Sv: Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...
Nu är det dags att avsluta årets Iberia, Normandie & Bretagne äventyr och därmed trådens existens.
Hoppas tråden har kunnat bidra med några ljusglimtar till kommande HB-generationer, "från en nybörjare till en annan". Än har jag inte lärt mig mycket om "strukturerad bloggning", saknar "disciplinerad redovisning", nej, det här ligger tydligen inte helt inom min natur, vilket jag får be om ursäkt för. Sen är man också lite "för gammal" för att lära sig nå't nytt, eller hur gubbar? Så ta gärna den här informationen på egen risk eller skicka mejl till mig om du vill veta mer fakta & detaljer.
Marianne ville så gärna vara hemma till Påsk, vilket också blev till sist eftersom vi nu sitter här hemma (hon vinner varje gång så klart!) och kan duscha under betydligt trevligare former utan tvång till Euro-50-centare eller €-polletter som tar slut innan det är dags, eller att det drar kallt från alla håll och kanter...
Innan vi startade hemfärden från Albufeira, hade vi enligt iGo Primo ca 4 600 km till "hemmet" vilket stämde ganska väl och tog ca 2 veckor i restidsanspråk. Klart att vi pausade på trevliga ställen som vi fick tips om smultronställen från veteraner bl.a. Belgien (2 st. + en från Holland), "frallor"=Fransmän (en hel drös), Svenskar (bara några få), 6 Norrmän (mckt trevliga prickar) & två Skottar (GB), ända tills det började blåsa (läs: storm!) eller spöregnade, sen var det bara att dra vidare...
Summan av kardemumman:
- det blev exakt
1 125 mil totalt (dörr till dörr okt'15-mar'16) enligt bilens mätare, sträcka: Gbg - Algarve TOR inkl. Normandie & Bretagne utsvävningar...
- literpriset (diesel) låg kring
ca 1€, bästa priset var dock
0,85€ vid gränsbytet Luxenburg-Tyskland
- vår bil (163 HP, bakhjulsdrift, start/stop, automat) drog sällan över
0,8 dl/mil vid en fart kring 90-100 km/h, oavsett terrängförhållanden (platt/backigt, jämnade ut sig i slutändan)!
- vi bodde mestadels på ställplatser (Motorhome Park) med kostnad
ca 9-12 € (inkl. el, exkl. tvätt)
-
ACSI anslutna campingar log kring
14€-19€ (kostade annars upp till 25€ bl.a. pga. en tempererad swimmingpool (som vi aldrig behövde). Marianne ville helt enkelt sova "tryggt" (så klart) och då kostar det en slant även om man inte alls är en långdistans-simmare. Klart att campingar tar betalt för faciliteter som kräver underhållsslantar, inget fel i det! Felet ligger nämligen i att var och en av oss är kanske lite för "snabb" eller rent av "lat" för att leta efter just det prisläget (erbjudande) som passar en. Det finns även massor med appar till hjälp, men det gäller att ta sig tid at läsa och inte minst knappa in koordinater!
Vi valde stora bältbron istället för båttrafik:
...därefter Öresundsbron KPH - Malmö:
...för att "tuppa av i Laholm" efter 95 mil's växel-körning (M: 3x10 mil, R: 3x20 mil) den dagen:

(bra laxfiske grabbar!)
OBS! alla siffror jag har uppgett ovan är vad vi har loggat in i dagboken (under 5 månaders tid) & stämmer ganska bra. Vi är nu hemma och planerar nästa "äventyr" som handlar om Norge (maj/juni-juli-augusti/september), helt beroende på vad
yr.no har att komma med.
...To be continued... dvs.
Äventyret fortsätter, en fortsättning som handlar om: "Norge, när den är som bäst"

Ha de...