• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åka säkert???

F

F.d. 3088

Guest
Hej
Frugan och jag har testat husbilslivet i år. vi köpte en äldre bil för att testa och det var kanon.Bilen var så bra att vi tänker ha den en eller två säsonger till.
Nu kommer min fråga med tanke på nästa bil
hur är säkerheten att åka i en helintegrerad alternativt en halvintegrerad,
halv har ju originalhytten kvar med dess krocksäkerhet. Byggs helintegrerad med samma krocksäkerhet eller är det stag och plast som i en husvagn, är dom krock testade??
Ursäkta en novis:wideeyed:

Mvh/Gurra
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Åka säkert???

Det är lite si och så med krocksäkerheten i integrerade och även i husbilar generellt.
Hymer är nog de enda som krocktestat några varianter.
Nu skall det ju i rättvisans namn också tilläggas att även de integrerade har kvar chassiedelarna som påverkar krocksäkerheten intakta under skalet.
Det som saknas är det ev. skydd som karossen i sig ger.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Åka säkert???

Ett stort problem är nog att alla inte har å rent från lösa prylar i bilen.
Tänk om det hade kommit en TV flygande eller en fruktskål i glas?

Visst är det bra av Hymer att göra en sådan test.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Åka säkert???

Har en integrerad husbil från 1990 och om jag tänker den i en krock situation blir det hela väldigt olustigt. Hela överdelen är en tunn fackverk av stålprofil klädd med aluminium och glasfiber. Inredningen sitter fast i en tunn faner av sämsta kvalite med små skruvar. Precis allt skulle lossna och flyga omkring. Alltså kör man med så stora marginaler som möjligt.

Nyare husbilar av alla slag är mycket säkrare ur alla hänsenden, även integrerade. Exakt hur säkra är svårt att säga, beror på hastigheten och vad du krockar med.

Eftersom jag är ateist, men respekterar de troende så länge de inte försöker omvända mig, så har jag den inställningen att ju äldre jag blir, ju mindre har jag att förlora vid en eventuell död eller olycka. Alltså, rent matematiskt, vad snackar vi om? rädda 10 eller 20 år? Och riskera mista livskvalitet i och med husbilslivet. Då var det annat när man var yngre och körde MC utan hjälm som en dåre och riskerade förlora 60 år för ingenting...
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Åka säkert???

Peppar peppar, vi har åkt husbil sedan 1988 med husbilar av varierande sorter och skick. Bälte för ungarna var i absolut bästa fall ett rackligt bälte som satt fast i halvtaskiga golv!
Under alla år så har vi aldrig råkat ut för något mer än en kraftig inbromsning och då var plötsligt både ungar, hund å katt i en salig röra på golvet, läskigt:oops:!

Fast några saker försökte vi tänka på och det var att försöka planera vägval och tid så att trafiken i möjligaste mån var lugn. Samt att vi körde ofta på kvällen och (hu så hemskt) ungarna sov!

Tyst och skönt och avspända förare....

Men idag skulle jag aldrig komma på tanken att fara runt med Barnbarnen lösa i husbilen, så nåt klokare har kanske detta föräldrapar blivit med åren;)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Åka säkert???

Den passiva säkerheten må vara sämre, men som med MC så inbillar jag mig att den aktiva säkerheten är högre i en husbil....
Du sitter högre, har bättre sikt, och i alla fall om jag ser till mig själv så kör jag mycket lugnt, tar den tid som behövs, ligger inte på omkörning o.s.v.


Peter :)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Åka säkert???

Skall man åka säkert i en husbil skall man nog välja en Plåtis eller en bil där så stor del av orginalhytten som möjligt finns kvar. En alkovbil med en isolerad och kraftig mellanvägg skyddar troligen rätt bra mot kringflygande prylar. Ett kraftigt dubbelgolv gör också bilen styvare. Finns rätt många hemska bilder på husbilar som i princip rasat ihop som korthus tyvärr.
Man bör nog vara mycket försiktig när man kör husbil.
 

Bilagor

  • 10mars726.jpg
    10mars726.jpg
    54,8 KB · Visningar: 920
  • Wohnmobilunfall_2_H_528914c.jpg
    Wohnmobilunfall_2_H_528914c.jpg
    22,2 KB · Visningar: 918
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Åka säkert???

Kanske alla husbilar borde utrustas med någon form av katapult. Antingen kopplat till en krocksensor eller manuellt om det inte skulle passa med sällskapet.:)
Nej, skall man undvika risker är det nog säkrast att stanna hemma skulle jag tro, även om många olyckor sker just i hemmet.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Åka säkert???

