• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är vi fler än husvagnarna på vägarna?

F

F.d. 2944

Guest
Har idag kört sträckan Stockholm - Hässleholm - Stockholm
På pricken 105 mil. Sitter man så där mol alena så många timmar kan man ju bara sysselsätta sig med att köra bil, fundera och glo omkring sig.

Det som slog mig var att det kändes som förhållandet husbil - husvagn var ungefär 80-20 till husbilens fördel.
Jag gjorde ju ingen exakt räkning men det förhållandet känns ganska ok.

Vad har ni andra för uppfattning? Kan det ligga något i den här funderingen eller var det en ren tillfällighet?

Gomer/medlem
 
Senast redigerad av en moderator:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Är vi fler än dom på vägarna?

Hej jag åkte mellan Hölö-Liljeholmsbron idag ca 12.00 en sträcka på ca 6 mil fick ihop 57 husbilar på den sträckan helt otroligt
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är vi fler än dom på vägarna?

Visst ökar husbilarna mycket. Vi ska dock inte glömma att vi med husbilar kör betydligt mer och oftare än husvagnekipagen. Så de ekipagen vi ser på vägarna är absolut inte representativa mot den totala fördelningen.

Krister N
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Är vi fler än dom på vägarna?

Vid senaste årsskiftet fanns 277 004 husvagnar och 55 868 husbilar inregistrerade i Sverige.

Sedan dess har båda kategorierna ökat med ca 2 500 enheter.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Är vi fler än dom på vägarna?

Hej, förlåt om jag var lite otydlig, man blir det efter 12 timmar vid ratten ;-))
Jag menade förstås På vägarna.
Som aktiv i kommungruppen vet jag fördelningen 56.000 - 270.000 till husvagnens fördel.

När man åker runt i landet ser man en husvagn vid nästan varje gård. Ofta står dom där randiga av mögel och ser inte ut att ha varit på vägarna de senaste tjugo åren.

Från husvagnsbranchen är man ju aldrig sen att tala om hur många man är.
Det jag har försökt få fram tidigare utan att lyckas är fördelningen mellan husvagnar enligt följande kategorier.

1. Vagnar som rullar på våra vägar och som kan anses tillhöra gruppen campare.
2. Vagnar som rullar mellan den hyrda sommarplatsen och vinterförvaringen. Mao flyttas två gånger per år, sk, säsongare eller långliggare.
3. Vagnar som inte sett asfalt de senaste 10-20 åren och som används som förråd, gäst- eller lekstuga.
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är vi fler än dom på vägarna?

OK. Då förstår t o m jag! :) Tror nog de "nya" husvagnscamparna, dvs den yngre generationen som verkar vara på stark frammarsch, gillar att rulla. Så förhoppningsvis är det kategori 1 som ökar.

Krister N
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Är vi fler än dom på vägarna?

Vi har rest ganska många mil på de svenska vägarna hittills i sommar och gjort samma iaktagelse, vi möter många fler husbilar än husvagnar.

Vi uppfattar denna iaktagelse som ett bra argument när vi ska försöka förklara för omvärlden skillnaden på husbilslivet och husvagnslivet - åtminstone om vi generaliserar lite gand.

Vi rör ju oss mycket mer, oftare och troligen längre sträckor. Servicebehovet är ju annorlunda och ofta räcker det med tips om lämpliga p-platser.

Hoppas också att det byggs ut fler rastplatser med latrintömmning - även runt Stockholmsområdet.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Är vi fler än dom på vägarna?

Inte så konstigt, de flesta husvagnar har ju fyrkantiga hjul. :twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
Ove.G
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Är vi fler än dom på vägarna?

Hej, hustrun roade sig för ett par veckor sedan med att göra en undersökning mellan Halmstad och Landskrona längs motorvägen, under den färden t o r blev det oavgjort mellan husbilar och husvagnar. Så visst märker man ökningen av husbilar

Soliga hälsningar
Thomas
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Är vi fler än dom på vägarna?

