• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är man riktigt klok?

Louise & Anders 53

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
53
Medlemskap
2024
Hej alla!
Är man riktigt klok? Idag har vi beställt en ny husbil - en Bürstner I 710 G -07. Den har en planlösning och detaljer som vi föll för, men mycket pengar emellan (hua mej). Nu får man väl abstinens fram till leverans i april........men kul ska det bli. Premiärtur till Holland i början maj.
Hälsningar
Louise o Anders
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Är man riktigt klok?

;) Va roligt !
Nu är det bara att räkna dagarna :wink:
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Är man riktigt klok?

Det är inte klokt att åka in till nån handlare, vi var och tittade efter ett säkerhetsskåp till vår gamla bil, och kom hem med en ny bil istället. Det löste i.o.fsig problemet med säkerhetsskåp, för nu finns det inget att låsa in. en det är jättekul med ny bil så LYCKA TILL.
Ove.G :D:D
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Är man riktigt klok?

Man lever bara en gång! Det gäller även att ta till vara den tid man får vara krisk och kry.
Det vet vi i alla fall i vår familj.
Lycka till och njut!!:wink:

/Nisse
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Är man riktigt klok?

Ja va f-n, kulorna är ju till för att rulla! Finns dom så ska dom väl användas? Det som blir över efteråt kommer bara nån junior att köpa en insatslägenhet för så att fler kan sko sig..
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Är man riktigt klok?

Vi tillhör dom som är ute och gör av med barnens arv, så gläds åt er nya husbil. Det är roligare att resa runt med husbilen än att "bläddra i bankboken"
Pengar är som gödsel, dom gör nytta först när dom sprids. Efter att ha läst andra insändare så kommer vi fram till att du är mycket KLOK.
 
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Är man riktigt klok?

Grattis,
jo jag köpte också min dröm

och det där om lösningen på säkerhetsskåpet det var kul!!!!
det är väl ungefär så jag också har det.. skratt
 
F

F.d. 6095

Guest
Sv: Är man riktigt klok?

Grattis!
Visst är du klok! Vi sitter också i " väntans tider " på vår bil.
Hälsn. Mikael;)
 

Louise & Anders 53

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
53
Medlemskap
2024
Sv: Är man riktigt klok?

Hej alla snälla husbilsmänniskor! Tack för Ert omdömme. Som sagt Ove.G, kul det där med säkerhetsskåpet som löste sig så ......smidigt. Nu sitter vi kanske båda på samma kala kulle, vem vet. Eva&Hasse 9 och Kölis - javisst, ny husbil (med jämna mellanrum) minimerar eventuella arvstvister.
Skämt åsido. Kul är det och väntans tid känns alltid för lång. När bilen anlänt börjar pysslet med att sätta sin egen prägel på åket. Det är också kul.
På tal om ny husbil. Vi provkörde naturligtvis innan vi "föll som furor". Jag måste säga att Fiat lyckats mycket väl med sin nya motor, vx-låda och chassi. Härligt om någon av Er andra också har synpunkter på detsamma.
Tills vidare - må väl alla!
AndersU
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Är man riktigt klok?

I augusti 2003 upptäckte vi att det skulle vara användbart med en liten kärra för att köra sopor till tippen, mm.
Vi hade ju redan dragkrok på den ena bilen.
Husvagnssvensson i kållered annonserade om billiga kärror så vi for dit.
Inte blev det nån kärra för de var så små, så vi hamnade i en Hymer som vi provkörde - "bara på kul".
Det hela äventyret slutade på husbilsmässan i Jönköping sept samma år med ett köp av en McLouis 690G - demobilen i montern.

Skillnaden i pris mellan sopkärran o den andra blev väl så där 450.000
Så kan det gå när inte haspeln är på.

DS
 
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Är man riktigt klok?

Hej
nu blev jag nyfiken
vad gillar ni McLouisen???
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Är man riktigt klok?

Hej, tjejen.
McLouisen var vår första husbil så vi var verkligen noviser kring vad som vore bäst för oss.
Men den största anledningen till att det blev den bilen var det stora garaget, med dörr in till bodelen, så att dottern - då tolv år kunde förvara sina kaniner på ett praktiskt sätt när vi körde runt på kaninhoppningstävlingar.!!!!
Som sagt vi var helt okunninga. Vad vi snabbt konstaterade efter några veckor var ju att dinetten med fyra fasta obekväma sittplatser var opraktiskt. Dvs inga vändbara framstolar. Och helt rakt i ryggen som en vinkelhake.
Det största problemet var nog att bilen inte motsvarade våra förväntningar för vinterbruk. Vi beställde bilen med vinterdäck, golvvärme och elpatron. Någon tvekan om vår avsikt om vinterbruk borde därför inte finnas hos säljaren.
Vår avsikt att nyttja den på skidsemestrar kunde skrinläggas för ingen tyckte det var särskilt angenämt att vakna med en snöhög (vatten på täcket).
Bilen var en alkovmodell så alkoven var bra för att lämpa upp barnet med kompisar i, men gjorde bilen vindkänslig och trött med det stora luftmotståndet. Trots FIATs stora diesel och Maxichassi.
Vi körde ca 5000 mil med bilen och under tiden så hade mycket skramlat loss, duschgolv spruckit, det snöade in genom stängda takluckor, mm.
Kvalitén kändes inte helt godtagbar. Men det värsta var nog att säljföretaget - BoiBil utanför Tranås lovade garantiåtgärder, som man aldrig utförde.
Vi anmälde företaget till ARN där vi dock förlorade tvisten eftersom ARN krävde utlåtande från opartisk besiktningsman, trots att säljföretaget skriftligen utlovat att åtgärda felen.
Vid beskedet från ARN hade vi redan gett upp och sålt bilen.
Mvh
DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Är man riktigt klok?

