• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det PUAL isolering i solifer 644 -98

K

karpis

Guest
Hej.
jag köpte en Solifer Mobile 644 -98 husbil förra sommaren,har försökt att hitta lite info om dessa på bilar men inte hittad värst mycket,det jag kommit fram till är att Solifer är lika med Hymer. har även sett Hymer logor i bodelen, Nu undrar jag om min bil har PUAL isolerings systemet, jag har lyft lite på gummilisterna vid sidorutorna och det ser ut att var nån slags hård skum,kan detta vara PUAL isolering. När började Hymer med PUAL systemet

Med vänlig hälsning Peter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Är det PUAL isolering i solifer 644 -98

Hej.
jag köpt..............................
När började Hymer med PUAL systemet

Med vänlig hälsning Peter
........................................................................................................

Hejan, det går att hitta att PUAL systemet blev standard 1991, men det finns samma idé på bilar från åttiotalet, kan hända att det inte var likadan sammansättning på skummet då. Men inte ens de äldre bilarna verkar kunna suga in fukt i skumskiktet. Fast de har gammaldags skarvar i hörnen mellan vägg och tak.
Jag vet tyvärr inte om din Solifer har samma uppbyggnad fullt ut.

Här är lite uppgifter som jag hittade

----------------------------------------------------
Något som Hymer ofta och tydligt marknadsför är deras vägg- och takkonstruktion. Metoden kallas PUAL och har varit standard sedan 1991. Metoden innebär att polyuretanskum under högt tryck pressas in mellan skivor av aluminiumplåt och kryssfaner. När skummet härdar fungerar det som ett lim vilket binder ihop skivorna Det blir då ett tämligen homogent material. Det blir stenhårt helt enkelt. Aluminiumet är påbyggnadens ytterskikt och kryssfaneret skummets invändiga beklädnad. Övergången mellan tak och vägg är intressant. Skarven går inte i vinkeln mellan vägg och tak utan en bit ned på väggen, där de limmas ihop. Trots materialets hårdhet går det inte att fästa saker i väggar och tak utan vidare.

Allt som ska fästas i väggarna får en bit sträckmetall, ett finmaskigt galler, ingjutet i skummet som stöd där infästningen ska ske. Polyuretan har den i sammanhanget lämpliga egenskapen att inte binda fukt. Det kan inte ruttna med andra ord. Väggarna och takets kryssfaner är en träprodukt som kan binda och avge fukt. Det är ingen negativ egenskap för ett material inne i bilen, klimatet blir behagligare och mer naturligt med naturmaterial.
-----------------------------------

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Är det PUAL isolering i solifer 644 -98

Man lär sig hela tiden,,
Har också en 644 Solifer 02a
Kvaliteten verkar ju rätt så bra överhuvutaget
 
K

karpis

Guest
Sv: Är det PUAL isolering i solifer 644 -98

Tackar Jankro för infon.
det man har läst om PUAL systemet så verkar det vara suveränt sätt att bygga husbilarna på.
Jag har tryckt lite på väggarna samt skummet under listen och det verkar vara stenhårt,känns som en stabil konstruktion.
 
Toppen