• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är världen på väg att haverera?

F

F.d. 53267

Guest
Sv: Är världen på väg att haverera?

Världen har redan Havererat om det nu undgått någon.
Se bara på detta Pyramidspel som kallas Världsekonomin.
Totalt genomruttet. Politikerna har ingenting att säga till om
utan det är ett antal Stormrika Privata Bankirer som styr
och ställer. Men den STORA SMÄLLEN kommer nog ganska snart.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är världen på väg att haverera?

När Kinabubblan brister så kommer det nog att märkas. Många av dagens bortskämda låntagare i lilla Sverige kan få problem om/när räntorna börjar stiga igen. Bubblor finns lite här och var i världen!

Amerikas statsskuld är gigantisk!

Jappe
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Är världen på väg att haverera?

Dom flesta länders Statsskulder är väl också enorma.
Lilla Sveriges är på 1 357 miljarder kr = 1,357 biljoner kr.
Inga småsummor alltså.
En tröst är att lånen aldrig kommer att betalas tillbaka
utan ränta kommer att betalas i eviga tider.
Pengarna finns ju i realiteten inte heller utan är bara siffror
i Datorerna.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är världen på väg att haverera?

När Kinabubblan brister så kommer det nog att märkas. Många av dagens bortskämda låntagare i lilla Sverige kan få problem om/när räntorna börjar stiga igen. Bubblor finns lite här och var i världen!

Amerikas statsskuld är gigantisk!

Jappe

Mest synd om de ryssar som lånat USD till bostad av Nordea.
Skulden ökade 300% när rubeln föll.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är världen på väg att haverera?

Skulder i utenlandsk valuta er alltid forbunnet med risiko. Det samme gjelder om en plasserer penger i andre land. Har min pensjon i norske kroner og mitt forbruk i australske dollar, det merkes!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är världen på väg att haverera?

Det här med Kina är ingen överraskning för dem som följt Kina ett tag. Det är en klart uttalat strategi som västvärlden tycks ignorera. Först skulle de använda vårt kunnande och våra fabriker (men lokation i Kina) och trimma upp volymerna samt kunnande. De skulle också bunkra utlänskkapital så pass att ingen skulle kunna ostraffat gå mot deras intressen. När de når den kritiska massan, så vänder de intresset mot det egna landet och mer eller mindre struntar i andra länder. De behöver oss inte som konsumenter.
Många bedömare tror att vi är där nu. Kruxet är då att många länder har ingen egen tillverkning längre av någon typ. Sverige och USA är kanske värst drabbade, Tyskland inte så mycket. Prognosen i ett sådant scenario är våldsamt stigande prisnivå, men inte lönerna. Hela västvärlden är överskuldsatt med negativa räntor och ingen vet hur man kan komma ur rävsaxen. Stiger räntorna, försvinner marknaden, arbetslösheten ökar osv. De som kan räkna kan roa sig med hur länge det tar att amortera ned 20 års lånefest, samtidigt som räntorna stiger med minst 400%. (jag räknar att en normal räntenivå i en ekonomi i balans ligger på cirka 5 -6%)
Men bakgrund av ovan är riksbankens agerande de senaste åren fullständigt obegripligt. De vill enbart hålla kronans värde lågt, för att vi eventuellt skulle kunna leka industrination några år till. Men konsekvenserna?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.887
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Är världen på väg att haverera?

Skulder i utenlandsk valuta er alltid forbunnet med risiko. Det samme gjelder om en plasserer penger i andre land. Har min pensjon i norske kroner og mitt forbruk i australske dollar, det merkes!

Men NOK har gjort en återhämtning igen sedan raset, kanske passerar den SEK igen, så hoppet är inte ute :)

1,00 SEK = 1,02 NOK,

1,00 AUD = 6,37 NOK :(
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Är världen på väg att haverera?

Det där att man totalförbjuder personliga saker, är verkligen fömynderi. Rökning är visst skadligt, men om man tänker gå den vägen skall man väl börja med de värsta sakerna, alltså i den ordning de gör mest skada för samhället och för tredjepart.
Nr 1 är utan jämförelse, i alla tider, Religion i organiserad form.
Nr 2 är alkohol.
Nr 3 idag är överdrivet ätande.
Sedan blir det lite diffust, rökning kanske på plats 10 efter våldsvideor/dataspel...

