• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

F

F.d. 29954

Guest
Kanske skall man inte blanda äpplen och päron, men idetta fall, när fruktkorgen blir orimligt tungt att bära, kan man kanske göra undantag?
Jag skulle vilja höra andras åsikter om miljöarbetet utan att för den skull politisera det för alla partier tänker ju rätt lika. Här nedan presenterar jag min åsikt, vilket skiljer ca 180 grader från den officiella ståndpunkten som man ju jämt får höra...

Sverige har ambitionen att vara humanitär stormakt där hörnstenarna är generös flyktingmottagande, bistånd och ledande i miljöarbetet. Moralisk stormakt har vi varit sedan länge, dock utan täckning.

Miljöarbetet i Sverige går ut på att höja skatter och avgifter för privatpersoner medans företagare slipper undan, om inte före, så genom avdragen. På detta vis höjer man den allmänna kostnadsnivån här i riket så att vår konkurenskraft urholkas.

Det är så tacksamt att vädja för miljön för att höja skatter, för vem kan argumentera emot utan att framstå som en bakåtsträvare? Dn allmänna kostnadsnivån tickar på i Sverige stadigt uppåt, medans omvärlden går åt andra hållet. Situationen blir ohållbart.

Riksbanken försöker åtgärda "problemet" genom att sänka kronans värde, precis som de gjort flera decennier just för att behålla konkurenskraften. Men i och med nollränta politiken, tom. minus ränta, har det uppstått obalanser i systemet, Riksbanken har inga effektiva medel länge att ta till för att sänka vår valuta.

Men "miljöarbetet" går vidare, dvs. att höja skatter och avgifter. Och Sverige som är export beroende halkar efter i stort sett alla parametrar man kan tänka sig mot jämfört bara länder. "Miljöarbetet" så som våra makthavare praktiserar det riskerar att lyfta Sverige som en varnande exempel för andra nationer hur illa det kan gå om man blir för fanatiskt i miljöområdet. Och vad har Sverige då uppnått i det Globala miljöarbetet?

Alternativet för att brandskatta befolkningen vore att verkligen förbättra miljön. Göra bilar renare, satsa på värmepumpar, ta bort tullen( 30%) från solfångare som kommer från Kina, sätta press på företagen, minska deras avdrag. osv, osv.

Jag blir så trött på alla dessa miljöpräster som vill framstå som oändligt goda personer, men som är snara att peka ut syndare, istället för att komma med konstruktiva lösningar. Vår värsta fiende är för tillfället vi själva om vi inte begriper att vår oförmåga att dämpa kostnadsläget gör oss alla fattiga, eller om riksbanken lyckas, så blir vi världsmästare i valuta manipulation...
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Vi kan ju åtminstone konstatera att vi för tillfället inte lever ett hållbart liv ur miljöperspektivet. För tillfället är det ju växthuseffekten och utarmningen av ej förnyelsebara varor som är mänsklighetens största problem. Tidigare har vi ju inom närtid, trots påståenden om det omöjliga, klarat av problemen med försurning övergödning och ozonhålet. Detta visar ju att vi har förmågan att läka sår som vi själva har åstadkommit. Problemet med växthuseffekten är att för att nå resultat så kommer vi som enskilda personer att påverkas och vi måste även vidta enskilda åtgärder. Tyvärr räcker det inte med att politiker träffas och skriver avtal, vi som enskilda personer måste även agera. Var och en av oss kan påverka vår miljö t. Ex återvinning, minskade bilresor med fossila bränslen, hoppa över semesterresor över halva jordklotet, komma bort från "slit och slängsamhället", minska livsmedelsavfallet mm mm. Det borde inte behövas lagstiftning och miljöskatter för detta utan vi borde fatta det själva.
Det är dags att börja tänka på våra barn och barnbarns framtid, eller skall vi lämna över problemen till dem?
Jag är glad över att vi i Sverige har nått så långt som vi har och ändå är ett av världens rikaste länder, eller är det tack vare vårt långsiktiga miljöarbete vi är så rika.

Tankar från en svensk som är helt ointresserad av politik.
Hälsningar
Bertil
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.063
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Bertil och ni andra.

Det bästa vi husbilsklubbsmedlemmar kan göra för miljön är att ställa våra husbilar. Bara för nöjes skull släpper vi ut en massa CO2.

Själv kommer jag inte att följa dessa mina råd.

Håkan
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Det bästa vi husbilsklubbsmedlemmar kan göra för miljön är att ställa våra husbilar. Bara för nöjes skull släpper vi ut en massa CO2.

Biodiesel kanske?

