• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

"Åretruntdäck"

Sv: "Åretruntdäck"

Mina finns och de fungerar utmärkt. Värre var det i Partille på det glada 80-talet när vi körde buss på vinterväglag med utslitna sommardäck.

Jappe
 
Sv: "Åretruntdäck"


Det räcker enl. lagkrav att däcken är märkta med någon kombination av MS och att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning.
Listan som branschen tagit fram kanske kan vara vägledande. Men det finns inget stöd i lagen eller ens i de allmänna råden att den gäller som enda alternativ.
(jag tror inte man vill lagstifta att en branschlista ska var juridisk gällande)

Däcken som är med på STRO-listan är däck som branschen importerat, det kan finnas andra som också importerar däck (privat eller företag) som inte är medlem i branschorganisationen.
 
Sv: "Åretruntdäck"

Lagkrav är en sak.. vem är det du lurar med ett dåligt fungerande däck. För lugn och städad körning duger de säkert skapligt, men vad händer i en
plötsligt uppkommen nödsituation. Man är ju inte själv på vägen.
Snålhet bedrar visheten, det gäller mer än någonsin när det gäller däck.
Tester visar att när ett bra däck har stoppat en bil från 100 km/tim då har det dåliga fortfarande en fart på 30 km/tim.
Det gör ont att krocka i 30 också.
 
Sv: "Åretruntdäck"

Jag tror att de flesta som väljer "åretruntdäck" gör det för att spara in ett set däck.
Andra kanske inte är medvetna om de dåliga egenskaper dessa däck har.
Finns det något annat skäl att välja ett sådant däck?
 
Sv: "Åretruntdäck"

Då vill jag ha hjälp att välja. Jag startar i Sverige i mitten på februari, kör genom Tyskland och Frankrike för att så småningom landa i södra Spanien.
Sedan upp genom Portugal, Frankrike och Tyskland i maj någon gång.
Jag får inte köra i Sverige och Tyskland utan vinterdäck på väg ner, (om det inte råkar vara sommarväder i februari) och jag har inte tänkt släpa med dubbla uppsättningar.
Dessutom borde jag ju ha dubbdäck för att korta bromssträckan optimalt i vinterväglag, men det är ju inte tillåtet.

uno
 
Sv: "Åretruntdäck"

Det räcker inte med beteckningen MS (mud and snow) i Sverige utan däcket skall ha en snöflinga som märke.
 
Sv: "Åretruntdäck"

Jag har läst någonstans att M+S inte står för Mud and snow utan Mud and Sand.
 
Sv: "Åretruntdäck"

De flesta experter, "förståsigpåare" och tester är ju eniga om att sommardäck är bättre på sommaren och vinterdäck bättre vintern. Sen är det ju en annan sak om man väljer åretruntdäck av andra skäl som inte har med säkerhet att göra. Tyvärr, oavsett hur duktig och försiktig man är, så kan det ju uppstå situationer som man inte själv råder över och då är däcken en viktig faktor för att kunna undvika en olycka. Vi kan nog också vara överens om att vi är dåliga på att anpassa hastigheten till väglag och däckens kondition
 
Sv: "Åretruntdäck"

Ett besök hos transportstyrelsen reder ut lite av trådens åsikter om vad som gäller vinterdäck (dock inte "åretruntdäck") Vinterdäck - Transportstyrelsen
och däckslistorna man hänvisar till finns på stro, de är olika om man är över eller under 3500 kg.

/Jan-Åke
 
Sv: "Åretruntdäck"

Vägarna är så nerkörda och spåriga, när det regnar står det flera cm. vatten i spåren. Fritiondsdäcken är bättre än sommardäcken och svälja detta vatten genom mönstret. Dessa däck kalas inte för Åretrunt däck men med sitt skurna mönster passar de bra vid blöta körbanor. /Bernt
 
Tillbaka
Toppen