• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årlig besiktning

F

F.d. 25020

Guest
Sv: Årlig besiktning

:confused: Bokade idag Svensk bilprovning för husbilen första gången den ska besiktigas. I Pajala kostnad 350 kr men 330 kr om jag betalade i förskott, ser att en del betalar otroliga priser undrar varför det är så. Mvh 220 Sture i Pajala :yes:;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Årlig besiktning

Personligen tycker jag gasolkontroll skulle ingå i besiktningen för att få bilen godkänd.

2179:music-icon:
-----------------------------------------------------------------------------------------
Många tycker att bilprovningens gasolkontroll är alldeles för enkel och simpel att betala deras pris för.
Så det får vi hoppas inte åter blir obligatoriskt, för det skulle verkligen kännas som att kasta pengarna i sjön, när man hela tiden kan göra mycket bättre och tätare kontroller själv och gratis för att till 99,99% kunna lita på sin anläggning.


M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Årlig besiktning

Varför det blivit så dyrt så snabbt!?! Jo, för att det har skett en "avreglering" av en tidigare god ordning och en grupp oseriösa lycksökare har tagit över verksamheten i viss omfattning!

Besikta och andra av den sorten "motiverar" sina höga priser med "att de tidigare priserna var felaktiga" - de hade kunnat mer än fördubbla dem redan förra året!!!!

Men det finns ju fortfarande andra anläggningar som praktiserar vettig prissättning - anlita dem!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Årlig besiktning

På vilket sätt är dom oseriösa? Det är vissa som tror att konsum är billigast o bäst !Låt dom tro det ! Fördelen med ett fritt samhälle är väl att varje individ väljer fritt??:confused:
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Årlig besiktning

Bokade idag tid i Strängnäs hos Svensk Bilprovning för bes. av vår husbil, som har en totaltvikt på 5 ton, till priset 530:- exkl. gasolkontroll.

Bokade samtidigt tid för personbilen vid samma anläggning till priset 330:-
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Årlig besiktning

-----------------------------------------------------------------------------------------
Många tycker att bilprovningens gasolkontroll är alldeles för enkel och simpel att betala deras pris för.
Så det får vi hoppas inte åter blir obligatoriskt, för det skulle verkligen kännas som att kasta pengarna i sjön, när man hela tiden kan göra mycket bättre och tätare kontroller själv och gratis för att till 99,99% kunna lita på sin anläggning.
M.v.h. JANKRO.
Jisses JANKRO se mina nyvunna erfarenheter, har tidigare alltid besiktigat bilen hemma i Kungsbacka, nu när det var dags igen så ägs denna stn av Besikta och de tar nu 860:- för en normal besiktning av HB >3,5 ton!
Besiktigade nu 29/4 i stället husbilen hos Svensk Bilprovning vid Volvo City Gbg, de tog 530:- för samma jobb + att jag fick betala 2 x 8:- i trängselavgift + 2 mils extra körning säg 30:-, dvs en inbesparing på 860 - 576 = 284:-!

Besiktigade även gasolen för 150:- bara för att se vad och hur det skedde;
1) har automatik vid flaskorna och gasen var påslagen,
2) aktuell flaska stängdes och c-sensorn ersattes med en tryckmätare
3) de separata gaskranarna i bilen kollades så att de alla var öppna, de fick dock fråga frugan var gaskranarna fanns, efter 5 min letande
4) då systemet på så sätt stått under normaltryck i bilen under < 10 min så läste man av att gastrycket enligt mätaren inte sjunkit.

Det finns ju ingen lag längre på gasbesiktning och det som jag upplevde här var att om vi nu ska tala om säkerhet och besiktning så gör jag det mycket bättre själv. Visserligen fick jag ett "gaskvitto" som jag klistrade på bilen, men att ta 150:- för "beskrivet arbete 1-4" och sedan kalla det för godkänd gasbesiktning är enbart ett dåligt skämt/ocker som man med fördel kan avstå ifrån - den provningen har inte mycket med säkerhet att göra!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Årlig besiktning

Enig med Relax - den testen var helt uten verdi. Spesiellt om de brukte sin egen slang i før regulatoren - da testet de ikke den delen som oftest gir opp, men c-sensoren er egentlig en trykkfall sensor som stenger gassen ved slangebrudd.

Jeg har en litt annen variant, med fast tank under bilen og røropplegg, ingen slanger så finner de ikke noe sted å koble seg inn :rolleyes: - det finnes en slange for fylling av tanken.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Årlig besiktning

På vilket sätt är dom oseriösa? Det är vissa som tror att konsum är billigast o bäst !Låt dom tro det ! Fördelen med ett fritt samhälle är väl att varje individ väljer fritt??:confused:

Ser att du bor i Göteborg. Då går det bra att diskutera fri konkurens. Ska man åka långa sträckor så äter det upp ev. vinster på besiktningskostnad! Glesbyggd har ingen glädje av fri konkurens! Besiktning som är ett tvingande påbud anser jag inte ska kunna prissättas olika.
Bengt
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Årlig besiktning

Besiktigade husbilen hos Besikta Landskrona idag.
Husbilen 3.500kg gick igenom UA.
Pris:
Husbilen 395kr
Gasolkoll 180 kr detta gjordes enligt Relax inlägg, fick tala om var ventilerna satt.
Nu kör vi ett år till.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Årlig besiktning

Läser just nu en gammal bruksanvisning på en Cabby husvagn -88 där stod att en gaskontroll skall trycket vara på minst 10 minuter.

Själv fick jag gjort det nu i Trelleborg på Besikta, 2 minuter MAX.
Besiktning 860,00 och gaskontroll 180 kr = 1040 KR !!
Nästa gång kör jag till Eslöv gamla bilprovningen
 
Toppen