• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.887
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Av världens totala CO2-utsläpp står Sverige för ca 1,6 PROMILLE.
Även om vi släckte ner och stannade Sverige totalt så skulle det inte märkas i det stora hela.
Nä, vi i Sverige kan inte rädda världen som vissa politiker tycks tro.
(Därmed inte sagt utan att vi skall dra vårt strå till stacken.)

Tokarna räknar utsläpp per capita, då ligger vi i toppskiktet,
men det är på väg att lösa sig, om dom inte stänger gränserna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Ikke en evighetsmaskin, men kreativ bruk av den største enegikilden solen.

Feilen med de fleste løsninger for sol og vindkraft er behovet for utjevningskraft. Batterier er en løsning, produksjon av hydrogen for senere bruk i brenselsceller er en annen. Begge har endel tap av effekt, og brenselscellene inneholder mye platina. Dagens LiIon inneholder litt mangan eller cobolt som og er skjeldene mineraler. Det kan bygges batteriet med Lithium, jern og fosfat - har litt lavere lagringstetthet en LiMn eller LiCo, men pris og sikkerhet gir en fordel i stasjomære batterier i hjem og bedrifter. Det er flere nye batterier på uttesting i labs rundt i verden, noen påstås å ha pris og sikkerhet som LiFe og lagringstetthet som LiMn eller bedre på begge sider.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Av världens totala CO2-utsläpp står Sverige för ca 1,6 PROMILLE.
Även om vi släckte ner och stannade Sverige totalt så skulle det inte märkas i det stora hela.
Nä, vi i Sverige kan inte rädda världen som vissa politiker tycks tro.
(Därmed inte sagt utan att vi skall dra vårt strå till stacken.)

Fast så har jag ju svårt för att resonera, med samma resonemang så kan ju jag strunta i att betala skatt för att det gör så lite i Sveriges totalekonomi osv.

Med det resonemanget så är det ju bara avgörande hur många människor du buntar ihop i en grupp än hur mycket var och en släpper ut!

//Peter
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Tokarna räknar utsläpp per capita, då ligger vi i toppskiktet,
men det är på väg att lösa sig, om dom inte stänger gränserna.

Jag är nog i så fall en utav dina tokar. Tycker det är självklart att vi ska räkna per capita. Det är ju ett mått på vad du och jag bidrar med och vilken möjlighet vi har att påverka utsläppen.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Man blir så j...la trött på detta snack att vi skall laga mat miljösmart, åka med batteribilar mm. El från kärnkraft, vatten och vindsnurror är miljövänligt ändå
är halva min elräkning skatt och miljöavgifter.

Vem skitar ner vår atmosfär mest, El och värme med fossila bränslen.
sedan 1992 har kolförbrukningen stigit med 50 %. Europas största kolkraftverk
Ligger 30 mil från Sverige i Polen.
Ett så modernt land som USA får sin mesta kraft från kol, för att inte tala om Kina.
Såg att ett nytt batteri till en Toyata prius kostar 22000 kr. vi fattigpensionärer får väl fortsätta med våra gamla bensinslukare tills dom skrotas. En fördel att dom nya småbilarna är mycket bränslesnålare.

Jägarn
 
Toppen