• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är vi önskvärda i Bohusläns kommuner

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Finns det någon kommun i Bohuslän som önskar oss husbilsturister :mh4: välkomna utan att behöva besöka en dyr camping.
Vi kanske vill "parkera" i 2 dagar med allt vad det innebär (Vara kulturell handla osv).
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är vi önskvärda i Bohusläns kommuner

Det är väldigt ont om ställplatser i Bohuslän! Ett sätt att komma runt detta är att parkera på små parkeringsplatser i byarna och där uppföra sig som parkerande, inte ställa ut bord och stolar, veva ut markis m.m.! Detta har jag praktiserat några gånger med gott resultat. "Det går väl an med din lilla husbil" invänder då "vän av ordning", men jag har även sett större husbilar som använt detta system utan att väcka uppmärksamhet! Cykeln är ett förträffligt hjälpmedel vid sådan parkering!

Vill man campa med allt vad det innebär så är man oftast hänvisad till campingplatserna!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är vi önskvärda i Bohusläns kommuner

Finns det någon kommun i Bohuslän som önskar oss husbilsturister :mh4: välkomna utan att behöva besöka en dyr camping.
Vi kanske vill "parkera" i 2 dagar med allt vad det innebär (Vara kulturell handla osv).

Så här års är säkert husbilar välkomna i alla bohuslänska kommuner men det blir värre till sommaren då alla turister skall samsas om samma parkeringsutrymme.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Är vi önskvärda i Bohusläns kommuner

Det er en ting som forundrer meg når det tales om campingplasser blant husbilfolket: Kjenner de bare til de store 3, 4 og 5 stjernes plassene? Vil ikke en 1 stjernes plass oppfylles dere krav med tanke på standard uten alt det man ikke har behov av?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är vi önskvärda i Bohusläns kommuner

Finns det sådana i Bohuslän?

Jappe
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Är vi önskvärda i Bohusläns kommuner

I Strömstad finns ställplats Bojarn, en grusplan med tillgång till toa och vatten, avgiften 40:-/dygn under tiden 1/6-31/8, och gratis P-buss till och från stan under högsäsong. Övrig tid står du helt gratis, gång- eller cykelavstånd till centrum med stort utbud av shopping osv. Ganska välbesökt nu under påsken. Välkomna till Strömstad!

hälsar :wub: Ami
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är vi önskvärda i Bohusläns kommuner

Det låter nästan osannolikt bra för att vara i Sverige! Att ställplatsen i Strömstad kommit till beror väl på invasionen fra Norge. Är det köpmännen i stan som har gått samman och fixat till den ställplatsen?

Jappe
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Är vi önskvärda i Bohusläns kommuner

Nej, Jappe, det är faktiskt Strömstads Kommun, det står lite om ställplatsen på deras hemsida. Men jag tror inte att campingägarna är stormförtjusta. Fast nu under påsken var tom dom dyraste campingarna fullsmockade.
:wub: Ami
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Är vi önskvärda i Bohusläns kommuner

Jag står gärna på golfbanornas parkeringer, också i Bohuslän, toa/dusch finns och flera har el etc.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Är vi önskvärda i Bohusläns kommuner

Kan man övernatta vid golfbanorna även om man inte är golfspelare?
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Är vi önskvärda i Bohusläns kommuner

Det är inte samma över alt, men många golfbanor ser på husbilsägare som en försäkring mot inbrott om de står över natten. Sen är det ju inkomst om man betalar för el, går i restauranten etc.
Om jag inte ska spela, bara övernatta, fråger jag om det er OK att stå, och jag har inte fått nej någon gång i Sverige!!!
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Är vi önskvärda i Bohusläns kommuner

I Strömstad finns ställplats Bojarn, en grusplan med tillgång till toa och vatten, avgiften 40:-/dygn under tiden 1/6-31/8, och gratis P-buss till och från stan under högsäsong. Övrig tid står du helt gratis, gång- eller cykelavstånd till centrum med stort utbud av shopping osv. Ganska välbesökt nu under påsken. Välkomna till Strömstad!

hälsar :wub: Ami

Tack för tipset. Här kommer en länk till informationen på kommunens webbplats.

stromstad.se - stallplats
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Är vi önskvärda i Bohusläns kommuner

Många golfbanor ser detta som en chans att dra in lite extra pengar.
Många banor t.ex Sölvesborg o Svalöv har gjort iordning mycket fina ställplatser.
I Svalöv sist jag var där drogs dock greenfee avgiften ner om jag också valde och spela där.

Svalövs Gk kan erbjuda en mycket vackert belägen campingplats med el och vatten i närheten av green på hål 14. Det finns plats för drygt 20 husbilar/husvagnar.

Prislista camping:1 natt: 150 kr1 vecka:900 kr1 månad: 2500 kr15/4 - 15/10: 7500 kr

I priserna ingår: el, vatten, samt duschmöjligheter i våra omklädningsrum.

Sölvesborg
HUSVAGN / HUSBIL

Uppställning av Husvagn/husbil
Pris: 100:-/dygn inkl. el
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Är vi önskvärda i Bohusläns kommuner

Många golfbanor ser detta som en chans att dra in lite extra pengar.
Många banor t.ex Sölvesborg o Svalöv har gjort iordning mycket fina ställplatser.
I Svalöv sist jag var där drogs dock greenfee avgiften ner om jag också valde och spela där.

Jag kan inte hitta dessa platser i ställplatslisorna. Vore det inte idé att lägg in dom så alla HBK-are hittar dit?
Kanske en bra affär för golfklubbarna också.
//W
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Är vi önskvärda i Bohusläns kommuner

Förr i tiden, innan husbilslivet, sökte jag ofta upp golfrestauranger vid utflykter. Dom brukar ha kanonfin mat till bra pris. Dessutom finns golfbanorna som standard i GPS'er.

Här kommer en länk: Golfguiden - Golf.se
 

Bilagor

  • golf.JPG
    golf.JPG
    19,9 KB · Visningar: 1.125
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Är vi önskvärda i Bohusläns kommuner

Lysekil verkar ju vi vara välkomna, vad jag kan se, nästan alla platser är ju upptagna, de kommer t.o.m fiskare o frågar om vi vill köpa färdigkokta kräftor för 150:- per kg. Så nog känns det som vi är välkomna hir i alla fall.


Stig.B.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Är vi önskvärda i Bohusläns kommuner

Här på Sotenäset kostar det 200 kr/dygn att parkera och kommunen har som mål att dra in 250000 kr netto på denna verksamhet.
 
Toppen