OJ!!!

det var mycket att läsa och jättetråkigt för er
jag frågade för jag själv var lite förtjust i McLouis när jag kollade runt,
jag har också varit sugen på garage men på kort bil 6m, måste ju kunna parkera i stockholm och de var de enda jag hittade som hade allt jag ville ha
men det var framför allt priset som tilltalade...

jag lyfte o kolla o pillade här o där... och bla så såg jag marken genom tex varmvattenberedarens dragningar och kände att jag ville ha en mer issolerad bil,
tack för det beslutet när jag nu läser om erat

har också haft kontakt med nämnda försäljare, och han var liiiite för överlägsen för mig...
när en försäljare säger till mig "lilla gumman, inget du behöver bry dig om" då tackar jag för det o gör ett stort fett streck över hans nr!

jag fick inte ihop bilden på er bil med Mc Louis...vet att de gör en väldans massa bilar som ej finns i sverige men misstänker att detta är eran nya bil

vad gäller alkov, jag har en alkov "bara" 2,3a och den går som ett skollat troll!! körde igår på lite små vägar och det var en jättebacke som jag undrade lite hur bilen skulle gå i... så jag gasade fullt, och han kom som ett spjut!!! puss på min bil!! så jag är jättenöjd, pratar vi motorväg så går han också jättebra (viskar 145 km) och det finns lite mer o ge

var det kondens i bilen menar ni??

mm blir nostalgisk nu...
detta är mååånga år sen... jag förändrade min camping från mc o liiitet tält till skåpbil.. o vilket lyft!!, skön madrass o allt på plats, inget packande... morgonen bestod i att torka all plåt... mmm det var tider det.... ler

med denna har jag varit ute i -10 flera gånger nu men det är runt 23 inne (på gas bara) och varmt överallt där jag tillåter det... hm... stänger av både förarhytten o alkoven
men det är varmt i skåpen även mot väggen, har ingen kondens någonstans
jo på gasflaskan som går då... tom is på den... ler

vad blev det för bil nu?
hur o vart åker ni? fricamp? åker på vintern nu?

kram kram
Ji
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Är man riktigt klok?

Hej, igen.
Jo, det stämmer med bilden på bilen. Det är inte McLouisen utan den nya bilen - en Adria Vision, som är en mycket trevlig bil. Men det är en ny modell som tyvärr lider av lite barnsjukdomar just nu. Tror dock på att det mesta blir åtgärdat efterhand.
Det var nog klokt av dig att välja nåt annat och annan leverantör.
Vi har köpt vår nya bil hos en firma i Landvetter strax öster om Göteborg, som har en alldeles utmärkt servicenivå och är trevliga dessutom.
Vi kör året runt med bilen - både i Svedala, men främst i sydtyskland och alperna som är mitt favoritområde i Europa. Ja, det finns andra oxå - tex Adriatiska kusten öster om Venedig där vi stått med husbil några gånger.
Vad åker du själv i ? Och vart helst?
Mvh
Dag
ps
nej, det var inte bara kondens - det var snöhögar i dubbelsängen och på golvet under två av takluckorna
ds



 
Senast redigerad av en moderator:
P

PAM 97

Guest
Sv: Är man riktigt klok?

Här en till som många tycker att, dom är inte kloka, vi köpte en Arca 376/ 89:a 2004, som vi trivdes alldeles utmärkt i, vi sa det den här kommer vi att ha i flera år, men skit va vi bedrog oss, vi åkte ju till Elmiamässan o tittade runt o trivdes, så hittade vi Mats från Mälarcamp i Märsta som är en mycket trevlig mäniska,vi köpte våran Arca utav honom, tittade på deras utbud som vi tyckte låg lite för högt i pris för oss då sa han vi har en ny Adriatik 573:a 06 som ni får till bra pris med mässpaket, och ett bra pris för den gamla. SÅ NU GÅR MAN I VÄNTANS TIDER!! FÖSRSTA MARS!!!
 
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Är man riktigt klok?

hej
jag har en Fiat Dukato, alkov 6m, Chausson, en "franzoz" och är jättenöjd med den,
det är min enda bil så jag åker varje dag
åker i sverige bara eftersom jag har katt, åker ut till ställen man kan ta en vandring på och sover över par dagar, grillar o myser

det är bra med alkov för jag har bara skrapat rutorna 2 ggr på 2 vintrar, det är bra med keps!! o förra vintern var ju rekord vad gäller snö..

kram kram
Ji
 
F

F.d. 436

Guest
Sv: Är man riktigt klok?

Hei Anders,
du er helt galen:wink:
Håper at ventetiden ikke blir for lang.
Du har mye å glede deg til.
Jeg måtte vente på min Marano 640 i 3 måneder, holdt nesten ikke ut:wideeyed:
Ønsker deg en god tur til Holland!
 
S

Sten 776

Guest
Sv: Är man riktigt klok?

Vi tror att ,du är som oss andra, vi skall köpa en AC till husvagnen, för vi hade fått för oss att vi skulle campa på värmen. Vi kom också hem med en ny Burstner I 660, för tre år sen! Vi har inte upplevt så mycket på så kort tid innan, trots både båtar, charter och husvagnar.



Hälsningar



IngMarie och Sten
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen