• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årets bild på årets sista dag

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Eller kanske på årets första?

image1-765922.PNG

Är bilden tagen med en dyr systemkamera eller en mobil?
Kan man gissa med en mobilkamera och redigerad med Snapseed i mobilen?

How I made the Manchester New Year's Eve photo go viral - BBC News
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Årets bild på årets sista dag

image1-747122.JPG


Videobild, kamera- eller mobilbild spelar egentligen ingen roll, huvudsaken är att man är beredd när tillfället yppar sig.

Har en känsla av att många avstår att visa bilder tagna med mobilen i tron att de inte duger.
Med dagens fotoappar är det enkelt att räta upp och beskära misslyckade bilder.

En bild säger i regel mer än tusen ord!
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Årets bild på årets sista dag

Utan RAW står du dig slätt.....Om man är det minsta fotointresserad ser man till att ha en kamera med RAW.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Årets bild på årets sista dag

Jag har forograferat sedan 1948 och haft en massa kameror i alla prisklasser och jag förstår inte varför man bör fotografera i RAW.

Visst kan man lättare rädda en hopplöst felexponerad bild men då är det väl bättre att lära sig att ställa in kameran rätt. Det går även att snofsa till Jpeg-bilder med olika fotoprogram om man har slarvat med exponeringen.

Bildfilerna blir enorma med RAW-bilder och tar mycket plats i datorn. Jag tycker det verkar vara lite snobberi att fotografera i RAW och för mig är det absolut inte värt alla besvär.

Folk som använder fotograferingskonsten för att skapa konstverk i "mörkrummet" kan naturligtvis använda RAW men vi vanliga fotoamatörer har ingen anledning att krångla till det, tycker

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Årets bild på årets sista dag

Aldrig varit så enig med dig Jappe!

Bilder publicerade på sociala medier och forum blir inte ett dugg bättre för att de tas med dyra kameror och rawformat.
Även jpg-bilder har en hel del potential som man kanske inte upptäcker vid första påseende.

image1-747319.JPG

Garnfiskebåten Frifararen
iPhonebild i jpg-format redigerad i Snapseed
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Årets bild på årets sista dag

Ok, svårt att lära gamla hundar sitta Men desto mer involverad man blir i fotografering, desto mer lutar det mot RAW. Att fotografera enklare miljöbilder håller jag med om att det fungerar med jpg men så fort man kliver utanför den ramen så hårdnar det till. Att köra RAW utan att bilden komprimeras är en av fördelarna.....Och att inte kamerans programmering styr bilden......
Men ok, det behövs kanske inte till partybilderna utanför husbilen under markisen....
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Årets bild på årets sista dag

Tyvärr måste jag göra Knarrevik besviken. Bilden i första inlägget är inte tagen med en iPhone.

"It was shot using a Canon 5D3 with a Sigma 24 f/1.4 Art on the front.
The settings were
1/100s, f/1.8, ISO4000" enligt mail från fotografen Joel Goodman.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Årets bild på årets sista dag

Besviken?
Nej, hur skulle det se ut om en proffsfotograf kom till jobbet med en mobilkamera!
Arbetsgivaren betalar ju kalaset!

Dock kan man konstatera att bilden är kraftigt redigerad och kanske blivit lika bra med en billigare kamera?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Årets bild på årets sista dag

Mulighet for redigering av jpg er begrenset av flere parametere, selv om en lagrer i 100% kvalitet så er det en begrenset fargedybde. RAW har en mye større fargedybde, gjerne minst dobbelt så mange bit pr primærfarge pluss mer info som ikke har plass i jpg format. RAW lagrer alle pixels, mens jpg lager polygon med samme farge i den begrensede fargemengde som finnes i formatet.
 
Toppen