• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är detta ett bra pris på en beg. Dethleffs 6840 -02?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
:swoon:Hej alla i husbilsklubben!
Idag har vi varit o kollat hos Codat i Fritsla, och vi var egentligen ute efter en lite annan planlösning (se mitt inlägg från igår nedan),men nu vi har hittat en med fransk bädd bak istället, men ändå med ett ganska stort garage under, p.g.a att golvet är nedsänkt just under sängen.
Bilen är en -02:a, men förre ägaren (har bara varit en ägare), hade köpt till en hel del extrautrustning. Det som vi är intresserade mest av är ju förståss att det är ett Alde vinterkomfortpaket på den, samt även elektrisk golvvärme, och som det verkar, så är det inte helt lätt att hitta en begagnad bil med detta paket på.
Sen har han ett annat chassi, ett större, kallas 18 tums, så är det lite bredare däck på med. Moton är en 2,8JTD 127hk, gått 6000 mil, fullservad, varit förvarad inne, Värmeväxlare, AC/hytt, Markis, Pioneer GPS, Pioneer CD/radio/fjärr, TV-antenn,135lit kyl/frys, LCD-TV, Myggdörr, Takr/stege, Cykelställ, Heltäckningsmatta(ej använd), 18 chassi, (Nya chassit). Jag har ringt till förre ägaren, och han har varit jättenöjd med bilen.
Frågan är då bara, priset, om man gör en dålig affär ifall man betalar så mycket för en såpass gammal bil? Priset är nedprutat till 455 000 kr, och ev nya däck kan kanske ingå, eftersom de gamla var i sort sett slut. Vad tycker ni som vet? Riskerar vi att den rasar mycket i värde de två nästkommande åren?
Vi hade kanske tänkt oss att ha den i ett eller två år, och sedan byta till en lite nyare, kanske vi kan få tag på den modellen vi egentligen ville ha från början, men som det visade sig att den ännu inte fanns som begagnad, då den kom ut förra året (A6971). Vi ville alltså helst ha en med dubbelbädd bak och garage under hela bädden, den här vi har tittat på har ju som sagt fransk bädd istället. Men vi har disskuterat fram och tillbaka, och har kommit fram till att det det går bra att ha en sån planlösning ändå. Vi är ju två vuxna och två barn, så barnen (2 o 4 år) kan ligga i franska bädden, och en stor fördel var att det gick att stänga för med en riktig träskjutdörr, så vi inte stör dom när de ska sova och vi vill vara uppe.
F.ö. kändes bilen väldig fräsch, och den var mycket välaktad, man såg knappt att den var använd. Vad tycker ni som vet? Är det för mycket pengar, eller är det en bra affär?
Här är länk till den:

http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=0963F3AB47A86A&look=codatfritsla

Och bilder:

http://data.bytbil.com/largepics.cg...a/ZZY393-2040.jpg&look=codatfritsla&allpics=1

Tacksam för svar hälsar Annette i Kungsbacka (alias Ludde Luddsson)
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Är detta ett bra pris på en beg. Dethleffs 6840 -02?

Hej!

Jag vet inte något om hur mycket den är värd, så det kan jag inte bidra med någon åsikt om... däremot reagerade jag på en annan sak. Ni har ju två ganska små barn, hur har ni tänkt att dom ska åka för det verkar inte finnas några trepunktsbälten för dom som åker baklänges.

När vi har tittat på husbilar har det varit det första vi har tittat på, om det inte har funnits trepunktsbälten på alla platser bak så är det inget för oss. Vi har visserligen fyra barn/ungdomar med oss men den yngsta ska åka baklänges några år till eftersom hon bara är två år. Fram är det oftast en airbag i dom nyare bilarna så där kan man inte sätta en barnstol.

Kanske kan man eftermontera bälten men då bör man kanske kolla om det går och hur mycket det kommer att kosta. Vi tycker att det är jätteviktigt att alla kan sitta på ett säkert sätt i husbilen under färd.

Mvh
Kicki
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Är detta ett bra pris på en beg. Dethleffs 6840 -02?

"
... däremot reagerade jag på en annan sak. Ni har ju två ganska små barn, hur har ni tänkt att dom ska åka för det verkar inte finnas några trepunktsbälten för dom som åker baklänges....."

Hej!
Jo det finns trepunktsbälten i dinetten, två platser (de dom åker i färdriktingen), och bägger barnens bilstolar kan monteras där. Lillkillen åker baklänges i ca tcå år till, och stora flickan åker i en framåtvänd stol. Vi kommer endast att behöva montera två st fästöglor för lillkillen bilstol, så han kan åka säkert bakåtvänd. Bordet går att skjuta framåt, så det blir gott om plats för bilstolarna. Fästöglorna har vi tagit reda på att det finns en firma i Kungsbacka som ordnar det till inte ett alltför högt pris (ca 1000kr)

MVH Annette
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Är detta ett bra pris på en beg. Dethleffs 6840 -02?

Hej igen!

Vad bra att ni har kommit på en lösning :) ni är mer förutseende än vad vi var när vi köpte vår första husbil för några år sen... vi hade inte alls tänkt på att kolla hur det såg ut med bälten. Efter den missen hamnade bälten högst upp på listan över viktiga saker i husbilen...

Kicki
 

Starcadia

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
456
Medlemskap
2025
Sv: Är detta ett bra pris på en beg. Dethleffs 6840 -02?

