• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Är det svårt att byta bromsslang på äldre husbil

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Fick tvåa på en bromsslang fram tänkte fråga kan man byta det själv utan att ha en verkstad och i så fall lite tips vore kul?
Verkstad tog 2000kr för detta jobb hmm

Gammla Bettan
1618324281905.png
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Två bra verktyg att ha när man byter bromsslangar är en sats med grispittar (så att du kan gänga ur slang och luftnipplar om dessa går av) och en liten rörtång (nyper bra över runddragna nipplar).
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Volvo 1och 2 serie var ju en mardröm , tror det var 7mm l-nippel, var även dubbelslang fram, men idag har dom bättrat sej 10mm nipplar är vanligt idag dom brukar inte j......as likamycket :)
Stämmer med 7mm. Bytte på min 140 förra året. Var ingen som gjort något på flera år så nipplarna gick av.
Fast det kanske var bra för då slängde jag in dem i blästerskåpet och gjorde en totalrenovering. Blev som nya med nya tätningar :cool:
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Vill inte låta anklagande men hade jag som yngre följt en del av dom ändå välmenande råden som finns i denna tråd hade jag inte kunnat en bråkdel av vad jag kan idag (menar inte att påstå att jag kan allt eller mer än andra). Det mesta har varit "learning by doing" och inte något från skolbänken. Jag tror många delar samma erfarenhet.
Idag med tillgång till Internet är learning by doing också så otroligt mycket enklare.

Jag tror det finns något inbyggt i dom flesta av oss som gör att om man är intresserad av att göra något själv inom ett område så ser den nyfikenheten och intresset även till att vi lär oss det. Man blir öppen för att lära sig hur det fungerar och man vill göra det rätt. Att t.ex. lära sig byta bromsslang för en sådan person är ju knappast en månlandning.
Dom som däremot inte är ett dugg intresserade av att lära sig om ett visst område tror jag tänker direkt att dom överlåter det till andra. Den personen skulle nog heller aldrig fråga ett forum om råd hur man gör. För den personen kan utmaningen med ett bromsslangsbyte kanske jämställas med en månlandning.
Tack goda insikter. Innan jag startade denna tråd så kollade jag Youtube naturligtvis men ville också samla in kunskap här. Sen är det ju kul att chatta med alla Vänner här :)
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tack goda insikter. Innan jag startade denna tråd så kollade jag Youtube naturligtvis men ville och samla in kunskap här. Sen är det ju kul att chatta med alla Vänner här :)

Och vad blev resultatet?

Bytte du själv?

Var det i så fall med hjälp av Youtube eller med hjälp av HBK-medlemmar?

Eller lät du någon annan göra jobbet?

("Slutrapport" är alltid uppskattat...)

Pålle
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack alla för tips och trix!
Nu är det gjort och det tog 15 min. Pumpade ut den gamla DOt4 den var helt svart men först var den vit skummig typ.
Alla skruvar var lätta att lossa som tur var. Fattar inte att verkstaden ville ha 2000kr för detta. Bromslangen kostade 368 Dot4 kostade 65
Vad som är skumt nu är att gamla bromsslangen har inga synliga skador. Kan man reklamera en besiktning??
 

Bilagor

  • IMG_20210428_181937321.jpg
    IMG_20210428_181937321.jpg
    6 MB · Visningar: 72
  • IMG_20210428_182008206_HDR.jpg
    IMG_20210428_182008206_HDR.jpg
    3,2 MB · Visningar: 72
  • IMG_20210428_182051564.jpg
    IMG_20210428_182051564.jpg
    3,1 MB · Visningar: 73

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Bra jobbat HansErik!
Bytte du bromsvätskan i hela systemet eller bara där du bytte slangen?
Bytte du bara ena slangen? Den andra ser ju skadad ut på bilden.
Dessutom har du vänt fastsättnings clipset åt fel håll på nya slangens infästning i chassiet.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Bra jobbat HansErik!
Bytte du bromsvätskan i hela systemet eller bara där du bytte slangen?
Bytte du bara ena slangen? Den andra ser ju skadad ut på bilden.
Dessutom har du vänt fastsättnings clipset åt fel håll på nya slangens infästning i chassiet.
Jag bytte inte olja i hela system. Jag bytte bara en slang, bra ska fixa clipset tack.
Ja det har du rätt i, kanske jag bytte fel slang LOL. men här är besiktningsunderlaget, nu ser det ju ut som besiktningen skrev fel (undre bromsslang) med flit så jag får ombesikta igen. Bara bluff och båg med verkstäder och besiktningen så trött på dem

1619639614864.png
 

Bilagor

  • IMG_20210428_181937321.jpg
    IMG_20210428_181937321.jpg
    6 MB · Visningar: 27
  • IMG_20210428_182008206_HDR.jpg
    IMG_20210428_182008206_HDR.jpg
    3,2 MB · Visningar: 27
  • IMG_20210428_182051564.jpg
    IMG_20210428_182051564.jpg
    3,1 MB · Visningar: 27
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det är bromsvätska du bytt inte olja. :) Varsågod.
Ja det ser så ut iallafall på bilden. Då har du ju tyvärr en slang kvar att byta.
Ja dom kan ju också göra fel. Dom är ju också människor. :)
Jag hade gått igenom framändens bromsslangar för att se om bilprovningen gjort rätt. Det är ett måste i min värld.
Jag vet att dom också kan göra fel.
Hade jag bytt denna slangen som du bytte och bara följt bilprovningens "skriv fel"
utan att meddela dej om att det var fel slang dom menade och att du senare fick ombesiktning
så skulle jag fått en arg kund och sedan så hade jag fått bytt den andra åt dej gratis och fått stå för ombesiktningen.
Dessutom så skulle jag fått skäll av både dej och min chef och det vill jag ju inte. :)
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Det är bromsvätska du bytt inte olja. :) Varsågod.
Ja det ser så ut iallafall på bilden. Då har du ju tyvärr en slang kvar att byta.
Ja dom kan ju också göra fel. Dom är ju också människor. :)
Jag hade gått igenom framändens bromsslangar för att se om bilprovningen gjort rätt. Det är ett måste i min värld.
Jag vet att dom också kan göra fel.
Hade jag bytt denna slangen som du bytte och bara följt bilprovningens "skriv fel"
utan att meddela dej om att det var fel slang dom menade och att du senare fick ombesiktning
så skulle jag fått en arg kund och sedan så hade jag fått bytt den andra åt dej gratis och fått stå för ombesiktningen.
Dessutom så skulle jag fått skäll av både dej och min chef och det vill jag ju inte. :)
Hehe jag såg inte den trasiga slangen, jag ser bara det nödvändiga då jag inte är så bevandrad typ.
Jag sitter här med den gamla slangen hur fin som helst nu, jag ska byta den övre trasiga(som du såg) bromsslangen i morgon hehe .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, en sak som kan vara värt att tänka på är att att slangarna skall inte vara lika långa om det skall bli som det är tänkt från början. Det skiljer i.o.f. inte så mycket. Men det är även lite olika detaljer/fästen på slangarna om de är helt komplett utrustade. Det verkar som firmorna har tappat bort skillnaden och inte håller reda på att det skall vara en lång och en kort av var typ per sida. Det funkar nog helt ok ändå, men om det skulle råka dyka upp två olika nummer, vilket det borde, och försäljaren inte förstår varför så är grundidén, en av varje per sida.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen