• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det omöjligt......?

F

F.d. 52986

Guest
Hej husbilsvänner!Har nu kollat husbilsannonser och även kontaktat försäljare.Min fråga har varit"VAD VÄGER BILEN DÄR DEN STÅR JUST NU I BILHALLEN"?Några svar har inte gått att få.
Tjänstevikt och totalvikt samt lastvikt går att få fram.
Men vad bilen väger med all extrautrustning vill ingen tala om.
Ex.Min Dethleffs 7014 tjänstevikt 3160,totalen 3500 kg.
Lastvikt 340 kg.Extragrejor påmonterade hos husbilsförsäljaren
140 kg.Bilen har då lastkapacitet på 200 kg ytterligare.
Två personer,drivmedel,vatten kläder ,mat och dryck etc.(3760 kg visade vågen).Fram och bakaxel "på vippen"men något nedsatt trafiksäkerhet (lätt fram).
Enligt mitt förmenande är bilen svåranvänd om man skall undvika övervikt.Det vore bra om försäljarna talade om hur det
verkligen ligger till innan köpet, så köparen själv får bestämma
hur han/hon vill ha det.Om många frågar efter vikten, så kanske det blir ändring.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Är det omöjligt......?

Tror att du är inne på rätt spår - ge dig inte - utan kräv att få veta.
Det kommer att hjälpa många framöver.
Om de inte vill ange vikt - be att få låna den och åka till närmsta vågstation. :)
Lycka till!
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Är det omöjligt......?

Samma problem var det för oss med förra husbilen. Den var utrustad till max vilket vi tyckte var trevligt t.ex markis,2 platt TV,centraldammsugare, cykelställ mm. mm. rena dröm bilen !
Men när vi lastat in på vår första resa stannade vi och vägde 240 kg övervikt !!! vilken chock det blev. Nervös resa är bara förnamnet. Sen hem och byta till en annan husbil, trist för vi trivdes ju bra med den förra.
Så jag kan också uppmana alla att få veta vikten innan köp.
Gunilla
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Är det omöjligt......?

Du gör helt rätt som ställer krav. Annars är det väl "fullt normalt" med ett par hundra kilos övervikt i husbilarna:cool:
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Är det omöjligt......?

Ja Du Esbjörn,det Du antar (ett par hundra kilo övervikt) är nog den hemska
sanningen.Men om man har blivit kollad av lagens långa arm, en gång,så lär man sig.
Jag tänker inte betala 4000 kr någon mer gång.
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Är det omöjligt......?

Rolf Gunilla och Patric.Tack för synpunkter.Hoppas nu bara att alla som läser
det jag och ni skrivit använder detta och pressar försäljarna till bättring.
Förstagångsköparna måste också varnas så det inte blir felköp.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Är det omöjligt......?

ja blir lite nyfiken här,klarar inte en husbil 250kg övervikt av säkerhetsskäl? eller beror de på överviktsböter? va är skatten på en 2011 concorde idag jämfört med en enkelaxlad detleffs2011? enligt dom nya skatteregler ska de vara lika skatt runt 8000kr, år2013 omfattas alla av den nya co-skatten ,enligt dom uppgifter ja har fått, dit har ja kommit,med andra ord har vi då inte längre en totalviktsbaserad skatt,ja har inte kommit längre med detta p.g.a att de e stiltje hos dom själva,vi får vänta ock se,,
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Är det omöjligt......?

Tja en möjlighet att tappa färskvattentanken inifrån kanske inte vore så dumt när man ska rulla upp på vågen... hoppsan där rann övervikten ut.
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Är det omöjligt......?

Hej,Teddi!
Hoppas att någon kunnig läser ditt inlägg,så Du får svar.Ang. trafiksäker bil så antar jag
att det inte är en tillfällighet att bilar klarar en viss totalvikt.En fellastad husbil (mycket bak)
torde väl bli hävstångsprincipen,är det också överlastat så är fjädrar och kanske chassi
inte gjorda för detta.
För att få korrekta svar på husbilsfrågor:TAG KONTAKT MED HUSBILSFÖRSÄLJARNA,
de bör veta vad som gäller ang. säkerhet och övervikt.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Är det omöjligt......?

hej aligådd,visst e de så att marginalerna är för små för att kunna tillgodogöra sej ett vettigt liv med dessa bilar, men de e ju inte säljarledets problem samtidigt e de deras skyldighet o trycka på för framtiden om dom vill sälja dessa bilar de kan ju inte vara nåra större problem att höja totv,till 3800kg, detta e ju ett myndighetsproblem, ja själv vill ju kunna ta med mej både hund o frugan även om de ligger nåra kilo för mycke runt midjan:D ,, om den som fick 4000 i böter för ett par hundra kilo för mycke i övervikt istället hade uppreg,bilen till 3800kg hade saken varit ur världen, samtidigt som vi pratar om precis samma bil utan event,,ingrepp, så böterna e en kostnad för 200kg övervikt utan erlagd viktbaserad skatt på dessa kilo,men de ja vill komma till e att denna skatt är passe,vi åkare med bilar från2010 ock bakåt får passa oss under tiden denna skatt fasas ut,när de gäller den nya co skatten så driver ja ett ärende ihop med en mycke proffisionell hjälp, de e nästan så ja vågar säga att vi får någon form av kilometerskatt i framtiden,en stor rättvisa i så fall,då betalar vi för den skit vi släpper ut ock som e tanken bakom, vi slipper ställa av o.s.v. ja vill samtidigt påpeka att en hel del motioner e lagda i stockholm om precis detta ärende,detta jobb lägger ja inte ner för egen vinning utan för er,för alla medlemmars skull,ha de gött,ja har fått skrivkramp:D
 
A

Amatören

Guest
Sv: Är det omöjligt......?