Jag har förståelse för klimatproblematiken samtidigt ser jag med stor oro på framtiden för oss i glesbyggd och med begränsad budget.

Jag finner elbilar, snåldieslar och annan teknik väldigt intressant, men jag ser inte hur en barnfamilj ska ha råd att köpa nya bilar, nästa tanke är ju naturligt att de nya miljöbilarna kommer ju så småningom som begagnatbilar men redan nu ser man ju vilka kostnader man som privatägare kan råka ut för efter garantin och maskinskadeförsäkringen slutat gälla och dessa reparationer kan ju lätt överstiga bilens värde och teknikutvecklingen gör ju i min mening detta allt värre

Som ett exempel kan man ju se på ett stort urval av VAG bilar, DSG lådor som rasar, Kamdrivning, oljepumpsdrivningar, jag tror att detta gå hand i hand med den eviga jakten på förfining för att få ner förbrukningen.

Själv kör vi en Nissan Note med hyffsat snål motor, Husbil från 2000 en hobby/race bil som dricker bra med soppa (men det kvittar ju så lite som den går) samt en Volvo V70 2,5T, den senare är bra törstig men man vet med hyffsat stor säkerhet att man inte kommer att drabbas av några reparationer som kommer att kosta astronomiska summor.

Hade jag bott själv och inte haft en familj att försörja så hade jag utan problem kunnat köra en ny snål/el bil men jag är oroad för vad denna utveckling får för följder för oss och många andra i liknande situation

//Peter
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Jag tror personligen inte att det finns en enda person i Sverige som med vilja vill försämra miljön. Därför borde debatten handla mer om hur man styr samhället åt rätt håll. Skall man använda morot eller piska, eller båda två? I andra sammanhang, där man vill styra beteenden är forskarna ense om att upplysning kombinerad med morot leder längst i önskad riktning..

Några handfasta exempel som får åtminstone mig att fundera vår miljö strävanden är, att om jag som privat person tex. bygger om en personbil för eldrift, vilket jag har både kunskap och kapacitet till, får jag inte använda en sådan bil pga. myndighetsagerande. De skulle först och främst ha problem med hur de skulle skatta fordonet, och det finns exempel på hur man brist på annat underlag höftar med schablonskatt som gör det hela meningslöst.

I min fantasivärld där miljöarbetet är viktigt, skulle myndigheterna rusa hem till en sådan "stolle" och dokumentera hur han gjorde för att så drastiskt minska utsläppen och sedan ge konkreta anvisningar till andra att följa exemplet vilket naturligtvis premieras på något sätt. Likaså om man i sin äldre husbil vill sätta in en modernare och mycket renare motor. Vi vet ju alla hur verkligheten ser ut idag i den fronten och det sänder dåliga signaler om maktens miljöarbete.

En annan sektor som verkligen skulle göra skillnad på utsläpps sidan är detta med energin i småhus där enskillda medborgare kan med vindkraft och solfångare drastiskt minska tex användadet av kärnkraft baserad el för att inte nämna kolkraft. Det är visserligen inte förbjudet idag, men nästan. En mängd regler från myndighetssidan gör företaget kanska hopplöst, ofta handlar det om bra regler som tolkas för snävt. Det största hindret är nog att man låter kraftbolagen bestämma vilkor för "energibalansen" och hur detta räknas ut. De vill ju inte ha konkurens och därför ville de först att ingen annan än de skulle ha auktoriteten att godkänna vilken anläggning som får kopplas mot nätet.
Det tog 10 år för politikerna att komma på detta och ändra reglerna så att kraftbolagen kunde inte hindra privata kraftkällor från sol, vind och vattendrag. Nästa åtgärd i kraftbolagens "miljöarbete" där staten är en storspelare, var att bestämma beräkningsmodellen hur elpriset skulle beräknas i energibalansen. Dvs. den elen du köper från din elbolag kontra den elen du levererar till nätet. Om jag uttrycker mig diplomatiskt, så säger jag att energibalansen "haltar".
Och i just detta område har vi en stor och mäktig myndighet som bevakar utvecklingen utan att göra något åt skevheterna. Vad ger det för signaler för Sveriges tänkande medborgare som känner stor engagemang för miljön?
Indianerna skulle säga att de talar med kluven tunga, jag ids inte ens fundera på formuleringen för jag blir bara arg och känner mig maktlös....
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Det det hela är beroende av är statens behov av inkomster. Allt styrs av balansen mellan intäkt och utgift. Skatten är det som utgör statens största intäkt och när utgifter skall täckas får det inte saknas intäkter.
Då blir det så som det är nu i vårt land. När någon hittar på något som är bra måste man först se till att staten får sin del.
EssoJ
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Bertil och ni andra.

Det bästa vi husbilsklubbsmedlemmar kan göra för miljön är att ställa våra husbilar. Bara för nöjes skull släpper vi ut en massa CO2.

Själv kommer jag inte att följa dessa mina råd.

Håkan

Nej, jag kommer heller inte att följa det rådet, men jag anstränger mig lite extra med andra åtgärder istället.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.933
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Jag tror personligen inte att det finns en enda person i Sverige som med vilja vill försämra miljön. Därför borde debatten handla mer om hur man styr samhället åt rätt håll. Skall man använda morot eller piska, eller båda två? I andra sammanhang, där man vill styra beteenden är forskarna ense om att upplysning kombinerad med morot leder längst i önskad riktning..

Några handfasta exempel som får åtminstone mig att fundera vår miljö strävanden är, att om jag som privat person tex. bygger om en personbil för eldrift, vilket jag har både kunskap och kapacitet till, får jag inte använda en sådan bil pga. myndighetsagerande. De skulle först och främst ha problem med hur de skulle skatta fordonet, och det finns exempel på hur man brist på annat underlag höftar med schablonskatt som gör det hela meningslöst.

I min fantasivärld där miljöarbetet är viktigt, skulle myndigheterna rusa hem till en sådan "stolle" och dokumentera hur han gjorde för att så drastiskt minska utsläppen och sedan ge konkreta anvisningar till andra att följa exemplet vilket naturligtvis premieras på något sätt. Likaså om man i sin äldre husbil vill sätta in en modernare och mycket renare motor. Vi vet ju alla hur verkligheten ser ut idag i den fronten och det sänder dåliga signaler om maktens miljöarbete.

En annan sektor som verkligen skulle göra skillnad på utsläpps sidan är detta med energin i småhus där enskillda medborgare kan med vindkraft och solfångare drastiskt minska tex användadet av kärnkraft baserad el för att inte nämna kolkraft. Det är visserligen inte förbjudet idag, men nästan. En mängd regler från myndighetssidan gör företaget kanska hopplöst, ofta handlar det om bra regler som tolkas för snävt. Det största hindret är nog att man låter kraftbolagen bestämma vilkor för "energibalansen" och hur detta räknas ut. De vill ju inte ha konkurens och därför ville de först att ingen annan än de skulle ha auktoriteten att godkänna vilken anläggning som får kopplas mot nätet.
Det tog 10 år för politikerna att komma på detta och ändra reglerna så att kraftbolagen kunde inte hindra privata kraftkällor från sol, vind och vattendrag. Nästa åtgärd i kraftbolagens "miljöarbete" där staten är en storspelare, var att bestämma beräkningsmodellen hur elpriset skulle beräknas i energibalansen. Dvs. den elen du köper från din elbolag kontra den elen du levererar till nätet. Om jag uttrycker mig diplomatiskt, så säger jag att energibalansen "haltar".
Och i just detta område har vi en stor och mäktig myndighet som bevakar utvecklingen utan att göra något åt skevheterna. Vad ger det för signaler för Sveriges tänkande medborgare som känner stor engagemang för miljön?
Indianerna skulle säga att de talar med kluven tunga, jag ids inte ens fundera på formuleringen för jag blir bara arg och känner mig maktlös....

Ifall jag inte minns fel så går det bra att konvertera ditt fordon till gengas-drift, kanske är det en lucka i lagen, sen e de bara att fylla garaget med ved o ut o köra :)

Gengassidan
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Det finns ju endel "morötter" redan t ex vad gäller bidrag till solpaneler och skattebefrielse för miljöbilar mm. och detta i kombination med vissa miljöskatter bidrar ju till miljöförbättringar. Utvecklingen på elbilar går ju snabbt nu och så sent som igår nämndes det att vi inom en inte alltför avlägsen framtid har batterier som klarar över 50 mil per laddning, då kan även vi landsbygdsmänniskor utnyttja elbilar för våra vardagliga transporter. Vätgasdrift utvecklas ju också till en säker energikälla. Oljeeldning för uppvärmning av bostäder är ju i princip borta till förmån för fjärrvärme. Av vårt stora skogsbestånd i Sverige kan man i princip göra allt som man idag använder olja till.
Visst finns det stora möjligheter för oss att anpassa till ett hållbart samhälle, den yngre generationen är ju dessutom mer villiga till anpassning än oss gamla 40-talister. Det stora problemet är de fattiga länderna som vill nå upp till vår standard, hur kan vi hjälpa dem att inte göra om våra misstag?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Ifall jag inte minns fel så går det bra att konvertera ditt fordon till gengas-drift, kanske är det en lucka i lagen, sen e de bara att fylla garaget med ved o ut o köra :)

