• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är ställplatserna som vi står på sanerade.

F

F.d. 12848

Guest
Vi står på gamla uppställnings platser för båtar på många ställen,är dom sanerad för spill kemikaler i marken spik o skruv det finns ju barn som lekerpå dessa områden.Jag fick punka när jag stod i Hunnebostrand en skruv i hjulet jag klagade och ville ha ersättning,men inte du skall vara glad att du får stå där hälsar Illåsen
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Är ställplatserna som vi står på sanerade.

Ja så är det, man får tänka sig för innan man parkerar på båtplatser o vissa andra ställen ock, var själv ute för en liknande händelse ,men hade tur som gick o kikade först, spikbrädor o gamla spikar, franskskruv plåtbitar, låg gömt i gräset.
hade man kört där så hade däcken sett ut som en igelkott, mardröm tänk att få punka på 2 eller3 hjul Och den blev jag hänvisad till av en ansvarig på platsen
Åkte därifrån efter att jag uppmanat honom att städa, Hälsningar Lasse
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Är ställplatserna som vi står på sanerade.

Jag fick punka när jag stod i Hunnebostrand en skruv i hjulet jag klagade och ville ha ersättning,men inte du skall vara glad att du får stå där hälsar Illåsen

Var det nån som tog betalt när du var i Hunnebo och i så fall vem?
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Är ställplatserna som vi står på sanerade.

Det var skolungdom som tog betalt när jag påpekade vad som hänt, så ringde dom till ansvariga som jag pratade med fick då svaret att man parkerar på egen risk.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Sv: Är ställplatserna som vi står på sanerade.

Tack för infon!
Då vet vi att man kör förbi och låter någon mer intresserad ställplats anordnare
Får ta del av vårt besök istället.
/ Annette.Bengt
 
B

Boxer

Guest
Sv: Är ställplatserna som vi står på sanerade.

Givetvis ska platserna vara städade men ska båtklubben eller vem som hyr ut platsen vara skadeståndsskyldiga för skador på bilarna då blir det nog ont om klubbar som vill anordna ställplatser.
Vi får nog räkna med att dom vill tjäna en hacka om dom fixar en ställplats.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Är ställplatserna som vi står på sanerade.

Städar dom upp och håller ordning som alla kräver att vi ska göra efter oss när vi reser från något ställe då är det en annan sak.

Då får dom gärna tjäna en hacka på mig om jag utan risk kan stå på en båtklubbs ställplats utan att riskera en punktering.

/pelle
 
F

F.d. 1742

Guest
Sv: Är ställplatserna som vi står på sanerade.

Läs inlägget som fanns på Mentoronline i förra veckan.

Giftcocktail på båtplatserna

2012-04-19
Att lägga fritidsbåten i vattnet är ett rent nöje, arbetet dessförinnan desto smutsigare – och dessutom riskabelt. Enligt forskare är halterna av giftiga ämnen på båtuppläggningsplatserna fortsatt mycket höga.
Färgflagorna och dammet vid arbetet inför båtsäsongen utgör en risk för både båtägare och mark, liksom vattendragen dit gifterna kan spridas.

Det säger Britta Eklund, forskare vid Stockholms universitet, SU.

- Det behövs nationella regler för verksamheten med en minimering av fortsatt giftspridning till miljön och även för att minska hälsoriskerna för båtägarna.

HON ÄR ANSVARIG för en sammanställning av undersökningar av 34 båtuppläggningsplatser för fritidsbåtar i svenska kustkommuner.

Sammanställningen uppges avslöja fynd som skulle kunna få den mest inbitne båtfantast att överväga en annan fritidssysselsättning: koppar i mängder som överskrider gränsvärdet runt 100 gånger, bly i 180 gånger för höga halter och cirka 450 gånger för mycket kvicksilver.

Forskarna har även funnit cancerogena polycykliska aromatiska kolväten (PAH) i cirka 2 000 gånger för stora mängder, liksom PCB och även det sedan länge förbjudna hormonstörande tributyltenn, TBT.

DET HANDLAR OM väldigt höga halter av ämnen som är mycket giftiga, enligt Britta Eklund. Som anser att traditionell båtskötsel bör ersättas av metoder som innebär mindre användning av gifter.

- Särskilt alarmerande är att de högsta halterna påträffas i det översta markskiktet vilket tyder på att gifterna nyligen tillförts, säger SU-forskaren.

PK, mentoronline.se

Det kan vara bra att veta vad man har under fötterna.
Christer
 
Toppen