• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är vi tjuvar nu också??

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sävar
Umeå
Vilhelmina
Vindeln
Vännäs
Åsele
BJURHOLM

Renvarningsskyltar stulna
Publicerad igår kl 19.00
BJURHOLM Flera skyltar med varningar för renar har stulits de senaste veckorna, något som ökar risken för olyckor.


Klemet Klemetsson från Vilhelmina norra sameby har blivit av med två skyltar, vid två olika tillfällen, på vägsträckan mellan Bjurholm och Fredrika.
– Det innebär naturligtvis en ekonomisk förlust att tvingas köpa nya, men det är inte bara en kostnadsfråga. Största problemet är trafiksäkerheten. Skyltarna finns till för att varna bilister och risken för olyckor ökar, säger Klemet.
Vem som ligger bakom stölderna har han svårt att säga. Han vet inte om det handlar om folk som stjäl dem för att ha dem som souvenirer eller om det är folk som är förbannad på renarna.
– Det har hänt någon gång att det försvunnit skyltar när turistsäsongen med husbilar börjat på våren, men att någon stulit skyltar mitt under vintersäsongen har jag inte varit med om, säger Klemet Klemetsson.
Han har haft kontakt med andra renskötare om de upplevt liknande stölder.


Detta finns att läsa i den lokala tidningen Västerbottens Kuriren i dag där denna Klemet Klemetsson från Vilhelmina norra sameby spånar om vem som
tar dessa vägskyltar.
Tycker att det känns knepigt att vi som grupp blir anklagade för att vara tjuvar av dessa vägskyltar. Häggen i Umeå
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är vi tjuvar nu också??

Ju mer maktens dubbelmoral blir känt, ju mer sprider laglösheten bland "vanliga" människor. Om Polisen inte vill utreda brott utan inriktar sig för att avskriva målen, så blir det också riskfritt att göra som man vill. Jag skulle vilja påstå att brottsbalkens praktiska del är i dagens läge fullständigt urholkad. Du får inte fart på polisen om inte media är inblandad. Så illa är det. På vissa småorter fungerar Sverige fortfarande som förut, men i de större tätorterna prioriterar polisen avskrivningar. Alla brott avskrivs om inte media är inblandad. Uppklaringsprocenten är några få procent...

Så om några renvarningsskyltar försvinner i norrland upplever vi här i södra Sverige som en "sympatiskt" tecken att det mesta är bra där uppe, förutom kylan förstås...
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Är vi tjuvar nu också??

Desværre er der tyve alle veje.

Jeg har set på en stellplaz sent om aften i Jylland en dansk husbil,
Der holdt ved skilte for husbiler, og afmontere skiltet og tog det med.

Jeg var ved at tømme toilet, og nåede desværre ikke at få fat i husbilen, inden den var kørt.

Hva skulle han du tage det skilt for ??!?

Flemming
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Sv: Är vi tjuvar nu också??

Nu vet jag inte hur dessa skyltar ser ut, tidigare satte man upp svarta sopsäckar på käppar. Men om en "renskylt" fått ny design så är det ju fullt möjligt att det blir en souvenir liknande alla älgskyltar som blivit souvenirer nedskruvade i södra Sverige
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är vi tjuvar nu också??

Ni som gillar Frankrike, studera lite i städerna alla dessa vackra emaljskyltar som finns kvar hur de är fastskruvade. Inga dåliga grejjer! Först höjde de skyltarna till fem meters höjd i tron att de skulle få vara i fred, men telesskopstegen kom snabbt fram. Kamera övervakning med direkt larm till polisen har hjälpt, men i Sverige blir tjuvarnas integritet krängt så det är inte tillåtet här....
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Är vi tjuvar nu också??

Nu vet jag inte hur dessa skyltar ser ut, tidigare satte man upp svarta sopsäckar på käppar. Men om en "renskylt" fått ny design så är det ju fullt möjligt att det blir en souvenir liknande alla älgskyltar som blivit souvenirer nedskruvade i södra Sverige

ladda ned.png
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Är vi tjuvar nu också??

Vet ej, men har för mig att svarta sopsäckar skulle avbryta renens fortsatta vandring på vägen. Dvs den skulle vika av vid sopsäckenoch in i terrängen igen? Någon som kan och vet?:confused:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Är vi tjuvar nu också??

Gamla A19 ("Älgmärket", som egentligen betydde "varning för djur"), har ersatts med en rad märken (A19-1 o.s.v.) med olika djur avbildade.

Detta för att öka tydligheten i informationen. ("Renmärket" ovan heter A19-5.)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Är vi tjuvar nu också??

......
– Det har hänt någon gång att det försvunnit skyltar när turistsäsongen med husbilar börjat på våren, men att någon stulit skyltar mitt under vintersäsongen har jag inte varit med om, säger Klemet Klemetsson.
.......
Häggen i Umeå

Jag vet inte om vi verkligen skall ta det så "personligt". Även våren nämns så det kan ju vara den som misstänks vara skyldig. Den kan ju ställa till med en del när den kommer...
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Är vi tjuvar nu också??

Dom svarta sopsäckarna var nog bättre, för dom fanns oftast i närheten av ren. Stor fast skylt, tas ju aldrig bort, fastän ren är borta. Det är nog bra att nån städar bland skyltarna:confused:
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Är vi tjuvar nu också??

Vet ej, men har för mig att svarta sopsäckar skulle avbryta renens fortsatta vandring på vägen. Dvs den skulle vika av vid sopsäckenoch in i terrängen igen? Någon som kan och vet?:confused:


Sopsäckarna fyllde samma funktion som skyltarna och inte något annat.
Renarnas fortsatta vandring just på vägen är målet för dom, för att kunna slicka i sig av vägsaltet. Häggen i Umeå
 
Toppen