• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det värt pengarna med elpatron?

F

F.d. 15874

Guest
Vi har pratat lite om att sätta in en elpatron i vår Elnagh, men det kommer ju att kosta ca 4700 med installationen har vi fått ett bud på.

Min undran är nu om detta är värt dessa pengar, kan ju få mkt gasol för det. Tanken vi har är att behålla Biggen i max 2-3 år till innan vi byter upp oss mot en nyare, försäljarens argument är att vi får mer i inbyte om vi har en elpatron och inte bara gasol. Någon som har erfarenhet av detta?

Tacksam för lite synpunkter från alla er som har mera erfarenheter än vi på husbil, eller bara har synpunkter i största allmänhet på detta med att sätta in elpatron.

//Agneta
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Är det värt pengarna med elpatron?

Vi har varit en hel del uppe i skidbackarna på vintern, och vi har klarat oss alldeles utmärkt med en tyst vanlig kupe värmare + tofflor. Vi har tyckt att det inte är värt dessa pengar på elpatron.
mvh
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Är det värt pengarna med elpatron?

bigmarlin02!

Det mervärde som försäljaren hänvisar till är inte att du får något men försäljaren kan ta ett högre pris på grund av att du utrustat bilen. Nej en just kupé värmare är ett bättre alternativ för att hålla värmen.

Kastanj.
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Är det värt pengarna med elpatron?

TAck för era svar, det är nog lite som jag har haft funderingar på innan att den som tjänar på det i slutändan är försäljaren (givetvis)

För 4700 kr får vi mkt gasol och säkerligen en bra kupévärmare, och med den så kan man väl oxå ställa in den på jämn värme eller? HAr inte någon erfarenhet av någon sådan sen innan.

//Agneta
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Är det värt pengarna med elpatron?

En vanlig kupevärmare som vi norrlänningar grillar i våra personbilar under vintern är lite tråkiga att ha i husbilen... den ställer man bara in på önskad effekt och sedan brassar den på utan reglering av temperaturen.

Till vår bil köpte vi en fläkt med termostat (även programerbar) för ca 500:-, märke har jag glömt och kan inte kolla just nu. Hittade denna på elkedjan, men det finns säkert andra liknande.
Den går att ställa mellan allt från +3 och +30 och går därför att använda som både frostvakt och som stödvärme.

//jw
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Är det värt pengarna med elpatron?

Kul att se dej igen Leif, det var länge sedan! Får du nån värme i din bil?
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Är det värt pengarna med elpatron?

Låter lite på era svar som om det är bortkastade pengar och att en kupe´värmare fyller likadan funktion. En ställbar som jannew skriver om verkar vara något att titta efter.

Tack för era inlägg, det gav en liten vägledning på hur våra tankar ska gå

//Agneta
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Är det värt pengarna med elpatron?

kolla bara att värmefläkten är gödkänd för andvändning i bil kan bli problem
annars vid ev ersättning vid brand av försäkringsbolaget!
Ha de Mikael o Carina
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Är det värt pengarna med elpatron?

Vi kommer att sätta in elradiatorer i vår husbil att användas när vi har tillgång till 230V och det inte är för kallt. Gasolvärmaren som vi har tror jag ger upp till 4000-6000W om man blåser på för fullt. Elelementen som vi planerar är på 400 + 400 W vilket borde räcka på vår och höst när det är över 0 C. Har provat med en ljudlig kupevärmare på 1200 W och den räcker långt.
Men ..... Vad skall man välja för elradiator? Det finns många inlägg om detta på Husbilsklubben. Mekanisk termostat som kan ge gnista är inte så bra om man har ett litet läckage i gasolen (men det har man inte - men hemskt om man hittar en brinnade bil efter några timmars bortavaro).
Vad säger försäkringsbolagen? Mycket diffust - inte har jag hittat något konkret.
Dock kan man hitta på LVI produkters hemsida; LVI - Mänsklig värme modell M65 som har IP65. Citat; "Speciellt avsett för brandfarliga utrymmen som garage, stall etc och är därför utan termostat".
Det kanske är "overkill" att köpa ett sådant men det är inte så dyrt ändå: drygt 1600 Kr. Sedan måste man köpa en termostat att sätta centralt och högt (gasen kryper efter golvet).
Vi köper så mycket för många slantar till vår husbil så det får nog bli ett par IP65 från LVI för vår del.
Ha de´hälsar Hasse (den lille hemelektrikern)

PS
Hade tänkt sätta in en elpatron i vår Truma Boiler för varmvattnet men; Det gick inte att eftermontera och inte minst; boilern har ingen isolering. Som att sätta på 10 l vatten på spisen i en kastrull - hur länge är det vattnet varmt. Inte undra på att den slukar gasol! Köper en elektrisk varmvattenberedare (844-01-02 sid 44) från Husvagn-Svensson i stället för 1995 kr. Kopplar den i serie efter boilern.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Är det värt pengarna med elpatron?

Maria & Hasse, om du/ni sätter beredaren i serie efter boilern så får du knapp´t inget varmvatten när ni bara använder boilern för det varmvattnet måste ju passera genom beredarens kalla vatten när den inte är inkopplad. Du/ni bör sätta den pararellt med boilern och före dem ha en kran för att välja den ena eller den andra, och efter dem bara en Y-koppling. (Hoppas jag inte missförstog din inkopplingsidé.)
P.S. Glöm i så fall inte att vrida kranen och fylla båda två med vatten innan användning på vårkanten.

M.V.H. JANKRO
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Är det värt pengarna med elpatron?

Jeg trodde at elpatron var noe man anvendte i forbindelse med vannbåren varme typ Alde eller Primus. Har man luftvarme typ Truma, er det Ultraheat som anvendes om man vil bruke 220 Volt og spare propan.
 
F

F.d. 3738

Guest
Sv: Är det värt pengarna med elpatron?

Mikael o Carina

Godkänd i bil ? vet du vad som gäller ? antar att det är ngt om lågtemperaturelement, men, finns det bestämmeler som gäller bodelen / chassit ?
köpte en på Husvagns Svensson i Lidköping , Mycket tyst ! men jag funderar på om..
den är godkänd ? // kommer inte åt att kolla på den just nu //
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Är det värt pengarna med elpatron?

Hej igen du anar inte sicken soppa detta med 220 element i fordon är!
Vissa element är godkända så länge husvagn eller bil är uppvärmda,
annars går det över till våtrum "ip 44" annars ok med ip 20 men som sagt
jag återkommer med någolundariktlinjer hoppas jag

ursäkta dröjsmålet på återhörande!
häls Mikael o Carina

det tråkiga är väl när det händer ngt o fbolaget backar med ersättningen
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen