• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är jag sjuk?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Carola fick en fruktansvärd huvudvärk i torsdags, vi fick åka in på akuten på Söderhamns sjukhus. Hon kom ut med ett recept på just Naproxen, med instruktion att ta en cocktail med 2 Naproxen och 2 Alvedon samtidigt.

Det fungerade, huvudvärken försvann och nu går hon hos sjukgymnasten som hjälper henne med spänningar som finns i nacken.


image.jpg
Tommy
 

lasse q

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
4820
Medlemskap
2024
Carola fick en fruktansvärd huvudvärk i torsdags, vi fick åka in på akuten på Söderhamns sjukhus. Hon kom ut med ett recept på just Naproxen, med instruktion att ta en cocktail med 2 Naproxen och 2 Alvedon samtidigt.

Det fungerade, huvudvärken försvann och nu går hon hos sjukgymnasten som hjälper henne med spänningar som finns i nacken.


Visa bilaga 206995
Tommy
Hejsan Tommy
Sambon har liknande muskelproblem o har också sivastatin. Fick du nån annan medicin
mot ?
Lasse Q
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hejsan Tommy
Sambon har liknande muskelproblem o har också sivastatin. Fick du nån annan medicin
mot ?
Lasse Q
Ja i mitt fall fick jag först och främst rekommendationen rå vitlök och citroner, om inte det skulle räcka och kolesterolet ökar så fick jag recept på:

Ezetimib

Beskrivning

Ezetimib är en typ av blodfettssänkande läkemedel som kan användas som tillägg till eller, vid biverkningsproblem, istället för statiner. Substansen klassificeras inom ATC-systemet under C10AX, samma klass som PCSK9-hämmarna. Wikipedia

En mindre dos 10 mg, enligt min doktor innehåller den inte statiner som jag troligen inte tål.

Men det här var/är min historia, det är troligen väldigt individuellt och låt doktorn avgöra.

Tommy
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Ja i mitt fall fick jag först och främst rekommendationen rå vitlök och citroner, om inte det skulle räcka och kolesterolet ökar så fick jag recept på:

Ezetimib

Beskrivning

Ezetimib är en typ av blodfettssänkande läkemedel som kan användas som tillägg till eller, vid biverkningsproblem, istället för statiner. Substansen klassificeras inom ATC-systemet under C10AX, samma klass som PCSK9-hämmarna. Wikipedia



En mindre dos 10 mg, enligt min doktor innehåller den inte statiner som jag troligen inte tål.

Men det här var/är min historia, det är troligen väldigt individuellt och låt doktorn avgöra.

Tommy
Det är alltid tråkigt att höra att någon är/blir sjuk eller har mera eller mindre uttalade besvär. Jag verkligen tror att det bästa är som Tommy skriver "behandlingen är individuell" och beroende av personens alla hälsofaktorer och därför bör alltid skötas av läkare.

Att bara utsätta läkemedel för att det är orsaken till biverkningar kan vara fel i läkekonsten. Man ska alltid göra en behandlingsplan - kontrollera effekten av utsättandet, ersätta medicinen med annan medicin eller andra hälsoåtgärder, etc.
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Det är alltid tråkigt att höra att någon är/blir sjuk eller har mera eller mindre uttalade besvär. Jag verkligen tror att det bästa är som Tommy skriver "behandlingen är individuell" och beroende av personens alla hälsofaktorer och därför bör alltid skötas av läkare.

Att bara utsätta läkemedel för att det är orsaken till biverkningar kan vara fel i läkekonsten. Man ska alltid göra en behandlingsplan - kontrollera effekten av utsättandet, ersätta medicinen med annan medicin eller andra hälsoåtgärder, etc.
Carola fick en fruktansvärd huvudvärk i torsdags, vi fick åka in på akuten på Söderhamns sjukhus. Hon kom ut med ett recept på just Naproxen, med instruktion att ta en cocktail med 2 Naproxen och 2 Alvedon samtidigt.

