• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är inte husvagnsägare och husbilsägare värda lika mycket?

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.726
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Vi brukar med vår husbil åka tillsammans med ett par i husvagn och t.ex i Sundsvall finns en ställplats vid butiken Campingtillbehör4u där är husbilar välkomna men inte husvagnar, skälet till det är enligt dom är att om det skulle börja brinna tar det längre tid för husvagnar att evakuera området.
Kan vara samma skäl på andra ställplatser.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Vi brukar med vår husbil åka tillsammans med ett par i husvagn och t.ex i Sundsvall finns en ställplats vid butiken Campingtillbehör4u där är husbilar välkomna men inte husvagnar, skälet till det är enligt dom är att om det skulle börja brinna tar det längre tid för husvagnar att evakuera området.
Kan vara samma skäl på andra ställplatser.
Vilket trams !
Hur stor är risken att det skulle börja brinna ? Och om det gör det är det väl lättare att rädda människoliv genom att evakuera med bilarna och lämna vagnarna.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.726
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Ja men det var förklaringen när vi och våra kompisar med husvagn stod på deras parkering på natten, dagen efter fick vi veta detta då dom inte sett att husvagnen hade parkerat där för natten.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag tror att i huvudsak ska:
MC stå på MC-parkering
Personbil klass I på bilparkering
Personbil klass II på ställplats
Personbil med släp på därför avsedd plats
Husvagn på campingplats
Lastbil och buss på längre platser

Men sen finns det ju såklart undantag, t ex på årsmötet. Där är alla fordon välkomna.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Nja... Da jeg hadde campingvogn var total lengde på vogntoget (bil+vogn) under 10 meter, og det er mange bobiler som pusher den grensen, så jeg syns det er et veldig tynt grunnlag å generalisere på.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
I Ängelholm på de kommunala husbilsplatserna vid klitterhus som är markerade med husbilsmärket och pb 2 hände detta.
Det var innan man tog avgift för platserna.
Det kom en familj med bil och husvagn som parkerade och gick ner och badade.
När de kom tillbaka hade parkeringsvakten varit och lappat både bilen och husvagnen med en avgift som var högre än om det bara var en pb1.
Familjen åkte till kontoret och klagade utan resultat.

Krister
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej

En husvagn hade parkerat bredvid vår husbil på ställplatsen i Grötvik (Halmstad)

Jag fick se att det rann vatten under husvagnen och påtalade det. Fick till svar att var bara diskvatten från slasken. Knepig kommentar, men han tyckte att det var helt okey att släppa ut diskvattnet på parkeringen.

Han hade ingen gråvattentank och hade heller inte anslutit någon lunga till avloppet. Många husvagnar är inte byggda för att användas på samma sätt som husbilar. Detta kan göra att vi husbilsägare riskerar att få dåligt rykte.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hej

En husvagn hade parkerat bredvid vår husbil på ställplatsen i Grötvik (Halmstad)

Jag fick se att det rann vatten under husvagnen och påtalade det. Fick till svar att var bara diskvatten från slasken. Knepig kommentar, men han tyckte att det var helt okey att släppa ut diskvattnet på parkeringen.

Han hade ingen gråvattentank och hade heller inte anslutit någon lunga till avloppet. Många husvagnar är inte byggda för att användas på samma sätt som husbilar. Detta kan göra att vi husbilsägare riskerar att få dåligt rykte.
Detta fenomen ser man allt för ofta med husbilar.
Att tycka "var bara diskvatten från slasken" är inte förbehållet husvagnsägare.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vilket trams !
Hur stor är risken att det skulle börja brinna ? Och om det gör det är det väl lättare att rädda människoliv genom att evakuera med bilarna och lämna vagnarna.
Om det bara hade gällt den detaljen människoliv, skulle det varit ännu snabbare och enklare om alla bara springer.
Kan det kanske vara för att ju fler ekipage det är som körs undan desto mindre för elden att skrida sig och färre gasoltuber som jag gissar brandkåren inte är så förtjusta i och närliggande bebyggelse mm.
Desto mindre som kan brinna (hur vanligt eller ovanligt det än är) desto mindre borde det sprida sig.
Jag har aldrig bott på ett hotell som börjat brinna, men dom har brandtrappor o sprinkler för det.
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Uppgifterna jag fick i samband med att jag hyrde husvagn om vad som skiljer är att:
Husbil är ett fordon som parkerar om inga möbler eller markis fälls ut.
Husvagn och dragfordon parkerar om båda står inom markerad plats.
Bebodd husvagn utan kopplat dragfordon är camping och får inte ställas på parkeringsplats eller ställplats för husbilar.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Uppgifterna jag fick i samband med att jag hyrde husvagn om vad som skiljer är att:
Husbil är ett fordon som parkerar om inga möbler eller markis fälls ut.
Husvagn och dragfordon parkerar om båda står inom markerad plats.
Bebodd husvagn utan kopplat dragfordon är camping och får inte ställas på parkeringsplats eller ställplats för husbilar.
Du nämner inte vem du fick uppgifterna från.
Lika intressant det.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Uppgifterna jag fick i samband med att jag hyrde husvagn om vad som skiljer är att:
Husbil är ett fordon som parkerar om inga möbler eller markis fälls ut.
Husvagn och dragfordon parkerar om båda står inom markerad plats.
Bebodd husvagn utan kopplat dragfordon är camping och får inte ställas på parkeringsplats eller ställplats för husbilar.
Så om vagn och bil fortfarande är kopplade kan man sova i vagnen?
Vad jag vet är inte camping definierat i svenska lag.
För övrigt tycker jag att vi som kör husbilar ska vara toleranta mot våra vänner med husvagnar. De stör inte och tar inte mer plats än de största husbilarna. Många av oss kommer från gruppen husvagns åkare.
 
Toppen