Sv: Åka säkert???
Rent rationellt skall man först välja hög passiv säkerhet, men inte tro att man kan slarva med den aktiva delen. Den aktiva säkerheten är dock allra viktigast.
Ibland verkar det som att folk tror att de kan köpa sig fria från olyckor, men går ju inte. Faran ligger däri att man kan vaggas i falskt trygghetskänsla.
Jag gör som min körkortslärare sade för länge sedan, "Utgå alltid att de andra är idioter som vill köra på dig, då kan du klara dig länge utan olyckor".. Vad skall man säga? "Fungerar för mig" ...
I och med att jag vet hur utsatt jag är i husbilen, precis som en gång i tiden när man var intresserad av ändlägen i alla hänseenden när man åkte MC, så sitter det i ryggmärgen att försöka identifiera situationer som kan leda till olyckor. Har man varit med i olyckor och minns hur det hela utvecklade sig steg för steg, minns man också att någonstans i kedjan fanns en punkt där återvändå inte längre var möjligt. Man skall leva i nuet, åtminstone i trafiken. Just i den punkten, i den micro sekunden, skall man ändra strategin blixtsnabbt.
Istället för att blockera sinnet med kommande skräck scenarior skall man förebreda sig för att landa så mjukt som möjligt, dvs. förebreda sig för krocken. Enl. beteende vetare tar det ungefär 10.000 gånger innan en övning sitter som en reflex, men det kan räcka att man visualiserar händelsen. (alltid något)
När jag körde med MC mer aktivt 70 och 80 talen, var det normalt att vid varje säsong åtminstone någon dog och någon hamnade i rullstol pga. vurpor, alltså av den lilla närkretsen som man kände. Vurpade man så innebär det per automatik att det gick illa. Sedan såg jag något obegripligt i TV:n som bara Amerikaner kan erbjuda. Deras stora stjärna i Road Racing Barry Scheen vurpade i en fart av 160km/h och klarade sig med utslitna klackar. De visade det flera gånger i slow motion och med efterföljande intervjuer. Han insåg helt enkelt att han tappat kontrollen och nu gäller det att landa mjukt. Så han klev av hojen och åkte bakåtlutad stående tills farten var så låg att han kunde göra sig till en boll och rulla de sista meterarna. Man kan bli troende för mindre!Ett exempel på aktivt säkerhet i toppklass.
Jag tror att man skall tänka kreativt bakom ratten, men man skall inte paralyseras av sina fantasier för då uppnår man ingenting, tvärtom man försämrar sin reaktionsförmåga. Samma tankemönster finns bakom rädslan för rån. Den rädslan kan övervinna lusten att åka husbil. Och vad har man då uppnått? I Husbilen finns en moment av "det slutna paret", dvs. man påverkar starkt sin resesälsskap med sitt sätt att vara. Både rädsla och humor smittar i trånga utrymmen.