• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det lätt hantera husbil på 11,6m lång?

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Allt gäller planering och mer planering. Om folk o fä kunde lära sig att titta så långt fram som möjligt och inte bara 3 meter framför framrutan så skulle trafiken se helt annorlunda ut. Om Du bara tittar långt fram och brett vidvinkel seende så har du vunnit matchen. På mackarna är ju takhöjden den primära och står d ingen höjd ja då är d minst 4.5 som gäller. Slutsatsen av detta är , lätt att tanka inne på mackarna men se bara till att ha ögonen med dej.
När Du börjar köra så fråga någon som har en stor gårdsplan om du kan få vara och öva där, sätt ut hinder och träna, träna och åter träna, på att backa, fickparkera, snäva svängar med hinder på alla håll och kanter så blir Du snart en bra driver. Det är ett nöje att köra rejäla fordon.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Det sägs att det tar sju års praktisk körning för att kunna hantera en buss i omväxlande trafik och väglag innan man vet var man har bussen i olika sitationer utan att behöva tänka på manövreringen. Nu utsätts man ju inte för samma situationer när man kör husbil som i en turistbuss eller stadsbuss, men utan tvekan är det en bra tanke att köra ett antal träningslektioner i en trafikskola t.ex. i gatutrafik och manövrering så man får upp lite känsla. Lycka till!
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Har inte bara med svårigheter med p-plarser att göra , själva rattade kräver en del , bromssträckor , trånga möten , mm mm mm . Öva där du kan lära känna bilen och träna på att backa mm , har själv kört lastbil med släp en gång I tiden så jag vet vad det handlar om. Köra rakt fram på en landsväg klarar vem som helst av det är liksom resten av ratta det det handlar om. Lycka till och en fin husbil också :)
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Trenger en ikke dispensasjon for en bil som er over 255 cm bred?
Kollade på den svenska myndighetens hemsida där verkar det som att den största bredd som en buss får ha är 255cm lastbil 260cm.
Vet vi hur den här husbilen är registrerad?
När jag tog busskort i Sala på -80talet. Så var det att runda stadshotellet i vänster varv och höger ut i en snäv rondell, klarade man det utan att köra upp på trottoarkanten med lokaltrafikens fullstora buss, då först var läraren nöjd.
Som alla andra skriver det är bara träna , sedan tycker jag att det är enklare i trafiken ju större fordon man kör.
Även om alla andra i trafiken är idioter så brukar de flesta ha någon form av självbevarelsedrift.
Göran i Björnarbo
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ser at den generelle regel innen EU 96/53/EF er 255cm med unntak for lastebiler med kjølepåbygg 260. Samme sted står det maks vogntog lengde 18,75 meter, vet at det i Sverige og Norge finnes lokalt unntak for lengden og tillatt 25,25 meter for enkelte typer vogntog.

Maks bredde for biler er i USA 260 cm, i Australia 250cm og Europa 255cm ifølge en melding fra Tesla om at de ikke vil bygge Tesla Truck for det Australske markedet, men to forskjellige for EU og USA..
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
De drar 2.3lt land vägen
Jag har samma maskin, men konverterad till LPG, val vart det om man kor i ovriga europa mycket. blir halva priset/mil ungefar. en LPG installation kan man ocksa konvertera till CNG om man vill utan nagra storre ingrepp om man valjer ratt ECU from borjan. Triton V10 pa 6.8l har nagra arsmodeller som kunde betstallas fran fabrilk med CNG, man kan se under chassiet pa forar sidan att det finns uttag for gasflaskor redan.

min ar bara 10.8m men inga problem hittils om man planerar lite :)

/Freddy
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, , jag trodde att det var underförstått att bensinslangen var kort , har inte sett en lång bensin slang
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej
Jag har köpt en 11,6m lång USA husbil 2,56 bred och 3,78 hög.
Har inte provat att köra men ville bara veta hur är det att hantera en 11,6m husbil?
Några tips!

Hejsan det gäller bara att hålla reda på var hjulen är när det stökar till sig :p. (Sidan kan reagera på annonsblockerare.)

M.v.h. JANKRO.

Utan. annonsblockerare.
 
Senast ändrad:

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Ja herrejävvlar.... hade en 815 Burstner. Bekväm javisst, men nackdelarna övervägde fördelarna. Hann köra fast en gång innan vi sålde den. Nästa blev en husvagn å det va väl kanske inte vårt bästa beslut. Nu en 6m plåtis av hemgjord modell å den trivs vi faktiskt med. Insåg snabbt att nöjet med HB är så mycket mer än insidan på HBn. Tror vi skulle kunna trivas i en inredd Transporter :bye: . Fast 6m gillar vi å den längden lär det bli även fortsättningsvis.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Sådär ja, INGA problem med lite större fordon , lite tålamod o äventyrslysten så blir det fullkomligt underbart !
Fantastisk vändning och cool chaffis, ja denna filmen gjorde min dag :twitcy::wub:
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Grattis till förvärvet och lycka till.

De svenska behörighetsreglerna är ju - som flera påpekat - något udda om än kanske praktiska. Meningen är ju att man ska njuta och koppla av när man är ute med husbilen. Även om man får köra ett stort ekipage är det ju inte säkert att man fullt ut kan, vilket hos mig skapade ett litet pirr i magen. Därför gjorde jag så när jag fick en massa tid över i samband med tidig pension, att jag skaffade C-behörighet; delvis för att förbättra kompetensen och delvis för att det var skoj. Även om du inte behöver gå fullt ut så instämmer jag i en tidigare rekommendation, kosta på dig några körlektioner. Det skapade i vart fall för mig större trygghet. Även om jag inte alls rattar ett lika stort ekipage som ditt så är min erfarenhet - likt JOE50 och Michael S - att höjden är det som många gånger kräver extra uppmärksamhet.

// J Peter

Sorry att jag missade att du håller på att ta C-behörighet. Önskar dig lycka till med det / J Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är en stor fördel med bakhjulsdrift=bättre svängradie på större husbilar.
Vi svänger runt på betydligt mindre yta än motsvarande storlek på framhjulsdriven husbil.
Har själv lyckats vända på trånga återvändsgator utan vändplats, även på grusvägar i skogen, allt brukar gå om man ger sig fan på't och tar det lugnt :)
 
Toppen