• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är husbilslivet farligt eller........?

F

F.d. 410

Guest
Vi skall till veckan åka till Värmland på premiärtur (med nyinköpt husbil) och träffa goda vänner från Norge (husbilsentusiaster sedan många år).

Vi har inte larm, gaslarm eller narkoslarm i våran bil. Jag läser i forum och annonser att bilar är utrustade med allehanda utrustning som skall varna för faror, men är det så stor risk, egentligen?

Antar att man kan påverka eventuella risker genom valet av nattparkering så det kanske räcker med den försiktighetsåtgärden.

Spontant känner jag att jag vill undvika och lägga pengar på dylik utrustning men frågan är om det är rätt eller fel.


Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Är husbilslivet farligt eller........?

Hej och grattis till nya husbilen.
Håller med er till fullo, tänk till på var ni övernattar så behövs inga larm. Och som vanligt gäller att alla värdesaker inte ska ligga synligt om man lämnar bilen, sunt förnuft kommer man lång med
mvh Claes
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Är husbilslivet farligt eller........?

Hej Anders!

Larm eller inte, de är frågan? jag tycker väl kanske att ett larm för gasol kan vara på sin plats, kan köpas på Clas Olsson för ca. 400:- lätt att instalera själv. Inbrottslarm? ja du!
De är frågan, men om du parkerar lite i skymundan och inte är i bilen så vet tjuvarna att de finns tv, dvd och andra saker som kan vara bra att ha för en tjuv.

Husbils liver kan vara farligt på andra sätt! mycket beroendeframkallande, ja de är fullkommligt superfarligt!!! tänk alla fina platser som man kan besöka, tänk detta lugn som innfinner sig i en husbil... tänk när Måndagen kommer och du/ni börjar redan att fundera vart de bär av nästa helg? eller när i sitter hemma och funderar på vilken bekant som ni ska fara och hälsa på?? eller att hitta på någon annan anledning att få fara en tur med husbilen, eller när du och frugan bara smyger Er ut i husbilen bara för att få sitta där en stund, kanske tänka till om en duks vara eller inte vara, kanske sätta upp en krok för en grytlapp, finnns miljoner andledningar att få vara i husbilen.

Ja du Anders detta med husbil kan vara jätte farligt.

/Gunnar :yes:
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Är husbilslivet farligt eller........?

Hej o grattis till nybilen och välkommen i klubben.
Håller med de tidigare skribenterna och vill tydligt klargöra vad den största "faran risken" med husbilslivet är.
Husbilslivet är det mest vanebildande, beroendeframkallande njutningsmedel som finns. Obotligt.
Det där med oärliga element kommer Du förbi med sunt förnuft.

mvh.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Är husbilslivet farligt eller........?

Tack ni alla för svaren. Har nog anat att sunt förnuft är bästa skydd och givetvis respekt för gasolen. Men det har jag nog som båtägare sedan många år för där "rinner" ju gasen inte ut.

Att inte låta stöldbegärliga saker ligga framme är ju också något att tänka på, det är ju tillfället som gör tjuven.

Beroendeframkallande nämns även, jo tack det har jag märkt. Sen bilen hamnade på garageinfarten så är jag väl där så fort tillfälle ges. Man sitter och grunnar, skruvar och drömmer. Lappar skrivs i mängder, därför att ideerna kommer snabbare än man hinner att fullfölja dom och det gäller ju att komma ihåg allt.

Nä, larm får nog vänta, tar till mig rådet om sunt förnuft.

Ser verkligen fram mot första husbilshelgen, just nu ser det ju dessutom ut som "Solá ska skina i Karlstad". Men det kan ju ändra sig.


Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Är husbilslivet farligt eller........?

Ett inbrottslarm på båten och även på husbilen är ett enkelt och billigt sätt att minska risken för bekymmer. I vilket fall min erfarenhet genom åren. Vid ett par tillfällen inbrott i intilliggande olarmade båtar, men min med larm och blinkdiod har fått vara i fred!

En personbil kan få stå olarmad men i husbilen förvarar väl de flesta allt möjligt både stöldbegärligt och oumbärligt för resan. Och ett brandlarm är väl inte heller någon vettlös investering (50:-?)?
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Är husbilslivet farligt eller........?

Grattis Anders till nya husbilen och välkommen i gänget.
Jag instämmer nog med "aake07", hoppas det undanhåller från inbrott.
Välkommen till Värmland och Karlstad. Tyvärr måste jag säja att solen lyser med sin frånvaro här i skrivande stund.
Vet ni hur uttrycket "SOLA I KALSTA" kom till?
Jo. det fanns på stadshotellet en servitris som alltid var glad med ett ständigt leende, "hon sken som en sol", sas det i folkmun. Skulle man på krogen sa man, "Vi åker till SOLA I KALSTA". Hon står nu staty framför "STATT".
Så tyvärr regnar det även i Karlstad ibland.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Är husbilslivet farligt eller........?

Grattis Anders till nya husbilen och välkommen i gänget.
Jag instämmer nog med "aake07"........

Det måste smittat av sig. Jag har träffat ett antal Värmlandstöser genom åren och alla har varit glada i sättet och lyst som sola.

Jodå, jag har även upplevt regn i Karlstad, men då har inga Värmlandstöser varit närvarande.

Anders
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Är husbilslivet farligt eller........?

Hej

I mina första husbilar hade jag inget larm, eller någon blinkande lampa, två bilar utsattes för försök (mitt på dagen, vid mitt besök på någon affär), passagerares dörrlås, fick byta alla lås inkl. tändinglåset. Försäkringen betalade dock allt. Efter jag skaffat första larmet, sk. akustiskt larm, klistrat infolappar på dörrar, rutor, inga försök. Tror att när man informerar om larmet, de flesta kriminella ger upp. Så klart sund förnuft med när man väljer stället för att sova.
 
Toppen