Hej
Kan berop på att många HUSVAGNS ägare är långliggar på någon campingplats,
å inte är efter vägarna.

/Vidhem
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Är vi fler än dom på vägarna?

Det var en tråd där du Gomer frågade om det var ok om du var välkommen i klubben med annat fordon än husbilen.
Det rådde väl inga tvivel om att du fortfarande var välkommen oavsett fordon, även utan fordon verkade vara helt ok enligt skribenterna och med utgångspunkt från detta så undrar jag varför du i denna tråd uttrycker "vi och dom", då du med "dom" menar husvagnar.

Vi tillhör "dom" som har husvagn, vi långligger eller långparkerar delvis på camping, då vi inte har möjlighet att ha den hemmavid, men vi är även ute på vägarna, så ofta vi har möjligheter.

Har inte känt av att hjulen är fyrkantiga, tycker dom rullar mjukt och fint, väl så bra som dom gjorde då vi hade husbil.

Vi kommer att ha avverkat ca 1000 mil innan året gått till ända och precis som under husbilstiden så har vi nu alla faciliteter i husvagnen och kan mycket väl fricampa, trots att det tydligen finns många som inte tror detta.

Det rullar in väldigt många husbilar på campingen där vi långparkerar.
Många står ju där både en och två veckor och mer än så och konkurerar ju då med husvagnarna om platserna, som det ju bekant är ont om på västkusten under sommaren. Jag har aldrig hört husvagnsägare som uttrycker missnöje med detta eller ens kallar husbilarna för dom.

Ingen vinner på att vi delas upp i vi och dom, det är samma ide som vi har med våra val för vårt resandet, det skiljer bara i hur fritidsfordonen ser ut.

förresten, finns det någon mer som är medlem här med husvagn eller är vi alena ......:p
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Är vi fler än dom på vägarna?

Hej
Kan berop på att många HUSVAGNS ägare är långliggar på någon campingplats,
å inte är efter vägarna.

/Vidhem
Tycker att Vidhem på ett bra sätt uttrycker vad som gäller hur husbil resp husvagn används. IngBo beskriver dessutom förhållanden som överensstämmer med mina egna från husbilstiden. Jag har oavsett husvagn eller husbil kört ca 700-1200 mil/år med dessa fordon (men alla är vi olika)!

Man bör inse att husvagnsägare gör utflykter till och från ex campingar med sin dragbil, hur räknas de utfärderna(?), ingår det eller inte under campingbegreppet .... och vad vill "man(?)" påvisa?


Tycker att jämförelser(?) med att räkna husbilar/husvagnar som är på väg vid en viss tidpunkt under året hör hemma på statistikens bakgård (lögn och förbannad stat ...), något man kan kunde roa(?) barnen med! Fö övrigt får man helt andra förhållanden under vår/höst när husvagnarna har säsong för flytt, då är det flest husvagnar!


Om vi husbilister vill illustrera för oss användbar(?) statistik som kan användas ex av kommungruppen så måste den bli bättre tänkt, beskriven och seriösare!
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Är vi fler än dom på vägarna?

Jag är inte ute efter några husvagnsskalper på något sätt.
För mig får vem som helst köra vad som helst och vara med i den klubb dom önskar vara med i utan att jag har synpunkter på det.

Vi i kommungruppen jobbar ju för att knyta ihop den småskaliga turismen med husbilsåkarna med ett enda syfte, fler bra och billiga ställplatser.
I vår enkätundersökning kartla vi mönster när det gäller husbilens nyttjande.

Så vitt jag vet finns det ingen liknande undersökning när det gäller husvagnar.
Jag var bara nyfiken på om mina iakttagelser under många tråkiga mil var en ren tillfällighet eller om fler hade samma uppfattning.
När det gäller kommuner, turistfolk och andra myndigheter gäller det att påvisa skillnaden mellan en ställplats och en camping.

