• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är naturen upp och ner?

H

hianders

Guest
Man funderar ju ibland! Det har ju basunerats ut i media att det skulle bli invasion av bl a getingar och fästingar denna sommar. Men, vi kan konstatera att (i södra Dalarna)

- vi har praktiskt taget inte haft några getingar alls på vår gård (tack och lov)
- vi har varit helt myggfria (vilket varit väldigt skönt)
- vi inte plockat speciellt många fästingar på Grabbarna Grus

Vi kan också konstatera att vi haft väldigt lite fåglar hos oss denna sommar. Det har tidigare år varit fullt med fåglar i holkarna.

Har fler upptäckt dessa fenomen?
:wideeyed:

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Är naturen upp och ner?

I Bromölla finns getingar - har haft hit Anticimex för att utrota ett bo på uteplatsen. Fåglar har vi gott om. Två fästingar hittills i år på Saga vilket är rätt normalt - hon har scalibor halsband. Grannens Golden som inte har något skydd får fästingar var och varannan dag.
I svampskogen saknas inte myggor - dom verka ha kongress där vi går när det är lite fuktigt!!!!
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Är naturen upp och ner?

Här (södra Småland) har vi inga mygg, knott eller getingar - bortsett från bålgetingar.
Däremot är det gott om fästingar på både katter och jyckar.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Är naturen upp och ner?

Att det inte finns så många fåglar, är beroende inte så många insekter till fåglar.

Här vid Århus i Danmark, jag noterar också att nedgången av mygg, men en växande fukt - så myggen troligen kommer nästa år.

Jag är glad att leva upp till en park (den fridfulla kyrkogården) och kanske inte märker minskningen av antalet i fåglar. :)

En plats måste fåglar vara, trots den stränga vintern, och jag tycker här är nog av andra insekter.
Så för småfulenes antal, är rovfåglar också glada. :oops:

Om du inte kan lyssna och titta på naturens fåglar, da är de her med ljud, bild och dansk text - kan laddas ner till din telefon, bärbar dator mm. ( 12 Mb )

Visa bilaga fugle.zip
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Är naturen upp och ner?

PS.
Om du frågar - var hittade du den här samlingen?
Så är mitt svar - jag har själv sammansatt den av olika material.

Om du inte har mycket arbete att kunna namnge och identifiera djur i naturen ?

"Er du dus med himlens fugle og skovens grønne træ’r?
Så har du fundet ind til det,
Som gør livet allermest værd!"

mmm3.dk - Morsomme Mænds Morskabsklub
 
Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest
Sv: Är naturen upp och ner?

Hörde (eller läste) någonstans att t o m i Gysinge-trakten, bl a på Östa camping, kunde man vara ute utan någon mygghatt el dylikt nu i sommar. Jag tror inte de har hunnit bespruta mot mygg där ännu (nedre Dalälven). Tänk vilken upplevelse för de som bor där som har det så jobbigt varje sommar med myggplågan.

Vi bor ca 4-5 mil från dessa myggområden.

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 3705

Guest
Sv: Är naturen upp och ner?

Här, utanför Laxå, har det inte varit mycket av något, varken getingar, knott, mygg eller fästingar. Vi brukar knappt kunna vara utomhus från midsommar och ett bra tag framåt pga knott, men i år var det nog bara så tre-fyra dagar som det var mycket.
 
Toppen