• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årsmötet 2013 från min vinkel sett.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Årets årsmöte började som vanligt med registrering av medlemmarna. Vi fick som vanligt visa upp medlemskort och blev avbokade i listan. Det gäller att hålla koll på att det är medlemmar som är röstberättigade så att det inte delas ut röstkort till dom som inte är det.

Jag letade upp en ledig stol och slog mig ner. Klockan var då nästan två, den tid när mötet skulle börja. Styrelsen, som hade hjälpt till vid avprickningen, kom en stund senare och intog sina platser på podiet.

Ordförande, Leif Edström, öppnade mötet och inledde med en tyst minut. Jag blev som vanligt rörd men hade näsdukar till hands. Det var verkligen tyst men jag smålog när jag hörde en liten barnröst som inte riktigt förstod det hela. Faktiskt så gjorde det att det kändes ännu mer högtidligt, tyckte jag.

Vice ordförande, Calle Bonath, talade om att det var 159 röstberättigade medlemmar närvarande, en fullmakt och 8 utan rösträtt.
Justerare valdes och sedan ordförande för mötet som var samma kille som förra året. Till sekreterare valdes sittande.

Punkt efter punkt gicks igenom och klubbades snabbat och effektivt. Motionerna, 5 stycken, gicks igenom och tyvärr var ingen av motionärerna närvarande för att försvara sin motion. Årsmötet gick på styrelsens linje och avslog samtliga. Två propositioner bifölls.
Dags för val av styrelse och årsmötet gick på valberedningens förslag och så var det klart. Val av valberedning enligt revisorernas förlag godkändes.
Sedan så var det dags att avsluta mötet. Det hela tog inte mer än 25 minuter, det kortaste mötet i husbilsklubbens korta historia.
I dag så är vi 8759 betalande medlemmar och vid första årsmötet var vi 391 betalande medlemmar. En storartad ökning på 7 år.

Det blev sedan avtackning och överräckning av blommor till avgående från styrelsen. Dagens längsta applåd fick dom utomordentligt duktiga träffarrangörerna när dom fick sina blomsterkvastar. Det var dom väl värda för väl utfört arbete.

Dags för kaffe med fralla och kön var lång som en jätteorm. Det tog nästan 40 minuter innan alla hade blivit utfodrade. Var ju omkring 330 personer så det var ju klart att det tog tid.

Dom flesta som jag pratade med var mycket nöjda med årets årsmöte och det var jag också.
 
H

hianders

Guest
Sv: Årsmötet 2013 från min vinkel sett.

Håller med Eva i det mesta! Dock var mötet lite för snabbt enligt min mening! Nästan alla punkter klubbades i "klump", verksamhetsberättelse och personval t ex. "Normalt" tar man sida för sida i en verksamhetsberättelse och person för person i valen.

Nåväl, Lycka till nya styrelsen och kämpa på!!

fru hianders/Inger

PS Hur många deltagare hade handlingarna till hands vid mötet? Det hänvisades hela tiden till att handlingarna funnits på nätet! Vilka hade haft tid att läsa innan och skrivit ut?? DS
 
H

hianders

Guest
Sv: Årsmötet 2013 från min vinkel sett.

Hej! Och vad har ett fysiskt årsmöte med en internetbaserad klubb att göra? Då borde man väl ha alla möjligheter att skriva ut handlingarna innan det fysiska mötet eller?!!

Kanske husbilarna också är internetbaserade?!!

Inger
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Årsmötet 2013 från min vinkel sett.

Hej Inger,
mötesordförande var väldigt tydlig med att fråga om alla hade läst verksamhetsberättelsen som legat ute på nätet i en vecka. Ingen sade att man inte hade läst.Fanns det då någon anledning att läsa upp något som alla hade läst. Min åsikt är ett klart nej, ingen vill väl sitta längre än nödvändigt på ett möte.

Detsamma gäller personvalen. Eftersom en del kandidater backat ur i sista stund fanns bara valberedningens förslag att välja på, och ingen motsatte sig att vi röstade på samtliga kandidater i en klump.

Fördelen var ju att vi kaffet mycket snabbare.:wink:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Årsmötet 2013 från min vinkel sett.

Jättestort tack Eva för din beskrivning av årsmötet.

