• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Är vi svenskar överallt med våra husbilar?

Jag har inte varit utomlands med husbilen sen före pandemin, om inte Gotland räknas ;), så jag har faktiskt inte en aning. Färja med personbil borde dock vara betydligt billigare än en större husbil, tänker jag.
Sen tillkommer ju taktältet, de är inte direkt billiga.

Jag har inte varit utomlands med husbilen sen före pandemin, om inte Gotland räknas ;), så jag har faktiskt inte en aning. Färja med personbil borde dock vara betydligt billigare än en större husbil, tänker jag.
Sen tillkommer ju taktältet, de är inte direkt billiga.
Jag hade några hundralappar över härom månaden så jag byggde om vår xc40 till campervan.
Svarta rutor bak har den redan men....
Köpte ett stöd för madrass som sätts fast i framstolarnas nackstöd och som vilar på baksätets fällda rygg (ett L vridet ett kvarts varv).
Sedan en uppblåsbar madrass som är formad efter golvet (ger bäddmått på 130/105x200) med 12v pump).
Vidare myggnät som träs över framdörrarna så rutorna kan dras ner lite samt ett "paraply" som spänns upp och täcker framrutan.

Nu har den nyttjats av mig och frun vid en grillkväll och en blöt kräftskiva, av mig och dottern på en ac/dc konsert i Göteborg samt av mig själv i fyra dagar på fiskeresa.
Och jag måste medge, trots mina tvivel vid köp, att det funkar rätt bra.
Man ligger betydligt bättre än i ett tält men sämre än husbilen.
Saknar visserligen en toalett men det gör man i tält också...

Ska fara på en längre resa när jag kommer hem från Samos.
Tar med hunden och rullar norrut någon vecka.
Fortfarande tillräckligt varmt för att tvaga sig i en sjö några gånger i veckan :)

Jag hade några hundralappar över härom månaden så jag byggde om vår xc40 till campervan.
Svarta rutor bak har den redan men....
Köpte ett stöd för madrass som sätts fast i framstolarnas nackstöd och som vilar på baksätets fällda rygg (ett L vridet ett kvarts varv).
Sedan en uppblåsbar madrass som är formad efter golvet (ger bäddmått på 130/105x200) med 12v pump).
Vidare myggnät som träs över framdörrarna så rutorna kan dras ner lite samt ett "paraply" som spänns upp och täcker framrutan.

Nu har den nyttjats av mig och frun vid en grillkväll och en blöt kräftskiva, av mig och dottern på en ac/dc konsert i Göteborg samt av mig själv i fyra dagar på fiskeresa.
Och jag måste medge, trots mina tvivel vid köp, att det funkar rätt bra.
Man ligger betydligt bättre än i ett tält men sämre än husbilen.
Saknar visserligen en toalett men det gör man i tält också...

Ska fara på en längre resa när jag kommer hem från Samos.
Tar med hunden och rullar norrut någon vecka.
Fortfarande tillräckligt varmt för att tvaga sig i en sjö några gånger i veckan :)
Roligt att det finns folk som vågar och vill, jo det krävs inte mycket att få det hela komfortabelt, Toalett har jag en oanvänd tar bara sekunder att fälla upp den och följde med påsar av plast. minst lika bekväm som en portapotti och tar ingen plats. värmen är ju största problemet egentligen. Jag har löst det men inte enkelt.

Roligt att det finns folk som vågar och vill, jo det krävs inte mycket att få det hela komfortabelt, Toalett har jag en oanvänd tar bara sekunder att fälla upp den och följde med påsar av plast. minst lika bekväm som en portapotti och tar ingen plats. värmen är ju största problemet egentligen. Jag har löst det men inte enkelt.
Fördelen där är att jag kör elbil.
Värmen kan köras utan att bilen är igång.
Även med bara 50% laddning kan värmaren gå i flera dygn.

Spelar ingen roll var vi har varit mellan södra Spanien och Nordkap, massor med tyskar, måttligt med Skandinaver men mest Holländare. Ser man en gul skylt på långt håll, garanterat Holländare!

Ganska många år sedan jag träffade dej Ranko kanske vi ses på väg ner om ett par månader. Jag tror du saknar tommy som jag gör en av de bästa människor jag träffat i mitt liv.

Ganska många år sedan jag träffade dej Ranko kanske vi ses på väg ner om ett par månader. Jag tror du saknar tommy som jag gör en av de bästa människor jag träffat i mitt liv.
Ja, jag saknar Tommy och kommer fortsätta besöka kyrkan i Altea för att tända ett ljus för honom. Sällan skådat hjälpsam, ärlig och fin människa, må han vila i frid.
Klart vi ses nånstans, ”världen är liten” sägs det. Vi drar söderut i slutet av månaden, senast början på november. Måste först slutföra mitt bidrag i SCAPIS2, världsunik och omfattande studie inom kärl, hjärta & lungor med en hel del provtagningar m.m…

Knappast på vintern i norra Skandinavien....minusgrader minst halva året.
Nä, men då lär det heller inte vara så mysigt och komfortabelt i någon bil (förutom husbil).
Trångt och fint att försöka åla ur skoteroverallen å kängorna och ändå sedan ha utrymme kvar att kvarta på....

Ja, jag saknar Tommy och kommer fortsätta besöka kyrkan i Altea för att tända ett ljus för honom. Sällan skådat hjälpsam, ärlig och fin människa, må han vila i frid.
Klart vi ses nånstans, ”världen är liten” sägs det. Vi drar söderut i slutet av månaden, senast början på november. Måste först slutföra mitt bidrag i SCAPIS2, världsunik och omfattande studie inom kärl, hjärta & lungor med en hel del provtagningar m.m…
Fick ett brev efter 14oktober kunde man få influensa och covid gratis om man var 75år.
Jag från att aldrig ha tagit någon vaccin har sen jag blev gammal tagit vaccin eftersom det kan hjälpa enligt stastiken.
Min kunskap säjer i alla fall att har man problem med hjärtat så är risken stor att det blir värre om man blir riktigt sjuk så jag kommer att hänga på låset för att fixa det i god tid.
Ja Tommy var en verklig vän en av de få som brydde sej mer än de som borde gjort det. Det han gjorde för mej är mer än de flesta gjort. Den första tiden fanns han i mina tankar nästan varje dag. Kommer jag iväg ska jag fösöka leta upp dej vet på ett ungefär var du håller hus mellan benidorm och altea. Kör ner till santa pola troligen fast jag egentligen är trött på det stället men mina vänner finns hos personalen.

Tillbaka
Toppen