• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är vi förberedda om något skulle hända?

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Treet som falt var i en statsskog omlag 10 meter fra veien. Har 6 km vei gjennom den skogen, etter ulykken har det blitt foretatt en kontroll langs veien og et par trær er fjernet. Inne på vår eiendom faller det og trær, det som skjer der er noen ganger et skadet gjerde, oftere en stengt ridesti.

Men tilbake til treet som falt på bilen, kom kjørende og plutselig var frontruten dekket at grener og bilen hoppet kraftig. Frunten på bilen ble sått ned i asfalten og etterlot er 5 cm dypt hull før bilen knakk stammen på treet over 30 cm hardwood før bilen hoppet over stammen og landet på stammen midt mellom akslingene før et nytt hopp og vi kom ut av treet og fikk stoppet. Hadde 60 eller 70 kmh da det skjedde. En 2 år gammel bil avskrevet - heldig for oss var det igjen et par uker før 2 år så forsikringen dekket nybilpris.
Förlåt...
Det var ett mycket dumt och dåligt försök till att föreställa ett skämt.
Naturligtvis menar jag inte på allvar att man (du och alla andra) skall såga ner alla träd män dom parkerar sina bilar
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Nu var det länge sedan innehållet stämde med rubriken.......
// Janne

Bra att tråden delades i två trådar!
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tror att, som någon skrev ovan, att man rustar olika beroende på vad man ska göra.
Ska man ut i skogen med 4x4 bilen så slänger man in några brytblock, några rep, en kompressor, motorsåg och annat smått å gott. Risken är stor att man kör fast (har hänt förr).
Ska man ut och fiska tar man med spöt, båten, motorn och flytvästen.
O.s.v.
Tror inte man ska förbereda sig för det värsta när man åker husbil men lite ”bra och ha” är:
Startkablar, bogserlina, brandsläckare, liten såg, ficklampa, laddare till mobilen och lite varma kläder. Det klarar man sig långt på.
(Har lyckats dra upp min egna bil ur ett dike med hjälp av ett rep och serviceutrustningen som medföljer bilen)....
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Ja det är bäst att förbereda med:
*Extra kläder
*Extra filtar
*Räddningsfiltar
*Räddningsoverall
*Flytvästar
*Våtdräkt
*Gummiflotte
*Utombordare
*Extra bensin
*Spade
*Snökedjor
*Plankor (att lägga under hjulen)
*Bår
*Hjärtstartare
*Satelittelefon
*Ficklampor
*mm mm

Mycket grejer blir det.

Eller så tar man dagen som den kommer. Hoppas på det bästa och låter bli att oroa sig för det värsta!
Jag gillar att Din lista innehåller även hjärtstartare...
Men även med den är Du inte säker om Du drabbas själv av hjärtstopp ... och så är det med allting. Vi vill och försöker reducera risker så gott det går, vill ha kontroll men i slutändan är det fifty - fifty, om det bli bra. Så bör man kanske bäst använda sig av det sunda bondeförnuftet så blir det lagom ... både med stress och lyckan.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Om man själv drabbas är det väl mest andra som får agera. Om man hamnar i en situation där andra drabbats så kan man inte vara förberedd, bara fundera i efterhand om man agerade rätt. Tro mig, så är det.

Nja, tycker nog ändå som trådskaparen att man kan vara lite beredd. Vi har en kraftfull apotekslåda här på Lefkas, massor av piller, salvor och verktyg. Vi har tränat med en svensk läkare och lovat att inte använda något receptbelagt utan att ringa Sverige. Dessutom har vi en akutväska med syrgas att ta till i väntan på ambulans... den funkar ju både till oss och omgivningen.

All erfarenhet visar ju att det man har tränat på är lättare att hantera. Vi provringer dessutom Stockholm Radio varje år för att kolla direktförbindelsen med Sweden Resque, de har varit till mycket stor hjälp vid flera tillfällen.

Så fundera vad du kan råka ut för och hur du kan hantera det.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
atina1... skrev:
1) Jag är inte drabbad, men tänk den "Hemska" tanke någon blir drabbad!' Någon på "klubben" som blivit drabbad?
Svar: känner ingen på klubben, men vår fastighetsskötare blev covid-19 drabbad. Lång och besvärlig sjuktid men hon klarade sig...
2) Tänk när båten utanför Tyskland för många år sedan "sjönk" m. långtradere & allt, Hur gick det??
Svar: Inte bara i Tyskland, det finns många exempel på liknande situationer. Vi har valt att undvika båtar/bilfärjor...
3) Jag vill inte måla fan på väggen, men vi lever i en farlig värld!
Svar: Mycket bra observation, men vi lever för det mesta och drabbas ytterst sällan, oftast vanlig förkylning. ...och glöm inte "tvätta händerna". :swoon:
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.551
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Nja, tycker nog ändå som trådskaparen att man kan vara lite beredd. Vi har en kraftfull apotekslåda här på Lefkas, massor av piller, salvor och verktyg. Vi har tränat med en svensk läkare och lovat att inte använda något receptbelagt utan att ringa Sverige. Dessutom har vi en akutväska med syrgas att ta till i väntan på ambulans... den funkar ju både till oss och omgivningen.

All erfarenhet visar ju att det man har tränat på är lättare att hantera. Vi provringer dessutom Stockholm Radio varje år för att kolla direktförbindelsen med Sweden Resque, de har varit till mycket stor hjälp vid flera tillfällen.

Så fundera vad du kan råka ut för och hur du kan hantera det.
Visst kan man vara förberedd på att allt upptänkligt kan hända men man kan inte planera för det. Visst kan man till en viss gräns ha den utrustning man kan tänkas hantera utifrån sina egna förutsättningar men att skaffa in en massa utrustning för att det kan komma till användning är ingen vits med om man inte kan hantera den om den skulle behövas.
Kunnskap är naturligtvis bra men man kan inte skaffa kunnskap bara för att den eventuellt kan komma till användning någon gång i en avläsgen framtid. Lär man sig allt om vänster fotled så kan man ge sig sjutton på att Murphy fixar till så höger handled går åt helsike.

Ungefär så tänker jag och lever glatt vidare och gör så gott jag kan då något uppstår som jag kan hjälpa till med.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Det absolut största hotet för oss är trafikolyckor. Genom att köra ansvarsfullt med stor framförhållning så minskar risken att den över huvud taget sker...
Andra ovanliga olyckshändelser kan vi nog inte förbereda oss för...
 
Senast ändrad:
Toppen