• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det här framtiden?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ja nu skall våra fossila klimatförstörande husbilar fasas ut, men vad finns sedan efter det, finns det någon framtid eller blev husbilen en parantes i fordonshistorien?

Nåja visst finns idéerna och konkreta förslag. Det här är det senaste, en magisk låda typ Camper som du sätter på din Tesla Cybertruck. Lådans innehåll kan man inte klaga på,
”Företaget Stream It har tagit fram en modul kallad ” Cyberlandr” som placeras på bilens flak med plats för upp till tre vuxna personer. På insidan hittas kök, vardagsrum, sovplats samt även separat bad. Allt drivs av bilens batteri, men solceller på taket ska hjälpa till att producera ström och även kunna ladda bilen.”


Tommy
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Ja nu skall våra fossila klimatförstörande husbilar fasas ut, men vad finns sedan efter det, finns det någon framtid eller blev husbilen en parantes i fordonshistorien?

Nåja visst finns idéerna och konkreta förslag. Det här är det senaste, en magisk låda typ Camper som du sätter på din Tesla Cybertruck. Lådans innehåll kan man inte klaga på,
”Företaget Stream It har tagit fram en modul kallad ” Cyberlandr” som placeras på bilens flak med plats för upp till tre vuxna personer. På insidan hittas kök, vardagsrum, sovplats samt även separat bad. Allt drivs av bilens batteri, men solceller på taket ska hjälpa till att producera ström och även kunna ladda bilen.”


Tommy
Undrar vad det skulle stå i reklamen för den här ”semestra i närområdet” för så mycket längre lär man inte komma.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Jag faller inte riktigt för cybertracks design.
Var lite dåligt med bilder på ”campern” jag får inte något riktigt begrepp om hur den är utformad.
Göran i Björnarbo
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag gillar verkligen idén. Passar säkert också sk. influencers. Ja under förutsättning att de får bra betalt för varje klick då de är ute o campar.
Ett problem ser jag dock. Vi får hoppas att instruktionsboken ..på nätet så klart... är tydliga med instruktioner för hur man fäller ihop campern..
Ja, så att det tydligt framgår för influencers att man ska vara ute ur campern då man fäller ihop denna.
Kan ju bli pinsamt om man fäller ihop då man är inne.... o allt som är pinsamt gillas inte av influensers.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
En del saker har man bara ett tillfälle att lära sig. Kolla Darwin Award.
Vore kul med en Toppola.
Göran i Björnarbo
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hittade lite bilder på ”flakhusbilen” i tidningen Husbil & Husvagn,

Lite omysigt tycker jag, men med några färggranna kuddar kanske det blir bättre.

Tommy
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
be industrin ta fram med mer miljöbränsle ganska tyst från mp endast el är under deras lupp med allt det det innebär fri rörlighet kan ni glömma
för att miljöbränsle räcker inte till
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Det finns idag teknik för att komma 400 km ”tanka” på en halv timme fara 400 km osv. Så något tekniskt problem ser jag inte med eldrift. Sedan är det en tankevurpa DeLux att en energikälla ska användas. Med enögda politiker och lika enögda tjänstemän. Som inte förmår att se en helhet inte förmår att skilja på miljö och klimat.
Varför inte en mix av olika energikällor el på de lättare fordonen , något inhemskt tillverkat ”miljöbränsle” till tyngre fordon.
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Jag faller inte riktigt för cybertracks design.
Var lite dåligt med bilder på ”campern” jag får inte något riktigt begrepp om hur den är utformad.
Göran i Björnarbo
Jag missade filmen . nu har jag ett begrepp om hur upplägget ser ut.
Men hur tar man sig till toan på på natten utan att väcka sin sängkamrat?
För min del tror jag mera på små campingbilar . Kanske dyker upp en Cybervan i framtiden.
Göran i Björnarbo
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag vill ju egentligen inte vara en sån där tråkig pessimist/realist igen men har lite svårt att tro att den där någonsin kommer att flyga eller om den ens är tänkt att göra det utanför vårt kreativa Internet :D

500w solpanel, 150l isolerad färskvattentank, 75l gråvatten, sovplats för 2 vuxna + 2 barn,
Induktionshäll, kylskåp, diskho, ca 1m diskbänk
Toalett, dusch med återcirkulation av vatten via 4stegsfilter
Klimatanläggning, 32" TV, Parabolantenn
Allt hålls ihop och upp av drygt 1cm tunna väggmoduler

Jojo.. :)
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag missade filmen . nu har jag ett begrepp om hur upplägget ser ut.
Men hur tar man sig till toan på på natten utan att väcka sin sängkamrat?
För min del tror jag mera på små campingbilar . Kanske dyker upp en Cybervan i framtiden.
Göran i Björnarbo
Var solo i sängen :D
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag vill ju egentligen inte vara en sån där tråkig pessimist/realist igen men har lite svårt att tro att den där någonsin kommer att flyga eller om den ens är tänkt att göra det utanför vårt kreativa Internet :D

500w solpanel, 150l isolerad färskvattentank, 75l gråvatten, sovplats för 2 vuxna + 2 barn,
Induktionshäll, kylskåp, diskho, ca 1m diskbänk
Toalett, dusch med återcirkulation av vatten via 4stegsfilter
Klimatanläggning, 32" TV, Parabolantenn
Allt hålls ihop och upp av drygt 1cm tunna väggmoduler

Jojo.. :)
Tja..ingen skillnad ? Samma som i min lite drygt 1 cm tunna väggar ..och den fortfarande fungerar efter 33 år i trogen tjänst
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Blir det något av visionen så klassar jag det som en teknisk utmaning att få alla prylar som ska kunna röra sig att fungera över tid.
Själv är jag lite skeptisk till att ha mycket elektronisk hala.
Zlatko 1cm låter klent våran där tror jag att väggarna är 4cm.
Göran i Björnarbo
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Blir det något av visionen så klassar jag det som en teknisk utmaning att få alla prylar som ska kunna röra sig att fungera över tid.
Själv är jag lite skeptisk till att ha mycket elektronisk hala.
Zlatko 1cm låter klent våran där tror jag att väggarna är 4cm.
Göran i Björnarbo
1-2 cm och absolut inga 4 cm i alla fall i min bil ,så har dom byggt på åttiotalet ..det är väl därför dom kallas 3 säsongers bil ..vinter kan du glömma :D
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Toppola var inte fällbar. Toppola såldes förvisso som ett tillbehör av Saab . Men den gick att få till Ford Sierra och Scorpio också.
Ful? Hur snygg var en husbil från -80 talet?
Skulle jag hitta ett exemplar av en Toppola till rätt kurs skulle jag slå till basbilen har jag redan.
Göran i Björnarbo
 
Toppen