Det fungerade, huvudvärken försvann och nu går hon hos sjukgymnasten som hjälper henne med spänningar som finns i nacken.


Visa bilaga 206995
Tommy

Carola fick en fruktansvärd huvudvärk i torsdags, vi fick åka in på akuten på Söderhamns sjukhus. Hon kom ut med ett recept på just Naproxen, med instruktion att ta en cocktail med 2 Naproxen och 2 Alvedon samtidigt.

Det fungerade, huvudvärken försvann och nu går hon hos sjukgymnasten som hjälper henne med spänningar som finns i nacken.


Visa bilaga 206995
Tommy
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Min läkare skrev också ut en naproxen och en alvedon och en omapresol för naproxen är inte så bra för magen. En del läkare har olika uppfattning om mediciner ??
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har en känsla av att när man kommer upp lite i åren så är inte botandet det läkaren siktar på utan eliminerandet av symptomen. Som tur är så har jag fått en ny läkare, en underbar tjej i 30-årsåldern från Iran. Jag var hos henne på vårdcentralen för EKG-test men hon gjorde en fullständig genomgång av den gamla skrotten, det var bara obduktionen som fattades. Det är inte utan att man känner sig väl omhändertagen. Allt sedan jag fick infarkten med operation som följd & alla läkarbesök efter detta så har jag haft invandrade läkare. Min uppfattning är att dom verkligen bryr sig om patienten i motsats till många svenska läkare som inte ägnar tid åt patienten & kan även vara nonchalanta. Man skulle kunna tro att dom tänker "Ok, det var den & nu på nästa" när man lämnar rummet.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Jag har numera Rosuvastatin mot högt kolesterol och det har fungerat bra i över ett år nu. Jag har testat Simvastatin Ezetimid och några till som jag fick ont i musklerna och blev svag av.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag kan tycka att det är tokigt att man får hylla invandrar läkarna och klanka ner på svenska läkare, hade det varit åt andra hållet så hade det inte varit okej, man hade troligen stämplats som rasist också. Nu kan jag nästan tycka, vaddå är du förvånad att en invandrare är bra på sitt jobb.

Jag har haft både bra och dåliga upplevelser på sjukhusen, det spelar ingen roll om det är invandrare eller svenska läkare, så länge dom har rätt utbildning.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag kan tycka att det är tokigt att man får hylla invandrar läkarna och klanka ner på svenska läkare, hade det varit åt andra hållet så hade det inte varit okej, man hade troligen stämplats som rasist också. Nu kan jag nästan tycka, vaddå är du förvånad att en invandrare är bra på sitt jobb.

Jag har haft både bra och dåliga upplevelser på sjukhusen, det spelar ingen roll om det är invandrare eller svenska läkare, så länge dom har rätt utbildning.
Jag har inte skrivit att alla svenska läkare är ointresserade & nonchalanta utan några få. Att jag rosar invandrarläkarna beror på att det är min erfarenhet av alla dessa som jag råkat på. Dom kanske har en annan syn på sjuka människor & sitt kall, vad vet jag, något måste det vara.
Det är j....gt irriterande att så fort någon nämner ordet invandrare så poppar ordet rasism automatiskt upp. Detta är min uppfattning är i alla fall.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Jag har läst om tester som visar att statiner kan sänka kolesterolet med upp till 50%, och en näve havregryn med upp till 20%.
JanneB, vad har du för uppfattning om detta?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Åt simvastatin under 1,5 år efter en liten hjärtinfarkt. Då började värk över skuldrorna och en ömhet i huden. Efter ett tag ömmade det bara av att ha på sig en T-shirt. Efter 14 dagar utan simvastatin var problemen borta och blev ordinerad Atorvastatin istället. Fungerade ungefär ett år innan ömheten började återkomma och en läkare tyckte inte jag behövde vastatiner utan kunde klara mig med motion och bittra livsmedel, Ruckola nämndes och annat jag tyvärr inte kom ihåg när jag kommit hem. Han, en dansk läkare, poängterade värdet av vardagsmotionen: använda trappor, gå lite raskare om man skall hämta något, o.s.v.

