• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är världen på väg att haverera?

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Är världen på väg att haverera?

Man får inte glömma att "sport" är liksom opium för folket. Då har de något att avreagera och gapa över, något de begriper. Hur skulle det se ut om de funderade vad makthavarna inte gör? Det skulle bli livat värre. Bättre då att sända lite sport och ge föreningar skattelättnader så de sparkar på bollen istället på oss andra, resonerar makten, tror jag..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bröd_och_skådespel

:)
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Är världen på väg att haverera?

Programmet "Vem Vet Mest" förpestar etern med 30 minuter varje vardag. Med reprissändningen på helgen så blir det sammanlagt 5 timmar i veckan.

Att SVT sänder 90 min högkvalitativ cup-fotboll med två av Sveriges bästa fotbollslag tycker jag borde accepteras.
Slår man ut 90 minuter på ett år så blir 1 min 44 sek cupfotboll veckan - detta att jämföra med 300 minuter trams-tv i veckan.

Är världen på väg att haverera? Ja, jag tror det att det kan ske om man hänger upp sig och blir upprörd av sådana här smådetaljer.
Men jag tror på mänskligheten. Jag förstår att jag tar plats ibland men förstår också att ge plats, till dom som anser sig behöva det, och jag accepterar det.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Är världen på väg att haverera?

Kan inte låta bli att påminna om off-knappen på invalidbion :) Man får inte låta media styra ens liv så till den milda grad att man blir upprörd över petitesser om jag inte gillar ett program tittar jag helt enkelt inte utan gör något annat istället , men många påpekar ivrig att jag betalar minsann Tv-licensen men man glömmer att det gör andra också :spinny: Ibland blir jag så tokless på alla manicker som styr människans liv totalt (snart).
Var på slalomtävling igårkväll med 2 av mina barnbarn som deltog vilket var väldigt roligt , man man blir lite förvånad då många av föräldrarna som satt på bänkarna som svalor i en rad och ivrigt knappade på sina mobiler och gav blanka fan i sin barn som kom farande i pisten MOBILEN var viktigare :confused: :confused: :confused:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är världen på väg att haverera?

Nu är det ju tveksamt om Jappe, vars tråd detta är, klarar sig utan "Vem vet mest", utan att bli otrevlig här på forumet, vilket vi inte vill. Bland dessa två ytterligheter, footboll eller någon frågesportprogram (som inte luktar bensin!) väljer jag frågesporten för blodtryckes skull. Men vill inte gärna döstirra på en skärm som inte engagerar. Hur vet jag det? Ungefär samma system som förritiden på krogen. När servitisen börjar verka atraktiv är det dags att gå hem...
Detta är ju ytterts personligt och en smaksak. Att sända sport på småtimmarna är okay för mig, liksom valdebatter. De är samtliga så knäppa att de går på vad som helst ändå, men då får de som "håller hjulen rullande" få sin rekreation ostörd...;)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Är världen på väg att haverera?

Ja, det undrar jag också. Helt obegripligt. (Kunde inte låta bli, du bjöd ju faktiskt på den ;) .)..........................

Klippa inlägg utan att ta dem i sin helhet tycker jag är löjligt, ska man börja med sådant i HBK oxå?
Blir mycket pajkastning om alla börjar som dig, dessutom en HBK Web.
Risk att det spårar ut som Big Spender säger och det är väl synd om det blir så.

Sport är livesändning och svårt att vänta med, era program går i repris flera gånger i veckan så ni kan välja när ni kan se det, så fungerar det inte med live sport.

/Pelle
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är världen på väg att haverera?

Hade jag vetat att tråden skulle urarta så hade jag aldrig startat den. Det första inlägget var lite ironiskt skrivet och jag har själv varit intresserad av båda av sport och att se på andra som sportar. Vem har inte åsidosatt viktiga saker under Stenmarks storhetstid exempelvis? Hela Sverige stannade ju på den tiden.