Tja nu är det ju inte så lätt att man bara höjer totalvikten till 3800 heller för då får till exempel jag inte köra min bil utan att skaffa C-kort.

Medelåldern för husbilsägare är visserligen hög och än så länge är det kanske inget problem men förr eller senare kommer fler som tagit körkort efter 96 att börja leta husbil och då faller alla bilar över 3,5ton bort om man inte ändrar dom här konstiga reglerna.

Att en person som är två år äldre än vad jag är får köra en buss på B-kort medan jag bara får köra en liten bil på max 3,5 ton med samma körkortsutbildning är idiotiskt.

Sen skall vi inte ens prata om att till exempel min mormor som knappt sett en motorcykel på vykort får gå och köpa en sportmotorcykel med kapacitet på långt över 200km/h för hon fick A behörighet "på köpet".

Nej det är nog dags att stryka alla specialregler och göra om det från grunden, då tror jag att man enklare kommer åt sådana här problem där tillverkarna gärna vill komma under 3,5 ton men då det knappt går att ta med tandborsten
 
J

Jarn

Guest
Sv: Är det omöjligt......?

...,när de gäller den nya co skatten så driver ja ett ärende ihop med en mycke proffisionell hjälp, de e nästan så ja vågar säga att vi får någon form av kilometerskatt i framtiden,en stor rättvisa i så fall,då betalar vi för den skit vi släpper ut ock som e tanken bakom, vi slipper ställa av o.s.v. ja vill samtidigt påpeka att en hel del motioner e lagda i stockholm om precis detta ärende,detta jobb lägger ja inte ner för egen vinning utan för er,för alla medlemmars skull,ha de gött,ja har fått skrivkramp:D

Förutseende av dig teddi att säga att vi kommer att få km skatt?
Jag hade dieselbil när vi senast hade km skatt. Det var ju perfekt när man körde utanför Sverige, då stämplade man ut vid gränsen, sedan körde man skattefritt.

Det är väl preskiberat nu, men visst hände det att man "glömde" stämpla in när man kom till Sverige. Så efter någon månad när man varit i Danmark, kunde man stämpla in igen....
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är det omöjligt......?

Hej husbilsvänner!Har nu kollat husbilsannonser och även kontaktat försäljare.Min fråga har varit"VAD VÄGER BILEN DÄR DEN STÅR JUST NU I BILHALLEN"?Några svar har inte gått att få.
Tjänstevikt och totalvikt samt lastvikt går att få fram.
Men vad bilen väger med all extrautrustning vill ingen tala om.
Ex.Min Dethleffs 7014 tjänstevikt 3160,totalen 3500 kg.
Lastvikt 340 kg.Extragrejor påmonterade hos husbilsförsäljaren
140 kg.Bilen har då lastkapacitet på 200 kg ytterligare.
Två personer,drivmedel,vatten kläder ,mat och dryck etc.(3760 kg visade vågen).Fram och bakaxel "på vippen"men något nedsatt trafiksäkerhet (lätt fram).
Enligt mitt förmenande är bilen svåranvänd om man skall undvika övervikt.Det vore bra om försäljarna talade om hur det
verkligen ligger till innan köpet, så köparen själv får bestämma
hur han/hon vill ha det.Om många frågar efter vikten, så kanske det blir ändring.


Är säljarna för tydliga med detta så kommer det nog bli lite svårare och sälja vissa husbilar men visst vore det något man borde kunna kräva för det är ju den faktiska vikten så räknas , med undantag då man får böter för har man då låg tjänstevikt men mycket utrustning så blir ju mera i lastvikt .
Skulle man då ha 600 kilo eller 400 kilo i lastvikt men ändå samma totalvikt så blir det ju mindre böter om man har 600 kg i lastvikt även om bilarna väger lika .

Vi tittade på en Hymer 614 och den hade en totalvikt på 3500 kg men gick iofs att väga upp men tjänstevikten var 3260 kg och den blir ju nästan omöjlig att köra laglig då .
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Är det omöjligt......?

Hej ,Bengt-Åke!Vill passa på tillfället att tala om hur det gick med hjulbulten som inte tog gängor inne i navet.Mycket riktigt,som Du sade,så blev den lagad med Helicoil.
Kostnaden blev 437 kronor med moms.
Nu tillbaks till detta ämne.För att inte vinkla ut för mycket så är min förhoppning att husbilsförsäljarna skall "prepareras " med att tala om vad bilen väger när alla extra tillbehör
är monterade.I detta ämne är det av värde att veta hur mycket lastvikt som finns kvar innan totalvikten är uppnådd.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Är det omöjligt......?

eftersom de endast behövs ett papper från fabrik att höja totalvikten så kan de ju inte vara nåra större problem, hade ja gått i nybilstankar hade ja krävt att bilen levererades med den högsta totalvikten, eftersom inga ingrepp behövs på typade så va detta ett skatteproblem förr,men nu e de ju en annan skatt som gäller, så kräv högre lastförmåga från generalagenten som oftast ock e återförsäljare, hoppas också att den som startade detta ämne har den körkortsbehörighet som krävs för högre vikt annars e de ju något helt annat de handlar om,,
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen