Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
gänga ur slang och luftnipplar om dessa går av
Jo. Det brukar vara mer regel än undantag på gamla bilar...Heter det inte "NÄR dessa går av"?
Pålle
Volvo 1och 2 serie var ju en mardröm , tror det var 7mm l-nippel, var även dubbelslang fram, men idag har dom bättrat sej 10mm nipplar är vanligt idag dom brukar inte j......as likamycketHeter det inte "NÄR dessa går av"?
Pålle
Stämmer med 7mm. Bytte på min 140 förra året. Var ingen som gjort något på flera år så nipplarna gick av.Volvo 1och 2 serie var ju en mardröm , tror det var 7mm l-nippel, var även dubbelslang fram, men idag har dom bättrat sej 10mm nipplar är vanligt idag dom brukar inte j......as likamycket
Tack goda insikter. Innan jag startade denna tråd så kollade jag Youtube naturligtvis men ville också samla in kunskap här. Sen är det ju kul att chatta med alla Vänner härVill inte låta anklagande men hade jag som yngre följt en del av dom ändå välmenande råden som finns i denna tråd hade jag inte kunnat en bråkdel av vad jag kan idag (menar inte att påstå att jag kan allt eller mer än andra). Det mesta har varit "learning by doing" och inte något från skolbänken. Jag tror många delar samma erfarenhet.
Idag med tillgång till Internet är learning by doing också så otroligt mycket enklare.
Jag tror det finns något inbyggt i dom flesta av oss som gör att om man är intresserad av att göra något själv inom ett område så ser den nyfikenheten och intresset även till att vi lär oss det. Man blir öppen för att lära sig hur det fungerar och man vill göra det rätt. Att t.ex. lära sig byta bromsslang för en sådan person är ju knappast en månlandning.
Dom som däremot inte är ett dugg intresserade av att lära sig om ett visst område tror jag tänker direkt att dom överlåter det till andra. Den personen skulle nog heller aldrig fråga ett forum om råd hur man gör. För den personen kan utmaningen med ett bromsslangsbyte kanske jämställas med en månlandning.
Tack goda insikter. Innan jag startade denna tråd så kollade jag Youtube naturligtvis men ville och samla in kunskap här. Sen är det ju kul att chatta med alla Vänner här
Jag ska göra jobbet innan måndag heheOch vad blev resultatet?
Bytte du själv?
Var det i så fall med hjälp av Youtube eller med hjälp av HBK-medlemmar?
Eller lät du någon annan göra jobbet?
("Slutrapport" är alltid uppskattat...)
Pålle
Jag bytte inte olja i hela system. Jag bytte bara en slang, bra ska fixa clipset tack.Bra jobbat HansErik!
Bytte du bromsvätskan i hela systemet eller bara där du bytte slangen?
Bytte du bara ena slangen? Den andra ser ju skadad ut på bilden.
Dessutom har du vänt fastsättnings clipset åt fel håll på nya slangens infästning i chassiet.
Hehe jag såg inte den trasiga slangen, jag ser bara det nödvändiga då jag inte är så bevandrad typ.Det är bromsvätska du bytt inte olja. Varsågod.
Ja det ser så ut iallafall på bilden. Då har du ju tyvärr en slang kvar att byta.
Ja dom kan ju också göra fel. Dom är ju också människor.
Jag hade gått igenom framändens bromsslangar för att se om bilprovningen gjort rätt. Det är ett måste i min värld.
Jag vet att dom också kan göra fel.
Hade jag bytt denna slangen som du bytte och bara följt bilprovningens "skriv fel"
utan att meddela dej om att det var fel slang dom menade och att du senare fick ombesiktning
så skulle jag fått en arg kund och sedan så hade jag fått bytt den andra åt dej gratis och fått stå för ombesiktningen.
Dessutom så skulle jag fått skäll av både dej och min chef och det vill jag ju inte.