• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Återförsäljare får böta 1,5 miljoner

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
5E680D54-CE45-4707-BD87-1021C339F83F.jpeg

Läser i Uppsala Tidning, tyvärr bakom betalvägg, om Kabe och Adrians återförsäljare i Uppsala, Upplands Bilforum, som fått en sanktionsavgift på 1,5 miljoner kronor, för att man inte haft acceptabla rutiner för att stoppa penningtvätt.

Sanktionsavgiften utdömdes av Länstyrelsen i Stockholm, som granskar vad företag gör för att motverka att svarta pengar blir vita.

Företaget framhåller att endast 0,2% av deras omsättning var kontanta betalningar i perioden 2018 - 2020. Företaget är idag helt kontantfritt.


Myndigheterna blir hela tiden hårdare mot kontanter och inte bara i Sverige. Här i Spanien där vi befinner oss nu, får inga ekonomiska transaktioner i registrerade företag eller hos professionella, överstiga 2 500 Euros.

Tommy
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025

Läser i Uppsala Tidning, tyvärr bakom betalvägg, om Kabe och Adrians återförsäljare i Uppsala, Upplands Bilforum, som fått en sanktionsavgift på 1,5 miljoner kronor, för att man inte haft acceptabla rutiner för att stoppa penningtvätt.

Sanktionsavgiften utdömdes av Länstyrelsen i Stockholm, som granskar vad företag gör för att motverka att svarta pengar blir vita.

Företaget framhåller att endast 0,2% av deras omsättning var kontanta betalningar i perioden 2018 - 2020. Företaget är idag helt kontantfritt.


Myndigheterna blir hela tiden hårdare mot kontanter och inte bara i Sverige. Här i Spanien där vi befinner oss nu, får inga ekonomiska transaktioner i registrerade företag eller hos professionella, överstiga 2 500 Euros.

Tommy
De har även bytt namn till EW-FRITID
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
För några år sedan var vi och snurrade runt i Tyskland. Vi var på ett gränsmuseum och där satt vi och tog en fika i deras café. Kom en tio tons lastbil med frysvaror. Killen körde två eller tre säckakärror (pirra) rundor med glass som han ställde bredvid frysboxen. Sedan gick han bort till kassan och fick kontanta pengar. Så gjorde vi här också för inte så länge sedan. Tycker bara det är konstigt att man fortfarande kan göra så i ett land med 83 miljoner människor. Men i denna ankdamm så går det inte, här känner man sig som en brottsling om man tar fram sedlar.
Man ser ofta skyltar "Tar ej kort men kontanter" där.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tyskland har ju alltid varit mycket konservativa när det gäller betal- och kontokort, bankväsende och kontantanvändning. Det är några år sedan nu men jag hade ett bankkonto, med bankbok(!), på en bank som fanns överallt i Tyskland. Detta konto hade jag öppnat i Hamburg men att ta ut pengar från det gick inte i Berlin. Jag fick alltså åka en omväg via Hamburg för att kunna göra ett uttag.

Michael, medlem
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Tyskland har ju alltid varit mycket konservativa när det gäller betal- och kontokort, bankväsende och kontantanvändning. Det är några år sedan nu men jag hade ett bankkonto, med bankbok(!), på en bank som fanns överallt i Tyskland. Detta konto hade jag öppnat i Hamburg men att ta ut pengar från det gick inte i Berlin. Jag fick alltså åka en omväg via Hamburg för att kunna göra ett uttag.

Michael, medlem
Fast nu är det annorlunda i alla fall när det gäller att betala med kort,mycket enkelt och inga restriktioner !
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Fast nu är det annorlunda i alla fall när det gäller att betala med kort,mycket enkelt och inga restriktioner !
I somras åkte vi runt i norra Tyskland i ett par veckor. Då blev vi nekade att betala med svenskt kort. En gång blev det en promenad på en halvmil till en bankomat efter en god middag med vin. Det fanns även ställ- och campingplatser som skulle ha kontant betalning.
Håkan
 

Krillekrut

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
32060
Medlemskap
2024

Läser i Uppsala Tidning, tyvärr bakom betalvägg, om Kabe och Adrians återförsäljare i Uppsala, Upplands Bilforum, som fått en sanktionsavgift på 1,5 miljoner kronor, för att man inte haft acceptabla rutiner för att stoppa penningtvätt.

Sanktionsavgiften utdömdes av Länstyrelsen i Stockholm, som granskar vad företag gör för att motverka att svarta pengar blir vita.

Företaget framhåller att endast 0,2% av deras omsättning var kontanta betalningar i perioden 2018 - 2020. Företaget är idag helt kontantfritt.


Myndigheterna blir hela tiden hårdare mot kontanter och inte bara i Sverige. Här i Spanien där vi befinner oss nu, får inga ekonomiska transaktioner i registrerade företag eller hos professionella, överstiga 2 500 Euros.

Tommy
Upplands Bilforum är inte återförsäljare på husbilar eller husvagnar. Dom är återförsäljare på Kia.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Upplands Bilforum är inte återförsäljare på husbilar eller husvagnar. Dom är återförsäljare på Kia.
Vet inte vem jag skall lita på mest, dig eller Bilforums och Kabes egna hemsidor?

Bilforums:

14D56716-2180-4651-B8E8-ADA4F86547A7.png

……… och Kabes hemsida återförsäljare i Sverige:

01BD0E66-A212-4730-9EFA-C23992C522DD.png


Så här ser de ut just nu.



Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Upplands bilforum ligger på Stålgatan 10
Verkar skumt det här, du verkar samtidigt väldigt insatt så du kanske kan förklara varför:
- Företaget har bytt namn, välrenommerade etablerade företag brukar aldrig byta namn?
- Hur kommer det sig att Upplands Bilforum på Stålgatan 10 står som återförsäljare av Kabe och Adria, på deras egen företagspresentation?
- Kabe inte bytt namn på sin ÅF i Uppsala, verkar ha gått snabbt och sådant brukar brukar företag reagera snabbt på

Luktar inte så bra om man säger så….

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kollat vidare, den här gången företagsinformation om EW Fritid:

606142CD-0342-4207-8F34-6BC2E130DB82.png

Där kan vi läsa:

”Moderbolag: Upplands Bilforum Holding AB”

Tror inte det behövs flera kommentarer, det kommer bara att lukta mera skumt….


Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Upplandsbilforum fritid ligger på Fyrislundsgatan och är fristående från Upplands bilforum
Krillekrut, tror du har en del att läsa på… kolla den här koncernkonstrukturen som Pålle just letat fram;

00BFC382-9F3B-427F-95BD-9FAF84388D0F.png
Du skriver, ”Upplandsbilforum fritid ligger på Fyrislundsgatan och är fristående från Upplands bilforum.

Blev lite fel tror jag…

Tommy
 
Toppen