Jag trodde inte att den här typen av inlägg var ok enligt forumets regler men eftersom det fortfarande finns kvar så vill jag bemöta den första punkten därför att jag tycker den uppfattningen är fel.

Religionens innehåll är i grunden icke-våldsamt och jag tror det är människan som individuellt eller i grupp leder bort religionen från dess andemening. Om man bemödar sig att titta lite djupare så ser man att alla religioner i botten bär på försoningstanken och i sin etik har kärleken till sin nästa som det primära. En stor majoritet av alla världens konflikter är mellan parter från samma religösa uppfattning.
Något som väl stämmer överens med detta är att när jag hörde om uttalande från en just nu avhoppad IS-krigare. Han berättade att de ledande männen inom IS inte brydde sig det minsta om det som var viktigt för sin religion. De våldtog, torterade, stal och dödade helt utan besinning, de var bara ute efter makt och pengar, precis som alla andra som gömmer sig och sina illdåd bakom religionens täckmantel
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Är världen på väg att haverera?

Men denna tråd har verkligen havererat. Gäller inte forumets regler längre? För att diskutera politik finns det många andra forum.

Eva
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är världen på väg att haverera?

Tycker att vi håller oss inom trådens "snäva" ram. Är världen på väg att haverera. Haveriutredningen måste naturligtvis beröra vissa kritiska sympton, så som sport och Vem vet mest.

Det ena ger det andra och debatten går vidare. I detta fall märkligt nog utan personliga påhopp, bara en sådan sak!

Religion är inte politik för oss nordbo, än så länge. Religion är för oss en privat sak. Men i vidare bemärkning, historisk och world wide, så har alldeles för många övertramp gjorts i religionens namn. Det var maktens verktyg att kontrollera menighetens tankar bårtom döden. Sedan kan man hitta merparten lyckliga troende som predikar godheten och det är dem väl unnat. Jag hoppas bara att de aldrig genomskådar spelet för bakom där lurar bitterheten av spillt liv.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är världen på väg att haverera?

För att ytterligare spä på förvirringen!

Ingen frågar

Ingen frågar varför de måste gå igenom samma helvete
samma sorts helvete som vi hade för 100 år sedan
Ingen vill gå emot de etablerade systemen
historien ska ha sin gång, gång på gång

Varför?
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Är världen på väg att haverera?

Som svar på din fråga har det nog den enkla förklaringen att för att komma vidare måste man ha lärt sig sin läxa och tydligen är det fortfarande de som inte lärt sig sin ännu och det går ut över resten.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är världen på väg att haverera?

Frågeställningen huruvida irrläror har ett berättigande är ingalunda nytt, och svaret blir nästan alltid ett Nja. Det beror på nämligen var man står som samhälle eller som individ. Ibland tror jag också att på väntan av Robocop så borde vi ha någon typ av sprärr mot vissa beteende som skulle fungera 24/7. Exempel är överflödiga.

Andra sidan är riskerna stora med mass manipulation, det har vi sett exempel från korsriddare till våra dagar. Jag gillar ankdammens modell där man gjort trosfrågorna mer till en privat sak och skillt dem nästan helt från politik.
Vissa behöver sin tro mer än andra. För min del får de ha det, bara de inte brackar mig på det, eller hjärntvättar sina barn med det. Kontrollmänniskor har svårt att acceptera gåtor och att livet kanske inte har någon mening annat än just föra livet vidare. ( Om du inte har planterat ett träd, så har du levt förgäves. gammalt Kinesiskt ordspråk syftandes på samma sak..)

Ur perspektivet ovan blir det ju väldigt bekvämt om någon fixat hela paketet redan för länge sedan och för oss som individer är det bara att acceptera detta, och framför allt, inte fundera på detta vidare för det skulle uppfattas som ett frågasättande av den allsmäktige vilket i sin tur är den största synden som finns. Typ arvssynd. I detta läge blir religösa ofta villrådiga och vill stänga tråden. För man är där och knackar på den låsta rummens dörr. Farliga saker. Detta konstaterade Ibsen också och fick betala ett högt pris.

För en ateist som tror på vetenskapen och människans bräcklighet är livet en plåga så länge man inte accepterat osäkerhetes momenten som livets slumpmotor omger oss. En del står inte ut med detta, utan ökar larmet med eller utan flaska, andra behöver någon typ av religion, men det sköna i Sverige är att det är fritt fram att välja det som passar just för dig......
 
Toppen