Naturligtvis går det att sända dessa viktiga fotbollsmatcher i repris som allt annat och det finns också andra sätt att se sportsändningar när man själv vill eller kan.

Eftersom intresset för sport är stort bland svenskarna så kanske SVT borde starta en särskild sportkanal så att onödiga kollisioner kunde undvikas allom till gagn och fromma. I en sådan kanal kunde man ju också sända följetongsprogrammen som är så viktiga för många. Fast, vid närmare eftertanke, så kanske det skulle ge upphov till ändå större konfrontationer mellan dessa båda fanatikergrupper! :D:D:D

Skojar bara, givetvis!

Jappe
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Är världen på väg att haverera?

Hade jag vetat att tråden skulle urarta så hade jag aldrig startat den.......................Skojar bara, givetvis!

Jappe

Det är tur man ingen tv i husbilen har, där kollar man grillen och kyler ölen tar sig ett glas vin med trevligt sällskap och vinkar till andra husbilsåkare, då havererar inte världen. :cool::D

/Pelle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Är världen på väg att haverera?

Klippa inlägg utan att ta dem i sin helhet tycker jag är löjligt, ska man börja med sådant i HBK oxå?
Blir mycket pajkastning om alla börjar som dig, dessutom en HBK Web.
Risk att det spårar ut som Big Spender säger och det är väl synd om det blir så.

Sport är livesändning och svårt att vänta med, era program går i repris flera gånger i veckan så ni kan välja när ni kan se det, så fungerar det inte med live sport.

/Pelle

Jag kan inte tycka det är fel att klippa ut ett citat om det är bara den delen man vill kommentera och resten av inlägget inte ändrar på andemeningen - eller om det, som i detta fall, enbart är en humoristisk blinkning och dessutom förklaras som sådan.

Detta inlägg hade inte förlorat något om jag klippt bort sista stycket.

Att däremot, i likhet med politiker och journalister, på allvar avsiktligt misstolka och debattera utifrån ett citat som är ryckt ur sitt sammanhang, är en helt annan sak.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Är världen på väg att haverera?

Tänkte vi lika alla människor då havererade världen ganska snart, får väl börja klippa och kommentera i humoristisk ordning, kan tänka mig hur otrevligt det skulle bli i slutändan att göra sig rolig på andras inlägg, får säga som Skellefteås tränare igår,,, det är vi mot hela j---a världen.:D:D
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Är världen på väg att haverera?

Hejsan i vårvintern ! Du "Bigspender" som verkar kunna och veta snart sagt ALLT varför har inte Du ställt upp i "vem vet mest" för Du skulle förmodligen sopa banan med både medtävlare och programledare hi. hi. jag tittar själv på det programmet ibland men älskar nästan all slags sport i TV, men inte kallar jag andra som inte delar mina TV-intressen för "galna fotbollshulliganer" ej heller vet mest hulliganer. Nej vi måste nog acceptera varandra med både fel o brister och även fördelar.
Tack för ordet och en fortsatt fin vår önskar
Hasse & Ingegerd
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Är världen på väg att haverera?

Ibland krokar evenemang och då måste man prioritera något. Tror nog att fotboll har fler tittare än Vem vet mest. Dessutom går programmet i repris, men en direktsänt idrottsevenemang i detta fallet fotboll, går inte i repris och vem vill titta när man vet resultatet. Så ser livet ut. Men nog borde SVT kunna ha en kanal där de la alla sina idrottssändningar så var problemet enkelt löst
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Är världen på väg att haverera?

Jag har inte aktivt tagit del av något idrottsprogram i massmedia sedan VM-finalen i fotboll 1958, men visst händer det att jag ibland fastnar framför TV när spänstiga flickor hoppar eller springer; ett genuint sportintresse vilket jag har försökt förklara för min hustru!
Men visst blir även jag irriterad på att åtskilliga försök att spela in intressanta långfilmer av och till förstörts av att sportprogram drar över tiden. Och lite mer udda filmer går aldrig i repris.

aake
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Är världen på väg att haverera?