Hade inga som helst ambitioner att blåsa liv i diskussionen Husbil -Husvagn i den här tråden. Det finns andra trådar på forumet som avhandlar den saken.
Har ändrat rubriken i tråden till husvagnar istället för dom.

Relax, jag skulle uppskatta om du kan konkretisera din kritik på enkäten som kommungruppen gjorde i vintras.
Kom gärna med konstruktiv kritik eftersom vi planerar en uppföljare inför kommande vinter.
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Är vi fler än husvagnarna på vägarna?

Hej Gomer, jag har inte startat den här länken men väl lämnat synpunkter, tycker du verkligen att de är helt felaktiga?

Inte heller har jag kommenterat någon enkät (som kommungruppen genomfört) som du påstår här ovan, dvs förutsatt att inte din "statistik" i den här länken räknas dit!
 
F

F.d. 55309

Guest
Sv: Är vi fler än husvagnarna på vägarna?

Hej Gomer. Köra 12 timmar är det tillåtet. Om du inte kör privatbil förstås.Då kan man köra till somnar.MVH Kjelle.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Är vi fler än husvagnarna på vägarna?

Eftersom jag läste slutklämmen i ditt inlägg där du pratar om statistik och kommungruppen tolkade jag det som en hänvisning dit. I den här tråden har jag varken nämnt statistik eller ett underlag för vidare användning. Bara bett om en synnerligen ovetenskapligt tyckande på en fundering när man rullade.

Men glöm det. jag lägger ner mina synpunkter i ämnet.
Ville bara ha ett svar på min fundering om det var fler som hade uppmärksammat detsamma, men det kan vara. Tråden verkar ju mer fara iväg mot husbil-husvagn och statistikprat.

Hoppar ämnet, ledsen att jag startade tråden.
Dessutom undertecknade jag mitt inlägg med Gomer/medlem
För oss med uppdrag i klubben innebär det att vi gör våra inlägg som medlem och inget annat. Kan vara bra att veta.
 
Senast redigerad av en moderator:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Är vi fler än husvagnarna på vägarna?

Dikuterade detta med hustru några gånger under vår färd Umeå-Haparanda-Jakobstad tor - ca 80 mil enkel väg.
Vi kom fram till att:
- i Finland var det mycket mer husbilar än husvagnar på vägen.
- i Sverige var det mer husbilar än husvagnar på vägen.
En kompis åkte med husvagn Umeå-Sundsvall tor - de tyckte att det var ungefär lika mycket HB som HV på vägen - ev lite mer HBar.
 

Git & Micke

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Borås
HBK-Nr
5403
Medlemskap
2022
Sv: Är vi fler än husvagnarna på vägarna?

Vi instämmer. Det är fler som åker husbil. Vi måste gå ut med husbilsvett till alla som är intresserade. Jag storm trivs med husbils livet. Väl mött på vägen!
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Är vi fler än husvagnarna på vägarna?

Att det finns husvagnar ser man juhos varenda husvagnshandlare...

När jag är ute o åker på senaste tiden (både i husbilen o personbil) så brukar jag slås av hur många husbilar man ser, för att följande mil möta/komma ikapp massor av husvagnsekipage...
 

vitaby

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
2521
Medlemskap
2021
Sv: Är vi fler än husvagnarna på vägarna?

Hej!
Du undrade om du var ensam husvagnsägare. Det är du inte.
Vi har haft husvagn sen 1970 och har det fortfarande!
De senaste 7-8 åren har vi långcampat hos goda vänner i Halland, där vi har husvagnen uppställd.
Dessförrinnan körde vi och även campade hos samma vänner.
För 4 år sen köpte vi en pytteliten husbil, en Kyros, som vi kör runt med. Det är en i vårt tycke mycket bra kombination.
Nu hör till saken att vi är pensionärer numera, så vi hinner med båda delarna! En lyxig tillvaro efter ett helt livs slit!
Ha det bra alla husvagns- och husbilsägare!
Karin o Rolf i Vitaby
 
Toppen