Undrar hur många HB-ägare som är medvetna om att dom åker runt i en "papperspåse". För att med ett campingfordon åka säkrast möjligt så är nog att ha ett fordon baserat på ett tungt fordon. Alla vi andra i "papperspåsar" kan bara göra vårt bästa genom att vara försiktiga & uppmärksamma på omgivande trafik.:p:

Bennie
 
F

F.d. 30553

Guest
Sv: Åka säkert???

Ja du, av två dåliga så tror jag halv integrerad är ett snäpp säkrare.. Har sett stora flotta bussar med jätte framruta krockade, inte mycket skydd där, för förarn, är väl i princip samma sak som hel integrerad. Bara en stor glas ruta.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.082
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Åka säkert???

Det man enkelt kan göra är att inte ha något löst liggande i bilen,såg ett skräck exempel där alla köksknivar satt på en magnetlist över spisen!!
Troligen är en delintegrerad bil säkrare än en helintegrerad.
Att leva är farligt för eller senare dör man....
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: Åka säkert???

Vi har snakket mange ganger om den "papirposen" vi kjører rundt i.
Det jeg er mest redd for ,er en trailer på 50 t som ikke klarer å stoppe når jeg stopper. Når senger, innholdet i garasjen, badet, kjøkken og sittegruppa samler seg i den "sikreste " delen av vår halvintegrerte bobil blir det trangt.
Forover kan jeg bestemme det meste med fornuftig avstand, fart.......
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Åka säkert???

Vi åker också helintegrerat och ibland får man mörka tankar på vad som skulle hända vid en smäll , hur försiktigt och omdömesgillt man än kör så har man trots allt en massa medtrafikanter som INTE alls delar detta utan dom ska FRAM kosta vad det kosta vill .
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.777
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Åka säkert???

Vi har valt Hymer på de sista 3 husbilarna delvis på grund av att de krocktestat bilarna, även helintegrerade som vi haft. Som väl är har vi inte råkat ut för något ännu. Håller bra avstånd och försöker ha så bra framförhållning som möjligt.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Åka säkert???

Rent rationellt skall man först välja hög passiv säkerhet, men inte tro att man kan slarva med den aktiva delen. Den aktiva säkerheten är dock allra viktigast.

Ibland verkar det som att folk tror att de kan köpa sig fria från olyckor, men går ju inte. Faran ligger däri att man kan vaggas i falskt trygghetskänsla.
Jag gör som min körkortslärare sade för länge sedan, "Utgå alltid att de andra är idioter som vill köra på dig, då kan du klara dig länge utan olyckor".. Vad skall man säga? "Fungerar för mig" ...

I och med att jag vet hur utsatt jag är i husbilen, precis som en gång i tiden när man var intresserad av ändlägen i alla hänseenden när man åkte MC, så sitter det i ryggmärgen att försöka identifiera situationer som kan leda till olyckor. Har man varit med i olyckor och minns hur det hela utvecklade sig steg för steg, minns man också att någonstans i kedjan fanns en punkt där återvändå inte längre var möjligt. Man skall leva i nuet, åtminstone i trafiken. Just i den punkten, i den micro sekunden, skall man ändra strategin blixtsnabbt.
Istället för att blockera sinnet med kommande skräck scenarior skall man förebreda sig för att landa så mjukt som möjligt, dvs. förebreda sig för krocken. Enl. beteende vetare tar det ungefär 10.000 gånger innan en övning sitter som en reflex, men det kan räcka att man visualiserar händelsen. (alltid något)

När jag körde med MC mer aktivt 70 och 80 talen, var det normalt att vid varje säsong åtminstone någon dog och någon hamnade i rullstol pga. vurpor, alltså av den lilla närkretsen som man kände. Vurpade man så innebär det per automatik att det gick illa. Sedan såg jag något obegripligt i TV:n som bara Amerikaner kan erbjuda. Deras stora stjärna i Road Racing Barry Scheen vurpade i en fart av 160km/h och klarade sig med utslitna klackar. De visade det flera gånger i slow motion och med efterföljande intervjuer. Han insåg helt enkelt att han tappat kontrollen och nu gäller det att landa mjukt. Så han klev av hojen och åkte bakåtlutad stående tills farten var så låg att han kunde göra sig till en boll och rulla de sista meterarna. Man kan bli troende för mindre!Ett exempel på aktivt säkerhet i toppklass.

Jag tror att man skall tänka kreativt bakom ratten, men man skall inte paralyseras av sina fantasier för då uppnår man ingenting, tvärtom man försämrar sin reaktionsförmåga. Samma tankemönster finns bakom rädslan för rån. Den rädslan kan övervinna lusten att åka husbil. Och vad har man då uppnått? I Husbilen finns en moment av "det slutna paret", dvs. man påverkar starkt sin resesälsskap med sitt sätt att vara. Både rädsla och humor smittar i trånga utrymmen.
 
Toppen