• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det någon som vet

F

F.d. 12848

Guest
Är det någon som har provat någon antenn för att ta in öppna bredband när man är ute och åker tänker på Spanien till vintern har tänkt att sätta fast den i stället för tv antenn då jag har parabol
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Är det någon som vet

Hej ,
Jag brukar ha med mig en förstärkt (high power) WiFi USB-adapter ( BOSSW203) för trådlösa nät med möjlighet att byta antenn, USB-kabeln är så lång att jag kan placera adaptern och antennen på taket via takluckan.

Antenner har jag tre olika:

En rundstrålande 4db (10 cm) vanlig antenn som räcker ofta när det finns en nät någonstans upp till 500 meter borta. Plus en rundstrålande 12 db antenn (45 cm) räcker mycket längre.

Om jag inte får in någon trådlös nät med dessa, sätter jag in en riktantenn TP-Link, TL-ANT2414A. (en platta 25x25 cm) Om jag inte hittar någon nät med den så finns det inte inom 25 km. Denna kan man sätta fast i antennmasten, så man kan vrida riktningen inifrån och den är en utomhusantenn.

Detta fungerade i 99% av fallen i Spanien, Portugal och i städerna i Marocko. Vi fricampar 9 av 10 dagar.

Lycka till
jyrkla/274
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Är det någon som vet

F´låt en oinvigd fråga - om man har en mindre effektiv antenn och en mera effektiv - varför släpar man med den förstnämnda och provar med den först? Nåt jag inte förstått??
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Är det någon som vet

Hej igen,

Ja det är inte så mycket att släpa, lilla antennen väger kanske 50 gr och den större 150gr.

Men jag har märkt att av någon konstig anledning får inte antennens effekt inte vara för stor i nätet man befinner sig i, har något att göra att sändsignalen stör nätet. Detsamma berättade min son åt mig.
Och jag har märkt att stabiliteten på mottagningen är bättre med antenn som är mindre, om bara nätet är nära så att antennen räcker. Kanske någon på klubben som är expert på detta.

Inte vet jag, men praktiskt är det i varje fall, adaptern med lilla antenn är lättare att hantera, så vi börjar alltid med den placerat på bordet bredvid datorn, om inte Laptopens inbyggda WiFi-adapter/antenn räcker. (Det ser man direkt när datorn är uppstartad.)

Att hitta signalerna är alltid lite att prova på, någon gång får man köra fram med datorn på och kolla signalstyrkan, speciellt på strand- och hamngatorna i städerna för att hitta en bra mottagningsplats.

I Portugal finns öppna publika nät ofta på torget i städerna. På vintertid hittar man ofta påslagna nät på bostadsområden, ju högre hus, desto större chans att någon har sin router igång och inte låst. Och P-platserna där hittar man plats att både övernatta och kommunicera med nätet. Någon gång hittar man en FON-sändare, en annan en publik sändare som vill ha betalt lite, lätt med kort.

hälsning jyrkla/274
 
Toppen