• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åtdragningsmoment hjulbultar

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Kan inte hitta uppgifter i instuktionsboken med vilket moment hjulbultarna ska dras med. Har normala stålfälgar.
Klas
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar

I bakhuvudet så har jag ett minne av 160 NM och det är mycket. En vanlig personbil brukar dras me 120 NM.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar

Det där varierar kraftigt beroende på bultens diameter och gängstigning, måste alltså kollas mot den enskilda bilen. 120Nm är (för)mycket på de flesta personbilar. :)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar

Försökte hitta något om det på nätet men det var inte lätt. Tydligen är det bulten som är flaskhalsen. Personligen överlåter jag det till däckfirman för dom har kunskapen och verktygen. Det har inte jag. Vill du att jag ringer och frågar sakkunskapen? Fast det funkar ju inte heller. Jag vet ju inte vad du har för bultar.

Kenth
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar

Däckfirman är nog tyvärr sämst på åtdragningsmoment. Men rent generellt är det nog så att precis som hos däckfirmorna så dras hjulmuttrarna alldeles för hårt.
t.ex. för Ducato 10Q och 14Q 160Nm och för 18Q 180Nm.
Regeln att man skall dra till det smakar blod i munnen är nog inget vidare egentligen.

(för många år sedan kollade vi, jobbade som konsult då, ett större antal bilar på en biltillverkares parkeringsplats, alla hjulbultar(det heter skruvar förresten) var dragna i överkant.)

Själv kommer jag ihåg en episod när jag förstörde en fälg på grund av en kinesisk(numera) biltillverkare använde vänstergänga på vissa hjul.
 
F

F.d. 55321

Guest
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar

vianor kollade upp momentet till mig i april-11 på en 225/75- 16 tums plåtfälg sitter på en Kabe 08 bil med tot.vikt 4250 kg. det momentet är 16 kg.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar

Det är på husbilen med ett Peugeot Maxi ( lika som Fiat Ducato och Citroen chassie) och 16 tums hiul
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar

Man blir väl lite försiktigare med åren. Har gjort så tidigare också, men så köpte jag en bil med aluminiumfälgar och där är det viktigt med rätt moment. Risken finns att om man drar för hårt drar man muttrarna eller skuvarna mer eller mindre genom fälgen.
 
Toppen