Det är skönt att läsa att det finns fler än jag som inte är sportintresserade. Stundtals har jag känt mig en aning isolerad såsom totalt ointresserad av sport men nu vågar jag komma ut med sin oböjelse för detta fenomen som tycks svepa över samhället som en gråkall dimma.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Är världen på väg att haverera?

Skönt att veta att vi svenskar inte havererar. Vi har ju ett frälse som tänker åt oss och ser till att vi inte får i oss onyttiga saker t.ex. Nu är man inne på tanken att folk inte skall få röka utomhus ens. Jag gillar inte alls rök var den än drabbar mig. Har rökt som en dåre tills jag slutade för 25 år sedan. Efter den tidpunkten tycker jag att rök luktar f.

Jag tycker alltså inte om att man röker överallt men jag hatar överförmynderiet som skall tala om för oss vad som är hälsosamt och inte.

Återkommer alltså till att det ideligen tillkommer förbud för det en och det andra. Varför kan man inte förbjuda telefonförsäljning??

Något som jag retat mig på länge är att vi har ett öl som heter "folköl". Om vi försöker tänka oss in i beslutsprocessen då det benämningen infördes: Någon har alltså ansett att vi kan tillåta ett öl lämpligt för FOLKET. Det skall alltså hålla en lämpligt låg alkoholhalt så att folk i allmänhet skall få inhandla det i en vanlig matvaruaffär och dricka det utan att ställa till oreda i samhället. Det finns öl i olika klasser: 1, 2, 3 etc. Men det räckte inte för beslutsfattarna på den tiden man måste kalla det folköl om det hade en för FOLKET lämplig alkoholhalt.

Vi svenskar behöver förmyndare även om vi enligt svensk lag är myndiga.

Visst känns det tryggt??

:cool:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är världen på väg att haverera?

Uppenbarligen är vi inte myndiga, varjefall inte på riktigt så att det räknas. Jag inbillar mig själv att vara en självständig person med egna tankar, vissa menar alldeles för egna, men när jag träffar andra kulturer säger de att jag låter precis som en ärke svenne. Skall man vara smickrad eller sårad? Äkta genomsnitts svenne tycker att jag är alldeles för radikal och har på tok för starka åsikter.

Om man tänker vilka som har format förmyndarsamhället och vilka deras målgrupp var, så förstår man bättre varför de fick gräva en grop för ribban. Alltså kreti och pleti från trettiotalet hade inte många spån i huvudet, mest löss faktiskt. Men tiderna har ändrats och allmänbildaren TV har fostrat arbetaren att åtminstone frasera så det låter kultiverat, om det finns sedan någon substans i avgrunden är en annan sak, maktens män tror tydligen inte det då de håller på som de gör. Men omtanken från staten för den enskilldes bästa är rörande på ett plan, det skulle vara än mer givande om det gällde hela spektrumet, men den dagen får vi knappt se..

Annars är det lite smådumt att myndigheterna försöker fastslå vilken procent skall gälla. Alla vet ju att naturlagarna gäller även här och den gränsen går precis där när Shellacken från rokokomöblerna börjar lösas upp.....
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Är världen på väg att haverera?

Alve, nu blir jag nyfiken. Som varande obildad inom juridik och lagstiftning skulle det vara intressant att veta var det står att finna i lagstiftningen att öl med en speciell alkoholhalt skall kallas "Folköl".
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Är världen på väg att haverera?

Där har du onekligen en poäng. Jag har uppfattat det som att vi har lättöl, folköl och starköl. På 60-talet fanns också något som kallades mellanöl. Tycker att samtliga benämningar utom "folköl" är ok. Det är möjligt att vi tillrättavisade själva har myntat uttrycket "folköl".

:confused:
 
Toppen