Hej Ludde.
vi har en 04 A6971 såg en 02a innan vi köpte våran
så det borde finnas begagnade.
ingvar
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Är detta ett bra pris på en beg. Dethleffs 6840 -02?

Hej, i mina ögon verkar det att vara ett rejält överpris på husbilen, en 02 för 455 000 kr. Varför inte kolla i Tyskland o få hjälp med importen, o kanske spara en stor slant. Mvh Nilsman
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Är detta ett bra pris på en beg. Dethleffs 6840 -02?

Jag antar att "fullservad" innebär att kamremmen är bytt. Kolla detta extra noga eftersom det är dags att byta den nu och det kostar en rejäl slant.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Är detta ett bra pris på en beg. Dethleffs 6840 -02?

Nilsman;

För våran del så är det överhuvudtaget inte aktuellt med vare sig import eller köpa privat, då vi är helt nybörjare och vill ha den säkerheten med garanti o.s.v.
Köper vi av en handlare som dessutom bara ligger en timme bort från där vi bor, så förenklar det allt vad har med service att göra betydligt.Så priset på bilen ska såklart jämföras med vad andra som har köpt via en svensk handlare tycker.
MVH Annette
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Är detta ett bra pris på en beg. Dethleffs 6840 -02?

Michael Johansson;

Ja, kamremmen byttes i november, innan den byttes in!
MVH Annette
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Är detta ett bra pris på en beg. Dethleffs 6840 -02?

Starcadia;

Hej!
Vi har bara hört att det är en ny modell sedan 2006, och vi har sökt efter begagnade på nätet, och eftersom vi inte hittade några, så antog vi att det var så, men vi söker givetvis hela tiden!
Är ni nöjda med er?:swoon:
MVH Annette
 
F

F.d. 6469

Guest
Sv: Är detta ett bra pris på en beg. Dethleffs 6840 -02?

Hej

Vi köpte en Roller Team Granduca 67 -06 förra året för 420´. Motsvarande bil hos handlare men som var en -02 kostade 480´. Det är vår första husbil och visst tar man en chans men för oss var priset viktigt samtidigt som det inte fanns så många med vår planlösning.

Vår bil är i samma storlek som er med den skillnaden att vi har en våningssäng längs med kortsidan där bak istället. Vi letade länge efter rätt modell och till slut kunde vi inte hitta någon annan som hade det vi ville ha.

Det jag såg i efterhand var att tjänstevikten som skulle vara 3080 kg istället var 3240 kg (jag kontroll vägde) och med en totaltvikt på 3500 kg så fanns det inte så mycket kvar att lasta för. Nu har jag registrerat om den till 3800 kg vilket inte var helt lätt. Jag vet att det är många som säger att de aldrig blivit stoppade och kontrollerade men jag vill inte ta den risken.

Niclas
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Är detta ett bra pris på en beg. Dethleffs 6840 -02?

Trevligt att ni hittade en med aldevärme och även värmeväxlare.

Dom två andra bilarna det pratas om i inläggen ovan har fläktvärme och ni tänkte ju använda den i svenska vintern.

Verkar vara ett bra köp efter era behov, och bra med närheten till Codat.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6469

Guest
Sv: Är detta ett bra pris på en beg. Dethleffs 6840 -02?

I mitt exempel ovan är det inte bilen i sig som är intressant utan snarare skillnaden i pris.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Är detta ett bra pris på en beg. Dethleffs 6840 -02?

Roger E;

Bra att du förstår vad jag menar! Jag vill ju veta om det är dyrt eller inte med den extrautrustningen som är på just den här bilen!
Att jämföra med andra fordon som inte har vinterkomfortpaketet är ju inte relevant, eftersom något sådant inte går att komplettera i efterhand på en begagnad bil!
MVH Annette
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Är detta ett bra pris på en beg. Dethleffs 6840 -02?

Nicecarl
Priset måste väl även jämföras med utrustning?
En episod.Handlaren hade två bilar av samma märke,Gått lika mycket en byggd på mercedes en på fiat,kunden tyckte att fiaten nästan låg i nypris.Säljaren sa då titta på
vilka tillbehör fiaten har.Kunden ringer dagen efter och vill köpa den säljaren säger den är redan såld
Hasse
 
F

F.d. 6469

Guest
Sv: Är detta ett bra pris på en beg. Dethleffs 6840 -02?

För att inte göra detta till en lång mail växling så kan jag förklara att bilen jag köpte hade mer utrustning så som AC i bodelen. Bilen som fanns hos en handlare var samma modell exakt (samma planlösning)dock 4 år äldre och med fler körda mil (kommer inte ihåg exakt skillnad men vår hade gått 1600 mil).

Om båda bilarna hade varit av samma årsmodell så borde då våran varit dyrarare då den har mer utrustning. Nu är vår bil tom 4 år yngre men skillnaden i pris var 60´till vår fördel vilket jag tycker är lite för mycket med tanke just på ålderskillnaden.

Jag vill med detta bara påpeka att det kanske är mycket pengar "bara" för att man skall köpa genom en handlare även om man kanske får andra fördelar.

Niclas
 
Senast redigerad av en moderator:

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Är detta ett bra pris på en beg. Dethleffs 6840 -02?

Hej Nicecarl


Om du handlade utan inbyte hade du säkert kunnat pruta ner bilen hos bilhandlaren 50 000 kronor.
 
Senast ändrad:
Toppen