• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är jag unik i husbilsklubben?

I

Ice-Man

Guest
Sv: Är jag unik i husbilsklubben?

Knappast! Men det är klart vi är i minoritet. För min del är det själva friheten med camping som är det primära, inte vilket fordon folk kör med.
Vad har du för husbil då?
Själv har jag en Neoplan Skyliner (www.nightrider.se), det är en f.d. artistbuss som jag modifierat en del för att passa ändamålet bättre - har bl.a. monterat nytt Ikeakök i den, pentryt i bussar är ju inte mycket att hurra för... Har även monterat solpanel och ett gäng stora gelbatterier. Dusch har vi och vi tar med oss 700 liter vatten i tankarna så vi slipper snåla :)
Även om vi inte är så många i familjen (vi brukar vara 3-4 st) så tycker vi att det är skönt att ha utrymme omkring oss. Den tar ju klart en del diesel, men det är det värt för att ha en rullande lägenhet.

För några år sedan hade vi husvagn, men sen råkade det bli husbuss när vi tittade oss omkring efter en lämplig husbil. Detta är vår andra buss och vi trivs enormt bra med den, längtar ut så fort vi har lite ledigt! Jag skulle kunna tänka mig att bo i den permanent, men jag är ensam om att tycka det i denna familjen :)

I vinter skall jag bygga om lite i den - lite saker som man kommit på som vi vill ändra på - bara att bygga, behöver ju inte tänka på vikten precis...
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Är jag unik i husbilsklubben?

År 1995 hittade jag en Iveco Daily 35 TD av 1988 års modell. Den var alltså då inte så gammal. Hade gått 14.000 mil. (nu över 20.000 mil). Den är 6,72 m lång och har högt tak. Tidigare ägare var bl.a. Carla Yellow Racing Team som hade använt den vid sina tävlingar här o där i europa. Den är utrustad med en 150 l dieseltank och två avfallstankar på c:a 100 l vardera.

Bilen var illa hanterad och klantigt inredd för boende. Rostskador men med toppen maskineri.

Den är idag inredd för 4 personer. Alde vattenburen värme. Värmeväxlare. Avdelat sovrum med separat toalett och duschrum. Dusch som verkligen fungerar med 135 l rostfri vattentank. Golvvärme i sovrum och duschrum.

Bränsleförbrukning 1 l/mil. Räcker till Italienska gränsen.

Färdigbyggd var totalvikten 4,6 ton och har uppgraderats till 45 TD.

Inköpspris 60.000:-. Köpte all inredning fabriksnytt. (100.000:) Svängbara pilotstolar, fönster med inbyggda mygnät, gasolspis med integrerad diskho och slask, värmepanna Alde. Kranar och duscharmatur av villastandard. Kassettoa.

Inredning utan ädelträ. (har vi inte hemma heller).

Nöjda.
icon7.gif
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Är jag unik i husbilsklubben?

Hej.
Har du mån tro lite bilder på din skapelse?
Stephan
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Är jag unik i husbilsklubben?

Hej Ludwig,
det vore kul att få se en bild på skapelsen.
Vill minnas att Carla var en värsting på motorcykel och körde HD.
Han har en tjusig gammal MC-verkstad i Stockholm och servade bl.a. min HD för några år sedan.
V-backen :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Är jag unik i husbilsklubben?

Låter som din husbil inte har mycket mer än motorn kvar original :)
Om man bygger själv kan man ju få det exakt som man vill och har planerat, blir ju väldigt personligt!

Själv har jag inte hunnit med så himla mycket med denna bussen, har ju inte haft den så länge, men mycket var ju klart i den redan när vi köpte den. I vinter blir det nog en del sena snickar/mekar-kvällar i bussen - allra roligast är det ju förstås att fundera ut hur man vill ha det, det är avkoppling för mig. :)

Jag har två dieseltankar på totalt 350 liter, men jag klarar mig bara till gränsen mot Österrike ungefär, dvs strax över 3 liter milen vill V10:an ha... Totalvikten ligger på 20.840kg.
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Är jag unik i husbilsklubben?

Nope det har även vi!

Kolla onslow's dagbok under Damernas där finns berättelsen om hur en dröm blir verklighet!

/elisabeth
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Är jag unik i husbilsklubben?

Lägger in några bilder på hur den ser ut nu. Återkommer med bilder från inredningsjobbet. Måste scanna först. Bilder från ångkameran.
 

Bilagor

  • P6210077.JPG
    P6210077.JPG
    680,5 KB · Visningar: 15
  • P8290175.JPG
    P8290175.JPG
    608 KB · Visningar: 8
  • P8290177.JPG
    P8290177.JPG
    583,3 KB · Visningar: 8
  • P8290178.JPG
    P8290178.JPG
    630,4 KB · Visningar: 12
  • P8290180.JPG
    P8290180.JPG
    601,6 KB · Visningar: 10
F

F.d. 5570

Guest
Sv: Är jag unik i husbilsklubben?

Alve...Det är en -81 men byggd till husbil 2001,luftfjädring runt om så man gungar fram skönt på vägarna...:yes:
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Är jag unik i husbilsklubben?

Hej
Kul att se era byggen. Kämpade själv för några år sedan och byggde inredning i en Cheva Van 4X4. Skåpen byggdes på stålprofiler och i 1,5 mm plåt. Praktiskt då man kan ha kylskåps magenter på sidorna. Luckorna köptes färdiga på Ikea innan start för att få måtten på skåpen. Bänkskivan i massiv ek från Bauhaus. Ett kompressorkylskåp från Waeco.
 

Bilagor

  • Sida2 005.jpg
    Sida2 005.jpg
    81,2 KB · Visningar: 5
  • Kopia av PICT4177.JPG
    Kopia av PICT4177.JPG
    19,7 KB · Visningar: 1.323
  • PICT4175.JPG
    PICT4175.JPG
    104,7 KB · Visningar: 5
  • Sida2 003.jpg
    Sida2 003.jpg
    51,3 KB · Visningar: 1.323
  • Sida2 001.jpg
    Sida2 001.jpg
    138 KB · Visningar: 5
F

F.d. 4018

Guest
Sv: Är jag unik i husbilsklubben?

Hej alla!

Vi åker omkring i en ombyggd bokbuss. Den rullade i Landskrona 1983 - 1998, och därefter byggdes den om till husbuss. Det är en Volvo B6FA, 9,60 meter lång med en tjänstevikt på 9 ton.

Hälsningar,
Janne och Jane
 

Bilagor

  • PICT0738.JPG
    PICT0738.JPG
    696,4 KB · Visningar: 14
  • MVC-004F.JPG
    MVC-004F.JPG
    68,2 KB · Visningar: 16
  • MVC-009F.JPG
    MVC-009F.JPG
    65,8 KB · Visningar: 16

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Är jag unik i husbilsklubben?

Hej alla!

Vi åker omkring i en ombyggd bokbuss. Den rullade i Landskrona 1983 - 1998, och därefter byggdes den om till husbuss. Det är en Volvo B6FA, 9,60 meter lång med en tjänstevikt på 9 ton.

Hälsningar,
Janne och Jane

Berätta mera.

Hälsningar
Alve
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Är jag unik i husbilsklubben?

"Hemmabyggena" är kul att se bilder på, hur proffsiga inredningar som helst. Vi som har standardbilar behöver egentligen inte visa några bilder, alla vet ju hur dom ser ut. Mera bilder från dom som har tid kraft och fantasi nog för att bygga eget.
 
Toppen