Gengassidan

Jovisst finns det möjligheter, BSR i Växjö var ju tidiga med att konvertera bensinmotorer till etanoldrift och få dem godkända av myndigheterna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Det finns ju endel "morötter" redan t ex vad gäller bidrag till solpaneler och skattebefrielse för miljöbilar mm. och detta i kombination med vissa miljöskatter bidrar ju till miljöförbättringar. Utvecklingen på elbilar går ju snabbt nu och så sent som igår nämndes det att vi inom en inte alltför avlägsen framtid har batterier som klarar över 50 mil per laddning, då kan även vi landsbygdsmänniskor utnyttja elbilar för våra vardagliga transporter. Vätgasdrift utvecklas ju också till en säker energikälla. Oljeeldning för uppvärmning av bostäder är ju i princip borta till förmån för fjärrvärme. Av vårt stora skogsbestånd i Sverige kan man i princip göra allt som man idag använder olja till.
Visst finns det stora möjligheter för oss att anpassa till ett hållbart samhälle, den yngre generationen är ju dessutom mer villiga till anpassning än oss gamla 40-talister. Det stora problemet är de fattiga länderna som vill nå upp till vår standard, hur kan vi hjälpa dem att inte göra om våra misstag?

Jag håller med dej men det du säger om solpaneler stämmer däremot inte fr.o.m 1/1 2016 kan endast företag få bidrag för solcellsinstallationer.
Har själv bara LED-belysning i HELA huset & HB'n. För värme & varmvatten i huset har vi installerat bergvärme. Återvinningen sköter vi minutiöst & biologiskt avfall åker i varmkomposten. Med detta tycker jag att vi "drar vårt strå till stacken". Vår HB är från -91 & inte speciellt miljövänlig men det struntar vi i eftersom vi är så "rediga" med resten. Men det är klart att om staten subventionerar en ny miljövänlig HB med 50% av priset så kanske man börjar överväga ett köp:D.

Bennie
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Jag håller med dej men det du säger om solpaneler stämmer däremot inte fr.o.m 1/1 2016 kan endast företag få bidrag för solcellsinstallationer.
Har själv bara LED-belysning i HELA huset & HB'n. För värme & varmvatten i huset har vi installerat bergvärme. Återvinningen sköter vi minutiöst & biologiskt avfall åker i varmkomposten. Med detta tycker jag att vi "drar vårt strå till stacken". Vår HB är från -91 & inte speciellt miljövänlig men det struntar vi i eftersom vi är så "rediga" med resten. Men det är klart att om staten subventionerar en ny miljövänlig HB med 50% av priset så kanske man börjar överväga ett köp:D.

Bennie

Jag har väl missat det senaste om solcellsbidrag då kanske. Läste i en rapport från Energimyndigheten från hösten 2015 och där står inget om några ändringar, bara om ökade bidrag.
Precis som du säger så kan man vara mindre duktig på vissa saker men kan då kompensera det på andra områden

Stöd till solceller
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Hjulen måste rulla .En ska tillverka lerduvorna ,en ska skjuta ner dom och en ska plocka upp dom.
Om vi ska rädda detta jordklot måste vi bromsa denna idiotkonsumtion .För i tiden spenderade man 80% av sin vakna tid för att få mat på bordet.Så är det inte nu precis .
Minnst halva min inkomst går åt till bilar motorcyklar tv som byts innan den gamla pajar mixrar eltanborstar en bil till en ny kaffekokare av senaste snitt billiga barnarbetarkläder som fraktas över haven fram och tillbaka så man blir matt av bara tanken osv.En massa J-V skit egentligen .
Brödet bakar man i Norrland och fraktar med lastbil till Skåne dagligen.Kalkonen och kycklingen i Holand till halva priset.Sjuk är bara förnamnet .
Tillväxten måste bromsas ner till sparlåga .Det kommer aldrig att hända ,ingen vill det inte ens miljöfasisterna men det är nog nödvändigt .
Det arvet vi och våra föräldrar lämnar över till dom som inte ens är födda är ingen kul historia .

Det är dom som får ta i skiten.
Ingen är sugen på sänkt standard inte jag heller
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Så ant som sagt, tillväxt strävan och miljömålen passar liksom inte ihop. Ju mer tillväxt, ju mer miljöförstörande bieffekter. Men tillväxt genererar skatter och man kan undra vilket mål smäller högst, få in maximalt med skatter eller skapa ren miljö?
Jag tycker att det är renhårigare att dra in de skatter man behöver till samhället utan att maskera dessa som miljöskatter.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Jobbade en gång i tiden på en plattform utanför Brasilien där en styrman slängde alla våra kaffefilter i incineratorn för att de var klorblekta, dvs vita. Han hänvisade till en artikel i en tidning där det framhölls att man skulle välja de mörkare oblekta filtren då tillverkningen av dessa var miljövänligare. Resultatet blev att vi ombord var utan kaffefilter en lång tid, och tvingades använda toapapper etc som filter (blekt).
Styrmannen tänkte inte på att den miljöförstöring som dessa vita filter orsakar redan hade ägt rum, och att han eldade upp dessa inte förbättrade miljön på något sätt.


Jag funderar lite på bilismen och myndigheternas vilja att skattebetalarna skall stå för bidrag till vissa fordon (40000) och har svårt att förstå varför kollektivet skall betala för några redan välbeställda, få normalinkomsttagare köper elbilar tror jag.

Jag har lite svårt att formulera mig, men jag anser att en bil som redan genom att den tillverkats har gjort en stor miljöpåverkan måste användas så att detta slås ut på många år. Om den så har lite högre utsläpp så blir nog miljöpåverkan mindre än att skrota ut bilen för tidigt.Den betalar ju för sig genom högre förbrukning, som ju gynnar statskassan(skattedelen av drivmedelspriset är ju hög).Vid sidan av så betalade jag 3.80kr/liter bensin i South Carolina för ett par veckor sedan, troligen ännu billigare nu då både oljan och dollarn blivit billigare sedan dess.


Myndigheterna förefaller vilja höja kostnaderna för befintliga fordon för att vi skall köpa nya mer miljövänliga fordon, hoppas att det är för miljöns skull och inte för att de får in stora pengar i moms på varje nybilsförsäljning.

Någon oberoende borde räkna ut den optimala livslängden på en redan tillverkad bil ur miljösynpunkt. Om sedan Sverige skall bli fritt från fossila utsläpp så kan det ske men med samma tidsramar som i Parisavtalet, dvs om 30-40 år då hinner vi utnyttja befintliga fordon och ny teknik hinner utvecklas och servicestationer byggas mm.

Det går bra att som Tesla ägare hitta laddstationer med ledig plats nu när det finns några få tusen bilar, men om det blir miljontals bilar så blir det nog problem.

Alltså låt det ta tid, så alla nackdelar hinner visa sig.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Strömmen kommer från nånstans .Skitiga kraftverk .Elbilar löser inget ,tvärtom totalt meningslöst .Snarare en större belastning i slutändan .Batteritillverknig med ädelmetaller och en energikrävande process .
E 85 ha ha går folk fortfarande på det .
Om vi nu ska fokusera på bilar, snåla bilar det går och göra .Det har inte hänt mycket mer än en J-V hk hysteri.
Sluta förjävelen skövla regnskogen .
Inte en enda bil lever upp till kraven och målen för utsläpp .Politiker och makthavare bryr sig inte eller fattar inte .
Det är ynkryggar som inte vågar ställa krav för det är likamed politiskt sjävmord.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Tesla sin Megafactory løser mange av problemene rundt batteriproduksjon, ja produksjon av LiIon batterier krever mye enerǥi. Megafactory får sin energi fra solpaneler og vindkraftverk som mellomlagres på batterier, i løpet av et par år vil denne ene fabrikken produsere mer batterier enn resten av verden tilsamme. Haken er at Tesla selv vil forbruke hele produksjonen, premium kvalitet til biler og de øvrige til bufferbatterier for solpanel for hjem og bedrifter.

Det siste på solar fronten er hybrid installasjon, disse lader opp sine egne batterier før de eventuellt leverer kraft til nettet. Batterikraften brukes opp før en kjøper kraft fra nettet.

De nyeste Tesla superchargere som settes opp i solrike områder har solpaneltak over parkeringen som lagrer strøm i store batteripakker før bilene lades fra batteriene.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Det är fantastiskt bra då är världens energiförsörjning löst .En evighetsmaskin.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Är vår "miljöarbete" på rätt spår?

Av världens totala CO2-utsläpp står Sverige för ca 1,6 PROMILLE.
Även om vi släckte ner och stannade Sverige totalt så skulle det inte märkas i det stora hela.
Nä, vi i Sverige kan inte rädda världen som vissa politiker tycks tro.
(Därmed inte sagt utan att vi skall dra vårt strå till stacken.)
 
Toppen