Jag tycker inte det finns anledning att skriva ut en massa papper i onödan. All information om mötet fanns på klubbsidan i god tid före mötet. Vi ska vara rädda om våra ändliga resurser.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Årsmötet 2013 från min vinkel sett.

Tack Eva för en bra sammanfattning av mötet för oss som inte kunde vara med. Första missen sedan start av klubben. Hoppas vi har chans att delta nästa år.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Årsmötet 2013 från min vinkel sett.

Tydligen ett bra genomfört och även beskrivet som ett konventionellt HBK-möte, allt utifrån gällande årsmötesförutsättningar. HBK är ju en geografiskt mycket utspridd HB-internetklubb och vi medlemmar finns ju inte enbart i Sverige!

En liten undran dyker upp, ska "man" verkligen vara helt belåten med att endast 1,8% av 8.759 HBK-medlemmar är närvarande och röstar för allas vår framtid?
¤ dvs, mindre än 1 av 50 av HBK's medlemmar var närvarande och "kunde/kan" rösta/medverka i årsmötesbeluten?
¤ kanske fungerar "processen tillräckligt bra" som den är(?) men fakta är ändå att vid "ev tyngre årsmötesbeslut"(?), så ligger färre än 1 av 50 HBK-medlemmar ligger bakom dessa årsmötesbeslut (inte särskilt representativt).

Lägger inga konspiratoriska värderingar i detta men visst borde det finnas plats för tankar om hur dessa årsmötesbeslut kan utvecklas i framtiden.
¤ HBK är trots allt en "internetklubb" och borde rimligen kunna nyttja andra anpassade möjligheter för representativt beslutsfattande, än vad andra mer lokala klubbar/föreningar som förutsätter hög fysisk närvaro behöver.

Större fysisk närvaro än fn är troligen inte ens möjlig i tankevärlden för HBK's nuvarande konventionella årsmöten map att;
¤ större deltagarantal än i dagsläget inkl medhavda HB skulle bli alltför platskrävande, etc ...
¤ oavsett var mötet förläggs enligt nuvarande mötesförutsättningar, så måste många transportera sig kanske 200 mil (tor) ...
¤ stora personliga trp kostnader och tidsavsättning för deltagarna dämpar intresset/möjligheten att delta i och därmed påverka årsmötesbesluten ...

En konkret fråga efter detta blir då; pågår något arbete, eller finns det några tankar på att utveckla årsmötesbesluten inom HBK (t.ex via internetröstning, etc)?
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Årsmötet 2013 från min vinkel sett.

Bra tankar Relax! Har själv uttryckt liknande tankar, men möts av svar från ledande klubbfunktionärer som tyder på låg förändringsvilja och att det är bra som det är
avseende spörsmål du berör. Synd!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Årsmötet 2013 från min vinkel sett.

Enkelt forklart, all utvikling og drift av vår web-plass skjer uten betaling, og på fritid.
Det er fritt frem å melde seg til tjeneste om noen av medlemmene ønsker å drive utviklingen av slike tjenester med de betingelser vi har. Send melding via kontakt oss og meld ditt ønske.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Årsmötet 2013 från min vinkel sett.

Kloka tankar Relax! Oerhört viktigt för demokratin att jobba för både insyn/öppenhet och möjlighet att påverka.

Vi tillhörde de som inte hade möjlighet att närvara. Föreslog i annan tråd kring årsmötet att det kanske är hög tid att börja resan mot högre närvaro, om än på internet. Rent konkret skulle det vara tämligen enkelt att streama en sändning från årsmötet och kanske tom ha en interaktiv del där medlemmar som inte har möjlighet att resa kan ställa frågor till mötet.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Årsmötet 2013 från min vinkel sett.

Då ser vi fram emot att JCoMC presenterar detta enkla förslag med finansiering som Motion så övriga i HBK kan ta ställning till detta i den demokratiska ordning som beslutade stadgar föreskriver.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Årsmötet 2013 från min vinkel sett.

Jag väljer nu att stänga denna tråd och tackar för uppmärksamheten. Anledningen är att några har börjat att diskutera internetröstning och lite annat och jag uppmanar er att starta en ny tråd om detta.

Passar på att be om ursäkt för att jag har skrivit fel efternamn på ordförande, han heter Edström och inget annat.

Eva
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen