• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Återanvändbar solskyddsplast med perforering på rulle...

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Det var rätt många år sedan jag köpte plasten och den har hållit till nu. Är det någon som kan ge mig tips på var jag kan få tag på den? Om den överhuvudtaget finns numera.

Plasten suger sig fast statiskt, inget klister, ingen montering, bara att klippa till och sätta upp på ren ruta (den är mjuk aningen töjbar, inte sån där prasslig jättetunn utan perforering som Biltema säljer på rulle). Den har suttit fint t.o.m. på mina tidigare husvagnars takluckor bla. Perforeringen gör att man ser bra igenom den, men den skyddar ändå fint mot solen och insyn.

Hur lätt som helst att ta bort, man tar bara tag i ett hörn och drar försiktigt. Sen kan man använda plasten igen. Har t.o.m. haft plasten på bakrutan med värmeslingor till min gamla V70 och inte ens det blev något problem.
 

Hasse&Ulla

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Örebro
HBK-Nr
17475
Medlemskap
2024
Sv: Återanvändbar solskyddsplast med perforering på rulle...

Hej
jag har köpt solskyddsfilm som är återanvändningsbar på Biltema art nr 39320
Hälsningar
Hasse
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Återanvändbar solskyddsplast med perforering på rulle...

Hej och tack för svaret.

Det var den plasten jag menade då jag skrev "inte sån där prasslig jättetunn utan perforering som Biltema säljer på rulle". Till den ska man ha vatten och skrapa för att få ut alla luftbubblor.

Det jag söker är en lite "segare/mjukare" perforerad plast som suger sig fast på rutan. Plättlätt att ta bort och sätta dit.
Så här ser den ut (bakrutan på min bil) när jag drar loss en liten flik.

Plast2.jpg
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Återanvändbar solskyddsplast med perforering på rulle...

Super!! Ser ut som det jag letat efter. Populärt tydligen för det var slut både på webben och i Skåne utom fåtal kvar i H-borg. Undrar hur stort det är (står inte på hemsidan). Kanske bara en liten fyrkant eftersom de anger att det är till för sidorutan. Hade gärna velat haft en rulle på ett par meter. Får slå dem en pling imorrn och höra.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Återanvändbar solskyddsplast med perforering på rulle...

Biltemas variant mäter 50x300 cm, och finns på lager i Malmö.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Återanvändbar solskyddsplast med perforering på rulle...

Biltemas är säkert bra om man vill ha nåt halvpermanent. Jag vill kunna dra bort plasten och sätta tillbaka den allt efter väder (varje dag ibland) och årstid, utan vatten o skrapa.
Har blivit "bortskämd" med plasten jag haft i många år, så jag vill gärna försöka hitta en liknande.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Återanvändbar solskyddsplast med perforering på rulle...

Kjenner litt til produktet, men kan ikke si jeg har sett det de siste årene.
De dukket opp en gang på 1960-tallet, en hel serie med tilskårne figurer og bokstaver i en vinyl på under 1 mm tykkelse. Som skyggeduk ble de laget i noen få farger og med hulling i flere tettheter. Tror den store feilen var at de var for holdbare slik at det ikke ble stort nok resale til kunder som hadde funnet produktene. Beste mulighet er i dag på ebay - det kan være en liten produsent igjen ett eller annet sted i verden.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Återanvändbar solskyddsplast med perforering på rulle...

Biltemas är säkert bra om man vill ha nåt halvpermanent. Jag vill kunna dra bort plasten och sätta tillbaka den allt efter väder (varje dag ibland) och årstid, utan vatten o skrapa.
Har blivit "bortskämd" med plasten jag haft i många år, så jag vill gärna försöka hitta en liknande.

Hur pass insynsskyddat blir det med den typ av solskyddsplast du nu har? Synd bara att den typ du nu har börjar att falla för åldersstrecket.
Och hittar du något liknande som du nu har, skriv då på forumet var du köpte den, för det låter alldeles utmärkt att kunna sätta dit och ta bort filmen efter behov.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Återanvändbar solskyddsplast med perforering på rulle...

Hej vägkung!

I dagsljus och inga lampor i bilen ser man i princip bara in om man står riktigt nära.
 

Goofy

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
7668
Medlemskap
2024
Sv: Återanvändbar solskyddsplast med perforering på rulle...

Hej!
Så nyfiken jag blev, använder du det på utsidan av fönstre eller på insidan?
Jag har sytt solskydd/markis av Biltemas silvergrå solskydd, som jag monterar utanpå fönstren när vi står stilla.
Men är den här så lätt att sätta på o ta av, så verkar det ju som ett bättre alternativ.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Återanvändbar solskyddsplast med perforering på rulle...

Att ha något silverfärgat solskydd på utsidan kan man nog inte jämföra med. Men det blir ändå stor skillnad med den perforerade plasten, mot inget alls. Dessutom ser man ju ut.Skulle gissa att den tar bort kanske 75% av solstrålarna.

Jag använder plasten på insidan.
Tar man plasten av och på ofta behöver man tvätta/torka av den blanka sidan emellanåt då den är statisk och även drar till sig damm t.ex. Rullar man ihop den o förvarar länge är det smart rulla åt "rätt" håll så slipper man att den släpper i kanterna. (Jmf m en golvmatta som varit rullad åt fel håll).
 
Toppen