• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm Åka färja - stänga av billarmet

TompaPia

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
31508
Medlemskap
2024
Hej, läser att när man har husbil på färja så vill de att man stänger av larmet. Har en Fiat ducato från 2021. Ngn som vet?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
677
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Detta gäller väl i huvudsak PB Kl1 då deras vibrationssensorer drar igång larmet när det vibrerar ombord. På vår XC60 finns läget "Reducerad larmnivå" som vi aktiverar när vi kört på färja.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej, läser att när man har husbil på färja så vill de att man stänger av larmet. Har en Fiat ducato från 2021. Ngn som vet?
Ja, en del rederier vill att larm, eller åtminstone larmsiren/tuta stängs av. En orsak är att husdjur i bilar på bildäck stressas av oljudet från andra bilar som börjar larma på grund av vibrationer från färjans motorer och/eller sjögång. Personal i närheten gillar säkert inte oljudet de heller.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Då har du inget äkta larm. Bara blink som indikerar låst bil. Annars skulle larmet gå när du låser bilen och är inne i den..

Jag låser alltid bilen på bildäck. Svårt att få något från försäkringen annars.
Nä Jag har "äkta" larm och är jag inne i bilen aktiverar jag skalskyddet o då går inte larmet om inte någon dörr öppnas. Annars sätter jag på/av larmet via telefonen eller larmdosan.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Då har du inget äkta larm. Bara blink som indikerar låst bil. Annars skulle larmet gå när du låser bilen och är inne i den..

Jag låser alltid bilen på bildäck. Svårt att få något från försäkringen annars.
I min HB och även i min PB sitter en blinkande lampa längst bak på vänsterdörren som bara indikerar att dörrarna är låsta. Har inget larm.

I min förra HB fanns larm och där satt en liten lampa på instrumentbrädan framför ratten och den blinkade då larmet var på.
 

TompaPia

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
31508
Medlemskap
2024
I vår sitter en röd blinkande lampa, men på natten när vi ska sova är ju förardörrarna låsta och även bodelsdörren så då antar jag att det inte är ett larm utan endast indikation dörrarna låsa.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej, läser att när man har husbil på färja så vill de att man stänger av larmet. Har en Fiat ducato från 2021. Ngn som vet?
Hej det finns larm som känner av om fordonet förflyttas utan att fordonet är igång, har varit med om det bara för ett litet tag sen vederbörande som ägde bilen blev lite stressad, gps larmet ser ju att bilen förflyttas utan att den startas, den står ju på färjan..
 
Toppen