• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det problem att installera larm själv?

F

F.d. 29916

Guest
Jag har köpt en ny Hymer och tyckte att installationen av larm var dyr. Är det något en händig person själv gör? Cobra eller DEFA?
Undrar Göran, som inte har tummen mitt i handen!
 
F

F.d. 3633

Guest
Sv: Är det problem att installera larm själv?

Bilen er en 2010 mod fiat med canbus
Beskrivelsen som fulgte med alarmen var tydelig og lett å jobbe etter
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Är det problem att installera larm själv?

Visst kan man bygga larmet själv. Fördelen är att ev. tjuvar (som brukar vara välinformerade om "köplarm") inte direkt vet hur larmet funkar. Har själv byggt ett larm av just köpkomponenter från "clas i sjön" och "kjell" med fjärrstyrd radiokontroll.
Vill av naturliga själ inte avslöja mer på ett öppet forum.
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Är det problem att installera larm själv?

Det stämmer. Jag är sändaramatör sedan 44 år. Var med på den tiden när man byggde själv. Nu är vi nästan alla stickproppsamatörer!
73 de SM7ASL Göran
 
Senast redigerad av en moderator:

Tandy 635G

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1141
Medlemskap
2024
Sv: Är det problem att installera larm själv?

Det finns en firma i Ängelholm som säljer Sikura larm. Firman heter TIAB. Jag har installerat det. Sensorer för bodelsdörr och fönster är trådlösa (radio), behövs ej kabel
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Är det problem att installera larm själv?

Jag och svärfar installerade ett trådbundet Nortonix NX-5 larm (KAMA, T30-43A) i min husbil. Skall det bli snyggt med trådbundet får man lägga ner lite jobb (tog oss ca 4 h), men det är tillfredställande att se resultatet och veta att man sluppit lägga ut kanske 6000 kr på installationen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är det problem att installera larm själv?

Til NX-5 finnes det og trådløse sensorer om du ikke vil trekke kabler. Kablene gir en mye større stabilitet til en litt lavere pris om en gjør jobbet selv.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Är det problem att installera larm själv?

Till Cobra finns det att fås Monteringsanvisning för Fiat Ducato så det är inte så svårt om man jobbat med el tidigare,viktigaste är att man tar god tid på sig och gör det rätt från början.
Jag monterade själv mitt alarm och det var ganska enkelt.Då vet man också att kabelskarven blir lödda för hållbarhet,ledningstjuvar som vanligvis används är ej att rekomendera på ett alarm.
En annan fördel är ju också om man får problem på resan med larmet kan man fixa det själv.Största bekymmret var att få en kabeldragnig som inte syns.Microbrytare monteras in i mothållet på sidodörren.

Mvh Tom:)
 
Senast ändrad:

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Är det problem att installera larm själv?

Vi kommer att få vår husbil i April.
Helst hade jag beställt den med fabriksmonterat larm, men det fanns inte som tillval.
Så antingen låter man de montera t.ex Cobra med Canbus, samt lämpliga tillbehör. Förmodligen blir det dyrt.

Vill helst ha rörelsedetektorer när man lämnar husbilen, skalskydd, gas och narkoslarm när man sover.
Ett annat alternativ (betydligt billigare) är ett trådlöst GSM-larm som är enkelt att montera själv.
Denna är ett exempel jag tittar på: http://www.vikinglarm.se/?product_id=156

Hur resonerar ni som nyligen har skaffat eller kommer att göra det?
 

Adria1950

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
34878
Medlemskap
2024
Sv: Är det problem att installera larm själv?

Det finns en firma i Ängelholm som säljer Sikura larm. Firman heter TIAB. Jag har installerat det. Sensorer för bodelsdörr och fönster är trådlösa (radio), behövs ej kabel
Du har möjligtvis inte manualen till sikura larm, har ett i bilen o får inte luckorna o fönsterna att fungera
Adria1950
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag har Avara larm - trådlöst - GSM uppkoppling med lokalisering och fjärrstyrning - larmade garageluckor. Fuktmätning. Allt syns i mobilen. Kan skalskydda på natten. Möjlighet för geofencing - typ vinterförvaring. Ungefär som Verisure hemma.

På gott och ont - larmet är helt frikopplat bilen - det enda som går på 12v är modemet - således inte styrning av centrallås. Bilen var ny förra året - handlaren ville montera Defa, men det kändes antikt med alla kabler.

Men installationen av samtliga prylar tog max 1,5 timme.

Alternativet för mig var Thitronik. Det finns flera jättebra installations video på ars24.com (på tyska ). Denna firma har ett stort antal husbils videos avseende teknik installationer. Bytte högttalare till Gladen One - vilket lyft.
 
Toppen