jag fick mitt körkort indraget i 6mån men behövde inte ta om det och C,DE fick jag oxå behålla.Däremot om jag inte hade haft C behörighet hade jag inte fått köra pb2 och det bekräftades både av polisen och transportstyrelse.Jag hade oxå förarbevis för skoter annars hade det oxå varit kört att få framföra skoter.Titta på framsidan på körkortet och titta på datumen vid behörigheterna.Antagligen har du datum från när spärrtiden löpte ut där.Men på baksidan har du datum och årtal när du första gången tog behörigheten.
 
Senast ändrad:

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: "Återkallat" Körkort

Ok då tar väl tillbaka mitt tips då . :D
O när det gäller försäkringar Ja då är oftast alla bra tills det händer något. :twitcy:
Fick min motor reparerad på maskinförsäkringen för 23 000.-, så visst fungerar det:), 1500.- i självrisk.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: "Återkallat" Körkort

Trafikförsäkringen gäller alltid, till och med om du är full o saknar körkort.
Tyvärr :)

Försäkringsbolaget skall lämna ersättning men denna ersättning kommer att sättas ner enligt Försäkringsavtalslagen 4:5 st 2, se http://www.lagen.nu/2005:104#K4P5S2. Det sagda innebär att ni tyvärr inte kan förvänta er full ersättning från försäkringsbolaget.
Grovt rattfylleri och medhjälp, samt försäkringsfråga - Straffrätt - Lawline

Trygg Hansa t.ex.

Trafikförsäkringen gäller med en extra självrisk på 10 % av prisbasbeloppet om föraren fört fordonet utan att ha det körkort/utbildningsbok/yrkesbevis som krävs eller om strafföreläggande eller dom som vunnit laga kraft visar att föraren antingen
• gjort sig skyldig till rattfylleri eller
• varit straffbart påverkad av annat berusningsmedel än alkohol eller
• orsakat skadan med uppsåt eller genom grov vårdslöshet.
Denna självrisk tillämpas inte vid rattfylleri eller påverkan av annat berusningsmedel än alkohol om det framgår att dessa omständigheter inte medverkat till skadans uppkomst.


Dessutom har Trygg-Hansa rätt att av skadevållaren återkräva belopp enligt bestämmelserna
i trafikskadelagen (TSL). Se även G.6.8 Regressrätt.

Nuvarande prisbsbelopp . 44 500.-
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: "Återkallat" Körkort

Jag talar enbart om Trafikförsäkringen. Och den gäller fullt ut för den som blir drabbad.
Att sedanförsäkringstagaren blir skyldig försäkringsbolaget bryr jag mig ju mindre om.
Så visst kan det bli dyrt för den som felar men inte för den som drabbas av en full eller med fel körkort. Om man nu inte räknar på annat än pengar....
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: "Återkallat" Körkort

I körkortsregistret finns notering om kk varit återkallat även om det inte framkommer på kk dvs om det står på baksidan när man ursprungligen tog kk.
Mvh
 
Toppen