Har överlevt sju år efter detta och ser fram mot den årliga hälsokontrollen jag inte blivit kallad till ännu. Man har väl en annan sorts år på vårdcentralen kan jag tro.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Farsan dog 2004 vid 56 års ålder på grund av läkares fumlande. Han gick 6-7 km innan jobbet varje morgon. Helt plötsligt kunde han bara gå några hundra meter innan han fick ont i ena underbenet. Läkaren sa att det mest troligt var benhinneinflammation eftersom han gick så mycket. Fem månader senare utan att bli bättre så låg han död i soffan när morsan kom hem från jobbet. Det visade sig att det onda i benet var en blodpropp som vandrat vidare från benet och satt sig i ledningen in till lungorna. Det positiva i kråksången är att man tydligen dör fridfullt. Man somnar på grund av syrebrist. Ska jag vara helt ärlig så hade jag föredragit att läkarjäveln använt google istället för sin mycket usla intuition.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Det luriga med statinerna är ju att det visserligen är bra på att ta ner kolesterolet (och doktorn blir glad) men även tar ner bildningen av en del enzymer och andra ämnen. Biverkningarna kommer långsamt smygande och patienten kopplar inte ihop symtomen med statinerna! Förhoppningsvis gör husläkaren det.
Ezetimid verkar på ett annat sätt och verkar inte ha så elaka biverkningar. Fast, enligt egna erfarenheter, man fiser som en häst! Jo, jag minns när pappa hade spänt märren för vagnen och körde till Lantmannaföreningen i Himle. För varje steg märren tog kom det en prutt! Nåja det blev mer hanterbart sen jag minskat dosen till hälften
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag har läst om tester som visar att statiner kan sänka kolesterolet med upp till 50%, och en näve havregryn med upp till 20%.
JanneB, vad har du för uppfattning om detta?
Mitt svar, då jag blev direkt frågat, blir indirekt, kanske t o m konstigt.
Medicin dvs sjukvårdsvetenskap är i min uppfattning, till ganska stor del, också konst. Jag tycker om konst då den rymmer exempelvis både Domenico Ghirlandaios "
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Fortsättningen...
D. Ghirlandaios "An old man and his grandson" och K. Malevich "White on White". Likaså i MEDICIN finns enormt mycket som vi redan vet, eller tror oss att vi vet och så mycket som vi inte vet, men att vi anar att vi närmar oss till lösningar som ska vara sanna, eller nästan sanna. Läkare ska följa Hippokrates princip "primum non nocere" - för det första icke skada.

I tidigare beskriven situation - Att säga att viss undersökning (MR, CT, etc.) ska inte göras, då man gissar (rätt eller falskt) att det räcker att sätta ut simvastatin, är olämpligt och riskfylld för patient. Vad händer om man har en höftbenstumör som orsak till smärtor och man upptäcker det veckor eller månader efter utsättandet av statiner som efter initial förbättring gällande smärta återkommer ändå och då görs undersökningar som påvisar tumören. Resulatat av onkologiska behandlingar beror ffa på tidig upptäck.

Gällande statin behandling (i sig komplicerat ) - som all annan behandling - ska överlämnas till läkare. För intresserade - något gammalt artikeln i läkartid ingen. Läkare som ordinerar statiner bör läsa översikt i Lancet
Det finns så många hälso- och ohälsofaktorer för varje person som måste tas i diagnostiseringsplan och behandlingsplan, därför de enda platser för rådgivningen är vårdcentraler och sjukhusmottagningar och kliniker. Generella hälsorådgivningar, se folkhälsomyndigheten infokampanjer och eller motsvarande myndigheters gärna även i andra länder.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Youtuba ”Lars Bern statiner”. Den informationen bör räcka för att få ALLA HBklubbsmedlemmar att tänka sig för om ämnet i fråga. En fasligt kort sammanfattning är att statiner är västvärldens största massmord. Låter vackert på papperet, men skrämmande när fakta läggs fram av forskare.
 
Toppen