• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Återfyllning gasolflaska?

F

F.d. 55347

Guest
Jag har återfyllt mina P11 både i Åhus och i Mönsterås. På båda platserna var jag först inne hos husvagnsförsäljare som hävdade att gasolflaskorna blir nedsmutsade inuti genom återfyllning. Flaskorna blir inte tvättade m m och gasolrester skulle försämra förbränningen (spis, värmepanna och kylskåp). Någon som har erfarenhet och vet?
Harry
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Återfyllning gasolflaska?

Tänk vad mycket skit de som har fast gasoltank i sin bil måste ha:twitcy:.

Undrar hur man tvättar en sån:confused:. Samma fråga gäller för gasbilarna:confused:. Kanske finns automattvätt för de med:p.

Enda skillnaden (vad jag vet) är att när man byter flaska så kontrolleras flaskan, vilket ska ske vart tionde år. Fram till mina flaskor är 10 år gamla kommer jag att fylla dem när tillfälle ges:)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Återfyllning gasolflaska?

Om man har flera gasolflaskor med "skvättar" kvar, skulle man då kunna hälla över skvättarna till en enda flaska? I nuläaget använder vi skvättarn till gasolgrillen.
Anne-Louise:confused:

Teoretiskt går det men frågan är om det är praktiskt och säkert genomförbart.

Med en slang med två vanliga flaskkopplingar kopplar du ihop flaskorna. Den du vill tömma håller du upp-och-ner och öppnar sedan båda kranarna. För att den flytande gasolen skall rinna ner i den andra, rättvända, flaskan så måste trycket ökas på den upp-och-ner vända flaskan. Kyler man den nedre och värmer den övre så uppstår en tryckskillnad som får den flytande gasen att rinna ner till den nedre.

En krånglig och kanske farlig metod som antagligen är olaglig också. Alltså är det bättre att använda slattarna till grillen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Återfyllning gasolflaska?

Var i sommer innom hos Wynen Gastechnic i Viersen i Tyskland, der hadde de en søt liten tankflaske som kunne fylles fra en tysk P11 via en spesiell adapter. WYNEN GAS » Det er viktig med autostopp ved fylling av flaske, alternativet er å fylle ved hjelp av vekt. En må aldri fylle mer enn 80% propan, butan kan fylles helt full - men er ikke brukbart når det blir kaldt.
 

Myren

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Säffle
HBK-Nr
18015
Medlemskap
2024
Sv: Återfyllning gasolflaska?

Jag har en plåtis med en tysk gasolflaska. Förra ägaren importerade bilen från Tyskland och har aldrig bytt till svensk standard. Behålla eller byta till svensk? Kommer att hålla mig i Norden med bilen, men skall göra en långresa norrut gm Sverige plus Norge upp till Nordkapp och kanske hem via Finland. Bör jag som alternativ skaffa en adapter, och i så fall vilken?
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Återfyllning gasolflaska?

Teoretiskt går det men frågan är om det är praktiskt och säkert genomförbart.

Med en slang med två vanliga flaskkopplingar kopplar du ihop flaskorna. Den du vill tömma håller du upp-och-ner och öppnar sedan båda kranarna. För att den flytande gasolen skall rinna ner i den andra, rättvända, flaskan så måste trycket ökas på den upp-och-ner vända flaskan. Kyler man den nedre och värmer den övre så uppstår en tryckskillnad som får den flytande gasen att rinna ner till den nedre.

En krånglig och kanske farlig metod som antagligen är olaglig också. Alltså är det bättre att använda slattarna till grillen.
så gick det till på -50 talet när man fyllde upp Primus 2000 serie.En P 11 upp och ner och anslutning till den lilla campingflaskan,sen skränkte man på säkerhetsskruven på den lilla flaskan så trycket sjunk.Varje järn och sporthandlare (nästan) sysslade med detta.På Linnegat.i Gbg.låg Olympia sport de stod ute på trottoaren blan fotgängare,bilar och spårvagnar och utförde detta arbete.Tiderna förändras och ibland är det ju tur
 
F

F.d. 55856

Guest
Sv: Återfyllning gasolflaska?

Har en plåtis från tyskland , jag med med lika dan utrustning. köpte en adapter,funkar bra , inga problem ca 250kr hos husbilshandlarna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.593
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Återfyllning gasolflaska?

Om man har flera gasolflaskor med "skvättar" kvar, skulle man då kunna hälla över skvättarna till en enda flaska? I nuläaget använder vi skvättarn till gasolgrillen.
Anne-Louise:confused:
------------------------------------------------------------------------------

Om man fyller flaskorna hos någon seriös fyllare så väger de flaskorna före och efter fyllning och tar bara betalt för den gasol som de fyllt i.
Här hemma kan man snällt be dem fylla upp en halvfull flaska om man skall ut och åka, och bara betala för det som går i utan problem, även fast det är lika mycket arbetsinsats med en halvfull flaska för firman.

M.v.h. JANKRO.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Återfyllning gasolflaska?

Var i sommer innom hos Wynen Gastechnic i Viersen i Tyskland, der hadde de en søt liten tankflaske som kunne fylles fra en tysk P11 via en spesiell adapter. WYNEN GAS » Det er viktig med autostopp ved fylling av flaske, alternativet er å fylle ved hjelp av vekt. En må aldri fylle mer enn 80% propan, butan kan fylles helt full - men er ikke brukbart når det blir kaldt.

Hej!
Hur kommer det sig att man kan fylla flaskan helt full med butan?
MHV/Thomas Eriksson
 
Toppen