• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årlig bilservice med eller utan mjukvaruuppdatering

J & B

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Linköping
HBK-Nr
24911
Medlemskap
2024
Brukar serva fordonsdelen (Fiat) på auktoriserad verkstad vartannat år, däremellan gör jag själv ett olje- och filterbyte. En sak jag är lite förvånad över är att inte uppdatering av mjukvarorna (motor, växellåda mm) ingår i den ordinarie servicen utan man måste säga till om detta och det kostar extra. När jag servar min personbil så har jag för mig att det är bland det första de gör, läser ut felkoder och uppdaterar till senaste versionen av mjukvaran. Kommer ihåg från en tidigare service på husbilen där jag frågade om ny mjukvara till robotväxellådan men fick till svar att det inte fanns. Vid årets service och annan märkesverkstad så fixade de det. Resultatet blev att robotlådan nu uppför sig mer som jag vill. Problem tidigare med att den vid vissa farter och i motlut växlar ner en växel och därefter växlar upp för tidigt så den måste växla ner igen. Går att undvika genom att ge lite extra gas så fördröjs uppväxlingen men efter den nya mjukvaran behövs inte det. Alltså ett tips är att fråga efter mjukvaruppdatering vid service eller är det så att det ingår hos vissa verkstäder men inte alla.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kan också vara så att mjukvaruuppdateringen tar längre tid än de fåtal minuter servicen tar?
Då vill man inte blockera en verkstadsplats i "onödan" med en bil som står och uppdaterar sig om servicearbetet redan är färdigt.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
MB skickar mig avisering om mjukvaruuppdateringar. Kritiska ber de mig boka tid på verkstad snarast möjligt annars vid nästa servicetillfälle. Naviuppdateringar laddas ner automatiskt...
 
Toppen